TET-festiviteiten

Daar we vorig jaar het noorden van Thailand, Laos en Cambodja aandeden willen mijn echtgenote en ikzelf volgend voorjaar een 7-weekse fietsvakantie ondernemen door Vietnam - vliegtickets zijn reeds enige tijd aangekocht met aankomst Saïgon op zo 8 februari 2015. Het is onze bedoeling om van uit Saigon naar Nha Trang te rijden en van daar uit een bus/trein te nemen naar Da Nang.
Na het inwinnen van heel wat info (reisgidsen, internet …) maak ik me echter steeds meer zorgen omtrent de Tet-festiviteiten (19/2/2015), iets waar ik bij het plannen van de reis geen rekening mee hield : de meeste winkels gesloten de week voorafgaand aan het feest, geen openbaar vervoer, moeilijk een overnachtingsplek te vinden … zonder dan nog te spreken van de prijzen die spectaculair de hoogte ingaan.
Om echt zorgeloos en in volledige vrijheid te reizen reserveren wij normaal nooit logies op voorhand …
Heeft iemand van de forumleden enige ervaring met reizen tijdens de Vietnamese Nieuwjaarsperiode ?
alvast bedankt voor elke reactie

Ik heb een aantal jaren ervaring. Allereerst is het gevaarlijk in de tijd te gaan dat mensen of naar huis gaan, of terugkeren naar hun werk. Heel Vietnam beweegt als het ware in 1 keer op die dagen. Ik zou die dagen zeker niet de weg op gaan. Na de uit tocht is het uitgestorven op straat. Houdt zeer zeker rekening met de dronken figuren die zich met hoge snelheid over de weg begeven. Er is nauwelijks tot geen politie controle.

Als je van te voren geen hotel boekt? Ik zou daar zelf niet aan beginnen.

beste anorak, hartelijk dank voor je snelle respons
jouw reactie bevestigt een beetje het meeste wat ik tot nog toe las
Echter, zoals ik reeds schreef zijn onze tickets al gekocht (vertrek 8/2) en komen we in Saigon aan op ma 9 februari

We voorzien een vijftal dagen om het belangrijkste in en rond Saigon te verkennen (ken jij een guesthouse dat je ons kan aanbevelen?) en wilden dus in de week van 16 tot 20/2 naar Nha Trang fietsen.
> … Ik zou die dagen zeker niet de weg op gaan …
Als ik je goed begrijp doen we deze verplaatsing beter per bus - rijden er wel voldoende bussen? trein?

>… Als je van te voren geen hotel boekt? Ik zou daar zelf niet aan beginnen …
wij hebben nog nooit anders gedaan - in de meeste landen van Europa - in Thailand enkel in Bangkok bij aankomst een hotel gereserveerd - in Laos en Cambodja nooit enig probleem gehad en dit zowel in de niet-toeristische gebieden als in de top-bestemmingen zoals Siem Reap (Angkor), Luang Prabang, Vientiane …
Is dit in Vietnam anders ? minder overnachtingsmogelijkheden ?
Weet dat we in elk geval alle nuttige tips hieromtrent in dank aanvaarden

Mark&Patricia
“Turtle Bikers”
http://users.telenet.be/Fietssporen/

Hallo Mumpat,
Volgens mij kalender is TET van 18 tot 23 February. Maar let op, er is een vrije dag gegeven op zondag de 15e February. Je kunt er op rekenen in dat geval dat over het weekend van 14 en 15 heel veel mensen onderweg zijn. TET betekent miljoenen mensen met bepakte brommers onderweg naar hun hometown. In die week van ded 16e tot de 20e zal het vanaf de 18e rustiger zijn. Zoniet uitgestorven.

Dan zou je de fiets tocht kunnen doen. Neem vanaf Bien Hoa naar het noorden zoveel mogelijk kustweg naar Nha Trang. Ik zou vooraf wel een hotel boeken in Nha Trang. Overnachtings mogelijkheden normaal gesproken genoeg, Khach San zo noemen ze het hier. Maar met TET is veel dicht. Wat dan wel open is? Erg moeilijk in te schatten.

Hotels/Guesthouses? Saigon heeft er zoveel in backpacker area. Pham Ngu Lao en omgeving in District 1 barst er van. Ik woon en werk hier en kan je niet echt aangeven wat goed is. Er zullen vast andere forumbezoekers zijn die wel een indicatie kunnen geven. Trein/Bus? Ik zou in Saigon de vele reisbureautjes vragen welke trein en bus verbindingen er gewoon doorgaan.

Ik reis zelf per auto of vliegtuig. In dit geval, plan zeker vooruit. Na TET is het geen enkel probleem om op de bonnefooi te gaan.

2 likes