Verzekering ziektekosten

Hoi, even een dringende vraag…

Ik ga 12 november een jaar backpacken door australie, New Zealand en Thailand. Nu zou ik graag van andere willen weten, die ook een jaar weg zijn gegaan hoe je dat hebt gedaan toen met je verzekering?

Ziektekosten verzekering, bijzonder sporten? Ect…
Ik heb al een doorlopende reisverzekering met wereld dekking.
Van sommige hoor ik dat ik mijn ziektekostenverzekering (die ik nu heb afgesloten bij cz) moet door laten lopen.
Van andere hoor ik weer deze totaal af te sluiten.

Wat zou ik het beste kunnen doen, wat het meeste kosten bespaard?

Alvast bedankt, groetjes Charlotte

Hoi Charlotte,

Het is altijd handig om goed verzekerd op reis te gaan en er zijn veel verschillende aanbieders en mogelijkheden. Het is ook afhankelijk van wat je op reis allemaal wilt gaan doen (bijvoorbeeld werken/studie of alleen reizen met daarbij risico sporten).

In veel gevallen kun je je normale verzekering door laten lopen en een aanvullende polis nemen en in andere gevallen ben je goedkoper uit om je volledige polis af te sluiten en een nieuwe verzekering te nemen voor je reis.

Om je goed te laten informeren zou ik je adviseren om contact op te nemen JOHO die kunnen al je vragen direct goed beantwoorden. Je kunt ook altijd even contact met mij opnemen en dan zorg ik ervoor dat iemand van JOHO contact met je opneemt om je op de juiste manier netjes te informeren over de mogelijkheden.

Hiervoor kun je een mailtje sturen naar [EMAIL=“dolf@stagehuis.nl”]dolf@stagehuis.nl natuurlijk kun je ook zelf contact opnemen met JOHO.

In iedergeval alvast heel veel plezier Down Under!

Dolf Hendrikx
Stagehuis
www.stagehuis.nl

De meeste doorlopende reisverzekeringen in Nederland gelden niet meer als je langer dan 3 maanden aaneengesloten weg bent (effe navragen). Ik adviseer om alles op te zeggen en bij Elvia of de Europeesche een reisverzekering af te sluiten. Dit is meestal goedkoper dan je eigen ziektekostenverzekering.

oh een ISIS afsluiten die is ook erg goed ik zou gewoon even contact opnemen met Joho die weten je dat precies te vertellen.

Hoi Charlotte,

Grappig, die route heb ik 2 jaar terug ook gedaan van November - April. Voor hoe lang ga je?

Zolang jij ingeschreven blijft in een gemeente in Nederland, zul je je gewone zorgverzekering door moeten betalen, dit is veranderd met de invoering van de nieuwe zorgverzekeringswet . Vroeger kon je dit dus idd opzeggen, tegenwoordig niet meer, dan krijg je een boete. Daarnaast moet je inderdaad even kijken naar de lengte van je reisverzekering, normale doorlopende reisverzekeringen verzekeren reizen voor 2 à 3 maand, niet langer. En wat ga je doen? Alleen reizen of ook “sporten”? Bungeejumpen, raften, skieën… dit is allemaal bij te verzekeren.
De reisverzekeringen die anderen noemen (oa Elvia) nemen ook de gewone zorgverzekering op zich, maar de voorwaarden en dekking van de reisverzekering vond ik onvoldoende, dus vandaar heb ik daar toen niet voor gekozen.

Mijn reisverzekering is van Unigarant en verzekert ook tot 6 maand, gewoon via mijn eigen verzekeringsadviseur.

Veel plezier!

Als je langer dan 8 maanden niet woonachtig bent in NL mag je niet ingeschreven blijven in de gemeentelijke basisadministratie.

Ik ben 20 maanden weggeweest en heb me niet uitgeschreven. was geen probleem.

Hallo,

Officeel ben je in overtreding het is een wetgeving ding. Je bent verplicht om je uit te schrijven als je langer dan 8 maanden op reis bent. Het kan zijn als je ingeschreven bent en ze doen controle dat je je binnen 24 uur moet gaan melden. Als je dan aan de andere kant van de wereld zit dan moet je zien terug te vliegen binnen 24 uur. Als ze er dan achter komen dat je niet woonachtig bent in NL word je alsnog uitgeschreven kun je een hoop problemen krijgen onder andere met je belastingen en ziektekostenverzekering.

Ik was het bij de gemeente gaan vragen en die zeiden dat het niet hoefde.

Hallo,

Dat is apart in de wet staat toch echt wel wat anders. Mijn gemeente was er heel erg duidelijk in en ben daarom ook uitgeschreven uit de gemeentelijk basisadministratie
Hier een uitleg daarover het schijnt dat de gemeente verschillend er over denken
http://www.aroundtheglobe.nl/reizen/voorbereidingen/op-reis-en-je-gemeentezaken-si167.html