Wij gaan binnenkort een weekendje naar Londen. We vliegen op gatwick Airport en verblijven bij Peckham Road Peckham. We komen zaterdag ochtend aan en vertrekken zondagmiddag al weer.
Ik zoek een betaalbare mogelijkheid om van het vliegveld naar ons hotel te gaan, de binnenstad te bezoeken en de O2 Arena.
Ik heb uiteraard al even lopen googlen maar kom er niet uit, zoveel soorten bussen en treinen rijden alle kanten op maar kom al snel uit op een bedrag van 70/80 euro voor met z’n tweetjes.
Ik heb net even gekeken op http://www.tfl.gov.uk/ en er is inderdaad geen echt directe mogelijkheid.
Elke optie heeft een hoop overstappen erin zitten.
Het is misschien al te laat maar ik beantwoord deze vraag toch maar even voor het geval iemand anders met hetzelfde zit.
Gatwick Airport ligt ten zuiden van Londen, dus niet in de stad zelf. Het bevindt zich in het noorden van het graafschap West Sussex in de buurt van Crawley, maar dat terzijde. Deze luchthaven heeft een eigen treinstation vanwaar je direct naar Londen kunt reizen. Als je van te voren treinkaartjes koopt via internet (of op stations in Engeland) dan kan het enorm schelen in de prijs. Dit noemt men ‘Advance Tickets’:
Als je de treinreis van Gatwick Airport naar Peckham of Greenwich (vlakbij de O2 Arena) neemt dan kom je uit op een prijs van ongeveer 15 Pond (GBP). Je moet dan overigens één keer overstappen (station ‘London Bridge’). Dat is niet duur en scheelt dus enorm. Maar hou er rekening mee dat hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper het is.
Wij hebben uiteindelijk ervoor gekozen daar te kijken naar de tickets… en in tegenstelling tot wat ik op internet vond scheelde het mij enorm om aan de automaat te komen. Voor 12 pond per dag per persoon hebben wij van de Transfers van het vliegveld naar Victoria gebruik kunnen maken + onbeperkt van de metro in het centrum (ik geloof eerste 3 zones).
Als ik dit een week van te voren online had geboekt was ik minimaal het dubbele kwijt…
Wellicht als je het nog verder van te voren boekt het op gegeven moment goedkoper wordt… Voor mij is het in elk geval, lang leven de helpende mensen bij de kaartenautomaat!
Dat is goed nieuws en 12 pond is inderdaad voordelig voor een treinreis + (beperkt) gratis reizen in Londen.
Het is eigenlijk ook wel logisch aangezien Gatwick een ‘London Airport’ is en er de nodige speciale reiskaarten bestaan voor die stad.
Dit onthouden we. Nog even over die ‘Advance Tickets’: het kan inderdaad nogal uitmaken hoe ver je van te voren een kaartje boekt. Ik heb een paar keer meegemaakt dat de prijs voor een bepaalde route een dag later al weer duurder was geworden. Het zal ongetwijfeld zo werken, dat des te voller een trein, des te duurder het kaartje wordt.
Bij de grote stations kun je die kaartjes trouwens ook bij een loket kopen. Dus als je weet dat je een paar dagen later een doorreis maakt naar een andere locatie binnen Engeland (of andere delen van Groot-Brittannië) dan kan dat veel voordeel opleveren.