Hoi!
Heeft er iemand misschien tips wat betreft het volgende:
Ik ben momenteel bezig met een stage in de UK en blijf 6 weken langer dan gepland; krijg in de verlenging eenmalig een stagevergoeding en moet daarom mijn Nederlandse basisverzekering voor 1 maand opzeggen. Ik wil mijn reisverzekering (globetrotter bij Mondial assistence) verlengen, en omdat ik dan geen basisverzekering heb wil in de laatste 6 weken niet alleen medisch aanvullend (waarbij medische kosten worden gedeeld door hen en mijn basisverzekering) maar medisch volledig (waarbij zij al mijn medische kosten moeten betalen; daarom dus hogere premie voor mij). Zeggen ze: “Dat kan wel, maar dan moet je de extra kosten die gelden voor medisch volledig ook betalen voor de 1e 9, inmiddels voorbeie maanden van je stage”, waardoor ik voor 6 weken 160 euro moet bijbetalen!
Ik vind dit vreemd; een verzekering kan toch geen premie vragen voor maanden die al geweest zijn? Probeer nu een andere verzekering af te sluiten (bijv. ANWB Young Global Traveler verzekering), maar ik snap niet hoe ik dan aan kan geven dat ik medisch volledig wil, en of dit überhaupt mogelijk is als je al 9 maanden stage loopt…
En weet iemand of dit überhaupt nodig is in de UK? Normaal gesproken is iedereen die een EHIC-card heeft automatisch verzekerd in de UK, maar mijn EHIC-kaart is niet meer geldig als ik mijn Nederlandse zorgverzekering opzeg…
Zou erg blij zijn met tips/ideeen!
Susanne
Als je in de EU woont/studeert/stage loopt kan je basisverzekering gewoon blijven doorlopen,met je E106,je betaalt in de andere lidstaat een aanvulling, in dit geval de National Health.Aangenomen dat je gewoon bent ingeschreven gebleven in de GBA, en tussendoor nog wel eens terug in NL bent geweest, mag je gewoon je basisverzekering aanhouden, omdat je maximaal 8 maanden AANEENGESLOTEN buiten NL mag verblijven[Wet GBA],dus als je tussendoor weekendje in NL bent, begint de 8 maanden opnieuw te tellen.Stagevergoeding is GEEN inkomen uit arbeid.Is een onkostenvergoeding.;
Centrale Raad van Beroep d.d. 28-02-2006, 04/5380 NABW, LJN: AV3028
Essentie: Stagevergoeding is geen inkomen uit arbeid in de zin van de landelijke vrijlatingsregeling; wel in aanmerking te nemen inkomen dat volledig in mindering strekt op de lopende bijstandsuitkering.
De Raad zal eerst bezien of de door appellante ontvangen stagevergoeding als inkomen uit arbeid in de zin van de hierboven aangehaalde artikelonderdelen is aan te merken.
Anders dan appellante oordeelt de Raad dat daarvan geen sprake is. Daarbij acht de Raad van belang dat de stage-activiteiten door appellante werden verricht in het kader van de opleiding architectonische vormgeving, dat de stage in hoofdzaak leerelementen bevatte en daarnaast gericht was op het opdoen van werkervaring. Voorts zijn de aan de stage inherente activiteiten niet op één lijn te stellen met reguliere arbeid in dienstbetrekking hetgeen onder meer tot uitdrukking komt in de hoogte van de vergoeding.=
Dus alleen als jij IN NL bijstand zou krijgen,zou het gekort worden op je ABW.
Bedankt voor je hulp Beijington! Mijn verzekering gaf de eerste keer dat ik dit vroeg aan dat ik mijn basisverzekering bij hen niet kon houden wanneer ik een stagevergoeding kreeg hoger dan 250 euro/maand, maar ik heb ze nu nogmaals gebeld om het te checken en kreeg nu een ander antwoord: mits de vergoeding niet hoger was dan 1500 euro/jaar kan ik mijn basisverzekering toch aanhouden. Niet fijn dat het antwoord 2x iets anders is want ik heb me nu dus voor niets druk gemaakt, maar probleem is inmiddels wel opgelost. De regels zijn dus erg onduidelijk en verschillen blijkbaar per verzekeraar.
Nogmaals bedankt voor je hulp!