Vietnamees Nieuwjaar (TET)

Wij gaan van half januari 2013 tot half februari op eigen gelegenheid van Noord naar Zuid reizen.
Nu valt Tet op 10 februari en ik lees dat het dan heel moeilijk is om vervoer en onderdak te krijgen.
Hoe erg is het nu in werkelijkheid?
Moeten we ons zorgen maken over de vraag of we in die periode wel van A naar B kunnen reizen en of we een slaapplaats kunnen krijgen?
Zijn allerlei bezienswaardigheden dan wel te bezoeken?
Of valt het allemaal wel mee…?
Wie heeft ervaring met de Tet-periode in Vietnam?

Adri

Hallo adri,

Ik heb diverse TET periodes meegemaakt in Viet Nam.
En het is wel wat anders dan in de rest van het jaar, maar heeft ook weer zijn charme.
In de grotere steden zijn de staten mooi versiert, zie je draken dansen, bloemenmarkten, vuurwerk enz.

Nadelen zijn er natuurlijk ook aan verbonden, en die gaf je zelf al een beetje aan.

Je weet waarschijnlijk wel dat er voor en na TET een geweldige volksverhuizing op gang komt.
Het gevolg is dan natuurlijk dat er veel vraag is naar vervoer.
Maar er worden honderden extra vluchten ingezet, bussen enz.
Dus het vinden van een vlucht is te doen en de trein is weer wat moeilijker.
De touristen bus ( open bus ) is goed te doen, voldoende kaartjes.

Bedenk wel dat het vooral gaat over de periode voor en na TET; want op de 10-2 is iedereen al op plek van bestemming natuurlijk
Prijzen kunnen wel wat hoger zijn.

Verblijven
In tegenstelling van het vervoer, kunnen ze niet meer hotels inzetten.
Omdat er ook vele mensen vanuit het buitenland komen om dit met hun familie te vieren zitten de hotels veelal goed vol.
Las dat Phu Quoc niet meer te boeken is in de krant.
Dus wil je ergens overnachten rond de 10-2 dan kost het je wat meer zoekwerk , wanneer je het te plekke wilt regelen, maar te doen.
Gezien het principe van vraag en aanbod, betekend dus wel dat de prijzen echt wel wat hoger zullen zijn.

Bezienswaardigheden
Deze zijn gewoon te boeken, maar zou niets iets bezoeken waar mensen de overtoon voeren.
denk daarbij aan Cai Rang oid., maar ga dan voor natuur , strand, musea, enz.
Bijv. in Saigon is bijv ben Tanh market 3 a 4dagen gesloten.
ook zijn er bijna geen lokale markten.

Maar daar staat tegenover dat je in Saigon wel een heel mooie bloemen markt vind, mooi versierde straten.

Dus is even beetje aanpassen in die periode, maar je maakt wel iets mee dat helemaal in de cultuur past van het land.
Is helemaal geen reden om niet tijdens TET Viet Nam te bezoeken, maar kan uitlopen op een mooie ervaring.
Wel zou ik op 10-2 ergens al verblijven , beste is aan het strand of in een grote stad.

Misschien dat andere mensen ook hun ervaringen over Tet willen plaatsen?

gr.
Ton.

1 like

Mijn vrouw en ik waren dit jaar met TET in Saigon. Wij hebben inderdaad gemerkt dat er nogal wat winkels dicht waren. Een voordeel was wel dat er beduidend minder verkeer was in de straten van Saigon. Van een plaatselijke gids hebben wij wel begrepen dat in tegenstelling tot wat Ton schrijft het boeken van een vlucht wel wat moeilijkheden op kan leveren. En als er al een ticket te boeken is ben je wel de hoofdprijs kwijt. Als je wilt gaan vliegen of met de trein gaan rijden dan zou ik je aanraden om nu al te boeken , als je tenminste weet wanneer je gaat verplaatsen. Voor wat betreft het bezoeken van bezienswaardigheden hebben wij geen belemmeringen ondervonden. Alle tours gingen gewoon door zoals op andere tijden van het jaar.

Alvast veel plezier met de voorbereidingen en een goede reis toegewenst

Groeten Cor en Wilna>>>:zon02::wereld:

1 like

Hallo,

Goede aanvulling van Cor/ Wilna over de vluchten.

Ik heb over dit onderwerp enkele krantenartikelen geplaatst omtrent de drukte, wanneer boeken, welke routes de drukte is,de prijzen enz. bij “de laatste Vietnam nieuwtjes”.

Houd ook in de gaten dat alle prijzen ( hotels, drankjes, eten, tiours, vervoer enz ) hoger liggen dan normaal in deze periode.

gr.
Ton.

Beste Ton,

Welke plekken raad jij aan om te verblijven tijdens het TET festival?

Gr Jessica

Hoi,

Ton zit nu zelf in Vietnam en is daar aan het genieten :wink: Vandaar dat ik even dit linkje plaats. Voornamelijk de grote steden, Hanoi en Saigon, luidt zijn advies. Of een strandlocatie. Hou er wel rekening mee dat het hele land in beweging is, letterlijk, en boek voor deze periode van tevoren.

Alvast heel veel Vietnamplezier gewenst!

Groetjes, Anne