is het mogelijk om via een WHP aan een vaste permit te geraken? stel dat je werk vind en je werkgever wil je daar houden, is dit dan mogelijk via die WHP? of moet je sowieso na 12 maanden terug naar België?
mijn vriendin is verpleegkundige. Kan het zijn dat dat een knelpuntberoep is in Canada en dat je dan sneller aan een permit kan geraken? Ik kan nergens die lijst terugvinden ofwel kijk ik er over.
De WHP is niet te verlengen. Wel is het mogelijk om nog eens 12 maanden te gaan met de Young Professionals Permit, een vergelijkbaar programma, net zo eenvoudig, maar met als enige verschil dat je een baanaanbod moet laten zien.
Voor een normale tijdelijke werkvergunning, komt er nog veel meer bij kijken. Als ze ook wil immigreren, dan kan ze kijken of ze in aanmerking komt voor een Provincial Nominee Program. Hierop staan de beroepen waarvan ze een tekort aan werknemers hebben en maakt het makkelijker om door de Permanent Residency aanvraag te rollen. Alternatief, na 2 jaar wonen en werken, is via de Canadian Experience Class.
Als extra tip: als de werkvergunning is verlopen en CIC (of de ambassade) heeft je aanvraag voor de volgende werkvergunning ontvangen vóór de verloopdatum van je huidige permit, dan mag je blijven legaal werken onder de voorwaarden van je verlopen werkvergunning totdat er een beslissing is genomen over je nieuwe werkvergunning (‘implied status’).
Ja, verpleegkundigen hebben ze hier altijd nodig. Maar vergeet niet dat je hier niet zomaar verpleging mag uitvoeren. Je moet je laten registreren bij de nursing association van de provincie naar keuze. Dit gaat gepaard met vergelijking van haar Belgische opleiding met die van Canada, Engels/Frans examen (afhankelijk van de provincie) en een vepleegexamen. Dit hele proces kan al vlug een jaar in beslag nemen.