hallo,
weet iemand welke cursus Vietnamees het gemakkelijkst is om te leren ?
NHA lijkt aardig te zijn
149 euro en e-reader gratis erbij
iemand een andere suggestie ?
bedankt,
Erik Sprokkereef
hallo,
weet iemand welke cursus Vietnamees het gemakkelijkst is om te leren ?
NHA lijkt aardig te zijn
149 euro en e-reader gratis erbij
iemand een andere suggestie ?
bedankt,
Erik Sprokkereef
Hallo Erik,
Je gaat wel echt een uitdaging aan, vietnamees leren spreken.
Deze taal is echt heel moeilijk, en ik zou al helemaal geen zelfstudie gaan volgen.
Het probleem daarin zit hem erin dat vanwege de afmetingen van het land er diverse uitspraken zijn per regio.
Zo iets als ABV bestaat niet en woorden veelal afhankelijk zijn van klanken, die wij europeanen zeer moeilijk kunnen fabriceren deze woorden meteen een andere betekenis hebben.
Wanneer je met zelfstudie een verkeerde uitspraak hebt aangeleerd is deze moeilijk te wijzigen.
Ik ken wel enkele woordjes ( ongeveer 50 ).
Eerste woordje dat ik leerde was asbak ( ben een roker ).
Ging helemaal goed in het zuiden, maar vanaf Hoi An kwamen ze bijna met een varken aanzetten.
Beetje overdreven natuurlijk.
Ik denk, zo zou ik het doen, omdat je toch daar gaat werken, ter plekke een expat cursus te zoeken en zo wat van de taal proberen te begrijpen.
Zo wordt je meteen gecorrigeerd op een verkeerde uitspraak en denk ook dat dit makkelijker is dan via een e-reader.
Zag dat de prijzen wel hoog zijn, 10 dollar en 100 uur voor een basic kennis.
Dus Hallo , wat kost het, bestellingen op markt en winkel enz.
Wil tot juli toch wat aan zelfstudie doen, op you tube zijn duizenden filmpjes met wat dagelijkse woorden en met een fonetische ondertiteling eronder.
Gratis.
In Viet Nam mezelf wat orienteren en via je werkgever of collega’s verder advies inwinnen.
gr.
Ton.
Het is inderdaad een zeer ingewikkelde taal! Je hebt ook heel veel dezelfde woorden die met een andere klank weer net iets anders betekenen. Zo vragen vele toeristen om een kopje rijst in plaats van dat ze simpelweg ‘goedendag’ zeggen
De tips van Ton, lijken mij wel goed. Maar mocht je toch al willen beginnen, de studie van NHA valt mij nog mee qua prijs en je hebt dan wel een mooie e-reader
Groetjes, Anne
Beste Erik,
Je kan het beste gewoon op youtube Vietnamees karaoke bekijken.
Daar leer je ook veel van.
Succes
Hi Erik,
Het is nu bijna een jaar later. Heb je ondertussen de taal geleerd ? Zo ja, hoe heb je dat uiteindelijk gedaan ?
Voor iedereen die wil starten met zelfstudie is het boek ‘Vietnames for foreigners’ van Phan van Giuong handig. Ooit een keer aangeraden door een docent die aan een universiteit de Vietnamese taalles verzorgt. Er zit ook een CD bij waar je aan de klanken kunt wennen.
Maar, om écht de taal te leren spreken heb je toch een leraar nodig die je uitspraak kan corrigeren. Wij Nederlanders zijn niet gewend om een tonale taal te spreken dus een misverstand zoals Ton ook aangaf zó ontstaan.
Ik ben 6 maanden geleden begonnen met een prive lerares, twee keer per week 1,5 uur en ik sta nog héél regelmatig met een mond vol tanden.
Beste methode lijkt mij is in contact te komen met een local in de streek waar jij wilt wonen/werken. Want per regio verschilt de uitspraak enorm. In Hanoi en HCM zijn genoeg taalcursussen ter plekke te regelen. En online zijn er ook een aantal sites waar je van elkaar/met elkaar een taal kunt leren. http://livemocha.com/ bijvoorbeeld
wat ik vaak doe woordjes met google vertaal
srijf ik op n a 4tje leeren en leeren echt moelijk
is het niet goed luisteren
Erik,
circa een maand ben ik begonnen met de NHA cursus Vietnamees. Mijn doel is is niet om vloeiend Vietnamees met spreken, maar om wel een woordje te kunnen wisselen. Het is inderdaad een lastige taal om te leren. Woorden kunnen door een iets andere klank (bepaalde tonen) totaal iets anders betekenen. Wat het nog lastiger maakt is dat het verschil tussen Noord en Zuid Vietnam ook nog eens groot is. Nu kan ik vaak nog uitspraak toetsen gezien het contact met mijn vriendin in HCMC, dus dat voordeel heb ik nog wel. De cursus is verder wel goed opgezet en ik merk dat ik heel langzaam wat zinnen kan produceren. Kortom, als begin vind ik het zeker niet onaardig, maar de verwachting dat je vloeiend vietnamees gaat spreken met een dergelijke cursus is echt een utopie. Ik heb zelf wel het gevoel dat ik straks na een maand of 6-7 in ieder geval wat woorden en korte zinnen onder de knie heb. Dan is mijn doel in ieder geval bereikt;-). Bekijk sowieso wat youtube filmpjes over uitspraak, daar heb ik het veel beter van geleerd dan vanuit de cursus.
Begrijp dat dit topic al een jaar oud is en je waarschijnlijk al lang en breed een keuze heb gemaakt. Ben wel nieuwsgierig wat je uiteindelijk hebt gekozen:)
Het is een wat oudere vraag, maar gezien de toenemende belangstelling voor een bezoek aan Vietnam nog steeds actueel. En er is een enorm misverstand over de moeilijkheid van de Vietnamese taal. Het is goed te weten dat de taal niet moeilijker dan gelijk welke andere ontwikkelde taal. Daar staat dan weer tegenover dat de cursussen Vietnamees buitengewoon slecht zijn. Wie gewoon op vakantie gaat in Vietnam hoeft alleen maar ‘dank je wel’ en nog zo’n paar beleefdheidsuitdrukkingen te leren. Vietnam heeft een hele jonge bevolking die ongelofelijk graag Engels met je willen oefenen.
De grootste misvatting is dat Vietnamees moeilijk is vanwege de tonen. In het Noorden heeft men er 6 en in het zuiden 5, in vergelijking met het Nederlands is dat dus heel weinig. Dit omdat zij heel veel woorden op verschillende toonhoogten uitspreken waardoor zij hun zinnen op een strakke toonhoogte moeten spreken. Probeer zelf maar eens “Dit is groen” op verschillende manieren te zeggen, dat zal variëren van “Dit! is Groen!” (dus het is groen) tot “Dit is Groen?!” (dit is echt geen groen) en een heleboel andere varianten, allemaal uitgesproken op verschillende toonhoogtes. Nederlands heeft dus veel meer toonvariaties, wij kunnen versnellen, zachter spreken en noem maar op. En dan hebben we het nog niet over de onregelmatige werkwoorden terwijl in het Vietnamees werkwoorden niet eens vervoegd worden. Maar wat weer wel moeilijk is voor ons om te leren zijn de klanken, zo kent het Vietnamees 19 verschillende glides of semi-klinkers. En net als in elke taal kent het Vietnamees ook een klankharmonie. Dit betekent dat de uitspraak van een woord afhankelijk is van het woord dat ervoor komt en het woord dat er naast komt. Het Vietnamees is een Mon Khmer taal en als je weet dat het Bru, ook een Mon Khmer taal 68 soorten halve en andere soortige klinkers heeft (een wereldrecord) dan weet je ook waar de moeilijkheid zit: wij horen het verschil niet tussen all die klanken, dat duurt jaren voordat je de nuances gaat onderscheiden. Vandaar dat het ook geen enkele zin heeft om met uitspraak oefeningen te beginnen. Vietnamezen zijn je daar graag behulpzaam bij en zo tussendoor zul je toevallig iets goed uitspreken… maar dat is meestal eenmalig.
Wie voor langere tijd naar Vietnam gaat zou ik aanspreken: oefen in het schrijven, daar is ook veel over te vertellen, maar het is eenvoudiger dan het uitspreken en bijna alle Vietnamezen kunnen lezen. Vietnamezen gaan er ook vanuit dat buitenlanders hun taal niet spreken. wanneer je dat toch doet denken zij dat het een soort van Engels is dat ze nog niet kennen. Zelfs al spreek je het heel goed uit…ze verstaan je niet, tot je het opschrijft en laat zien …en dat werkt prima.