vervoer per bus

Wij vertrekken in februari voor 3 weken naar Cuba en willen ons verplaatsen per bus.
Voor een aantal trajecten zou ik graag reeds een ticket kopen via de website van Viazul. Ik vraag mij alleen af of dat te vertrouwen is, in die zin of ik dan ook effectief een plaats zal hebben op de bus waarvoor ik een ticket gekocht heb. Heeft daar iemand ervaring mee?
Ik heb ook gehoord dat er een andere busmaatschappij actief is naast Viazul, nl. Transtur. Heeft daar iemand meer informatie over want op hun website vind ik niet direct iets terug. Tussen welke steden rijdt Transtur? Uurroosters?
Heeft iemand hier meer informatie over?

Je kunt ze best online kopen, als je het niet helemaal vertrouwt kun je gerust een paar dagen vantevoren je kaartje kopen bij het busstation, in februari is dat goed te doen. Transtur zegt mij als bus maatschappij helemaal niets, volgens mij alleen autohuur.

Bedankt voor uw reactie! Van Transtur ben ik vrij zeker. In een recent reisverslag heb ik erover gelezen. Transtur zou niet opereren vanuit een bepaald busstation maar vertrekken op centrale plaatsen in de steden waardoor ze interessanter zijn. Bij Viazul moet je dikwijls nog een taxi nemen naar het busstation. Hoe dan ook, ik zoek het ter plaatse uit en zal het dan daarna laten weten.

De busterminals van Viazul zijn eigenlijk heel erg centraal; in Havana valt het opzich wel mee, maar als je er vanuit gaat dat Havana gigantisch groot is ten opzichte van de ‘grote steden’ die daarop volgen is alles eigenlijk wel centraal, bovendien kun je in Havana vanaf verschillende plaasten opstappen, dat maakt het makkelijker. Een (bici) taxi hoeft vaak niet meer dan $2 te kosten in een kleinere plaats. Daar hoef je je dus niet zo veel zorgen om te maken :slight_smile:

Transtur heb ik inderdaad ook rond zien rijden (maar rijden wel ONTZETTEND HARD!!) Deze bussen worden ook veel gebruikt door reisorganisatie voor rondreizen. Ik weet dat Cubatur ook bussen organiseert die over het eiland rijden. Maar dit moet je bij een bureau doen in de stad. Misschien dat zij de transtur bussen wel regelen?? Zij doen ook excursies in met deze bussen. Waar je cubatur kunt vinden staat in de Lonely planet, meestal wel in alle grote hotels.

Ik heb 1 keer met de bus gereisd (Viazul) en ik heb dit buskaartje bij Cubatur gekocht. Toen ik later nog een buskaartje wilde kopen stuurde iedereen met naar Viazul zelf. Het is dus wel een beetje gepuzzel af en toe waar je nou precies moet zijn, maar het is allemaal wel te doen!

Ja ik heb ook het idee dat ze gebruikt worden door reismaatschappijen. Kaartjes kun je meestal in de busterminal kopen en soms bij een verkoopunt in een groot Hotel waar je tours kunt boeken.