Vervoer Turkije-Syrie over land

Het is niet duidelijk voor iedereen hoe je van Turkije naar Syrie (of v.v.) kunt reizen. We vragen reizigers hier op dit forum naar tips over vervoer naar en over de diverse grensovergangen.

Ik heb een kennis die vervoer kan regelen van Gaziantep naar Aleppo of omgekeerd. Het gaat om vervoer in een taxi, soms in een touringcar, afhankelijk van wat er op dat moment voorhanden is.
Hij heet Selcuk, zijn emailadres is: [EMAIL=“jubiter14@hotmail.com”]jubiter14@hotmail.com, je kunt via dit adres ook met hem chatten (MSN). Ik vind chatten en emailen met hem makkelijker dan telefoneren, want zijn Engels is niet zo goed, maar zijn telefoonnummer is: 053-68226985.
Selcuk heeft een vriend die de “missies” uitvoert. Die heet Cihan (uitspraak: Dzjiehan). Zijn Engels is nog slechter, maar zijn Turkse telefoonnummer is (vanuit Turkije): 053-582 91149 en zijn Syrische telefoonnummer is (vanuit Syrie): 099 319 4767.
De prijzen van de ritten varieren, afhankelijk van het aantal mensen waarmee je de taxi deelt. Soms heeft hij een plekje voor je vrij in een touringcar vol met Turkse toeristen. De prijzen zijn vanaf 25/30 YTL (Turkse lira) per rit. De taxi’s in Gaziantep vertrekken meestal van voor het Syrische consulaat.
Vraag wel goed na waar de taxi’s vanaf Aleppo naar Gaziantep precies vandaan vertrekken. Volgens mij bedoelen ze TourisM Hotel (en niet TourisT Hotel) op het Saahat Saad Allah al-Jabri (straatnaam). Soms vertrekken ze vanaf de parkeerplaats bij de Citadel in Aleppo. De prijzen voor de terugreis zijn vanaf 1000 Syrische pond of 25/30 YTL.

Het is ook mogelijk om een dolmus te nemen vanuit de “Kilis Garaj” aan de Inonu Caddesi. Je betaalt 6 YTL voor de dolmus naar Kilis. Tegenover het kleine dolmusstation in Kilis staan er taxi’s. Die kunnen je voor 40 YTL naar de grens of naar Aleppo brengen (duidelijk afspreken waar precies naartoe!). Beter is het, om bij het dolmusstation rechtsaf de straat in te lopen waaraan het dolmusstation ligt en nog wat door te lopen. Je komt dan bij een kantoortje waar je een taxi kunt boeken naar Aleppo voor 40 YTL - je weet dan zeker dat de taxi je niet alleen naar de grens, maar ook echt helemaal in Aleppo zal brengen.
Je komt dan in een taxi te zitten die Cihan (zie vorige bericht) vanuit Gaziantep stuurt. Hier zitten mensen in, die misschien nog minder dan 40 YTL hebben betaald voor de hele rit Gaziantep-Aleppo (zie vorige bericht).

Kwam net m’n buskaartje Antakya-Damascus tegen. Prijs is 18 Lira. Bus vetrekt om 11.00 uur vanaf het otogar in Antakya en komt tegen half zes in Damascus aan. Vanaf het busstation 200 syrische pond naar het centrum.

Eind november maar eens een andere route genomen vanuit Damascus naar Turkije (Antalya).
Bus vanuit Damascus naar Lattakia (250 Syrische pond). In Lattakia met een shared taxi genomen naar Antakya (1000 Syrische pond). Sinds een jaar is er een nieuwe weg tussen Antakya en de Syrische grens waardoor de reistijd aanzienlijk bekort is. Inclusief de grensformaliteiten duurde de reis vanuit Lattakia 3 uur.
Andersom is natuurlijk ook mogelijk. Ga naar de garaj Suria in Antakya en zoek daar een taxi met Syrisch nummerbord (Turkse taxi’s zijn aanzienlijk duurder)

1 like

Vorig jaar ben ik met de auto de grens overgegaan. Vanaf Iskenderun richting Halep (Aleppo). De wegen zijn prima, de overgang aan Syrische kant wel flink corrupt… wel grappig om mee te maken. Met ov zou ik helaas niet weten

Hallo mensen,

Ik ben van plan om 20 februari de grens over te steken van Aleppo naar Adana in Turkije met public transport. Er schijnen bussen te gaan van aleppo naar adana.

Van Adana wil ik om 14:00 de trein pakken naar istanbul die daar aankomt om 8:45 de dag erna. Mn vliegtuig gaat dan om 16:45 vanuit istanbul. Het is een tight schedule maar moet mogelijk wezen. of is het bij voorbaat een verloren race?..>>>

Heeft iemand ervaring?

groetjes, Daan

Dat lukt je wel als je 's ochtends vroeg de bus neemt vanaf het Karnak busstation. De meeste bussen gaan naar Antakya waar je dan moet overstappen. Reken erop dat je voor de reis Aleppo-Adana, inclusief de grensovergang zo’n uur of zeven, acht kwijt bent. Vanaf het otogar in Adana kun je het beste een taxi naar het station nemen.

Zou echt heel mooi zijn als het waar is. Ik heb altijd begrepen dat er geen openbare bussen zijn tussen Syrie en Turkije en v.v. en heb ze inderdaad ook aan de grens niet gezien. Of geldt dit alleen voor grens overgang Aleppo-Kilis?

Vanaf Karnak gaat er in ieder geval één vroeg in de ochtend naar Antakya. Ik herinner me niet meer van welke maatschappij wel dat ze wit zijn met blauwe belettering.

Bedankt voor de info! super.

Een andere mogelijkheid is om een service taxi te nemen van Aleppo naar Antakya, en eventueel voor de lege seats wat extra te betalen. Weten jullie of dat kan en wat dat ongeveer kost? Gaan die service taxis ook de grens over?

grtz… Daan

Mıjn plan ıs om begın november vanuıt sanlıurfa de grens over te gaan naar Syrıe. Is er ıemand dıe hıer ervarıngen mee heeft? De LP schıjft dat het redelıjk goed te doen ıs, maar mınder vlug ıs als de overgang bıj Antakya.

Kan ık over de grens geld wısselen?
Is het mogelıjk om Turks Lıra te wısselen naar Syrısche ponden nog voor ık de grens oversteek?

Hoop dat ıemand me kan helpen!

Bij mijn weten kun je niet of moeilijk bij Harran over de grens (vanuit Sanliurfa zou je naar Harran gaan en dan verder). Waarom ga je niet naar Gaziantep? Daar kun je prima de oversteek naar Aleppo maken. Zie de info eerder in dit draadje.
Als je toch vanuit Harran de grens over kan, of vanuit Mardin, laat ons dan hier weten hoe het precies allemaal gaat en hoe die plaatsen precies allemaal heten!

PS in Syrie kun je ten allen tijde Turkse Lira omwisselen. In Aleppo kun je zelfs bij een heleboel plaatsen met YTL betalen.

Drie jaar geleden was het in ieder geval niet mogelijk om bij Harran de grens over te gaan. Ben het met Rosa eens, gewoon via gaziantep. Maar als het nu wel lukt laat het dan hier weten.

Hee allemaal! Inmiddels ben ik al een week in Syrie!
Een update over de grens perikelen:
Een visum halen bij de grens (Sanliurfa) Acakale is nog steeds NIET mogelijk.
Ik ben er persoonlijk geweest en je wordt terug gestuurd en doorverwezen naar Gaziantep. Daar kun je gewoon een visum halen bij de grens (Killis).
Grz Sanne

1 like

Het makkelijkste is om gewoon in Antakya op de bus te stappen naar Aleppo. Dan heb je de goedkoopste grensoversteek en kun je binnen turkije en binnen syrie voor lokale tarieven reizen.

Bedankt, Joris, dan weten we ook weer dat het vanuit Antakya dus ook allemaal makkelijk gaat.
Voor iemand die in Sanliurfa / Gaziantep zit blijft Gaziantep (verzamelen voor Syrische ambassade aldaar — er komen daar taxi’s die groepjes mensen via Kilis naar Aleppo brengen) de makkelijkste oplossing, denk ik.

Het is mij niet helemaal duidelijk: kan je een visum aan de grens krijgen/kopen? Wat voor kosten zijn er voor de auto?