Vietnam of Indonesie?

Wij, gezin van 4 (twee dochters van 11 en 14 jaar) hebben al veel gereisd in Europa en een vakantie naar de USA gemaakt, maar willen nu een reis naar Azië maken en graag jullie advies. Ik ben zelf al vaker in Indonesie, Maleisie, India, Sri Lanka, Thailand en Singapore geweest maar dat is zeker 15 jaar geleden. Allemaal backpacken. En nooit met kinderen. En er is veel veranderd denk ik. Toen was Bali nog minder toeristisch (zegt men). Daarom trekt het me nu ook minder. Maar het is wel weer een mooi gebied om de kinderen te laten zien. Dus twijfel, twijfel. We hebben in de zomer drie weken en twijfelen tussen Vietnam (nooit eerder geweest) en Bali (daar ben ik wel eerder geweest). Criteria: geld, het weer (regen in noord Vietnam?) en of het te doen is Vietnam in drie weken van HCMC naar Hanoi. We zoeken geen all inclusive luxe maar af en toe budget en af en toe wat luxer.
Graag jullie advies en dat mag breed zijn!
Dank alvast en ik zal met plezier mee lezen.

Of je moet kiezen tussen Vietnam en Bali is lastig te zeggen. Als je je vraag in het Vietnam-forum ((http://www.wereldwijzer.nl/vietnam) plaatst zal het antwoord waarschijnlijk ‘Vietnam’ zijn, terwijl in het Indonesie-forum (http://www.wereldwijzer.nl/indonesie) mensen overwegend ‘Indonesie’ roepen :wink:

Ik ben in beide geweest, in Indonesie inmiddels meer dan 10 keer (plus ik heb er een tijdje gewoond), in Vietnam slechts 1 keer.

Wat vind ik leuker? Persoonlijk vind ik Indonesie leuker dan Vietnam. Bij deze wat verschillen:

• Ik ga er met de kids even vanuit dat je in de zomervakantie reist. In de zomer kan je last hebben van regen en tyfonen in Vietnam, terwijl de zomer juist het droge seizoen is op Bali. Met name in het noorden van Vietnam, wat ik persoonlijk het mooiste vind, kan het weer tegenvallen

• Als je in 3 weken van noord naar zuid Vietnam reist, moet je een grote afstand overbruggen. Reistijden van meer dan 12 uur zijn geen uitzondering, en ik vraag me af of je dat moet willen met kinderen. Uiteraard kun je vliegen binnen Vietnam, maar dat is duurder dan de bus. Op Bali is de langste reistijd (zuid naar noord) maximaal 4 uur, en als je je route een beetje handig indeelt stukken korter

• In beide landen kun je mooi wandelen. In Vietnam in het noorden, in Bali omgeving Munduk of je beklimt een vulkaan in het oosten. Als je met een gids loopt kun je weg van alle toeristen

• Op Bali heb je mooie watervallen. In Vietnam heb ik deze gemist (maar die zijn er vast ook…)

• De stranden op Bali zijn mooier dan in Vietnam. Het zuiden van Bali is vrij toeristisch, maar zelfs daar kun je een verlaten baai opzoeken waar je de enige bent

• Het duiken en snorkelen op Bali is velen malen mooier dan in Vietnam! (Nha Trang in Vietnam is echter iets goedkoper, maar wordt overspoeld door de Russen. Niet echt een aanrader.)

• Rondom Bali kun je dolfijnen zien. Niet om mee te zwemmen trouwens, het zijn wilde beesten. Ook de aapjes doen het altijd goed bij kinderen

• Persoonlijk word ik helemaal happy van de Balinese tempels en de hindoeïstische rituelen. Vietnam is overwegend boeddhistisch, dat is net wat ingetogener.

• Bali is een heel kindvriendelijk eiland. Veel hotels hebben een zwembad, maar dan in Vietnam. (Of misschien sliep ik in Vietnam te goedkoop…)

• Mocht je tijd overhebben op Bali, dan kun je een uitstap overwegen naar de Gili-eilanden of naar het oosten van Java.

Op mijn website heb ik veel bezienswaardigheden van Bali beschreven, ook de plekken waar je bijna geen toeristen ziet. Veel leesplezier :wink:

Beste Jenny, heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie! We hebben het allemaal serieus overwegen en je bracht met je mail ook nog weer wat extra argumenten in onze ‘discussie’ of liever gezegd luxeprobleem of we naar Bali of Vietnam zouden gaan. De doorslag om naar Vietnam te gaan was omdat het iets ‘minder normaal’ ‘iets nieuwer is’ maar ook omdat Bali eigenlijk nog wel een keer tijdens de kerst in twee weken te doen is. Dank voor je argumenten.