Vervoer in Thailand hoe aan te pakken

Wij vertrekken 3 november voor 24 dagen voor een rondreis door Thailand.
We zijn al druk met de voorbereidingen, onze eerste reis zonder reisbureau enz.
Nu heb ik nog wel een vraag betreft het reizen tussen de dorpen in.
De ene keer pakken we de trein en de andere keer nemen we de bus. Nu heb ik via het reisforum al een paar sites gevonden betreft de tijden van vertrek enz. Erg handig. Maar toch blijf ik zitten met vragen.
Bijvoorbeeld: 6 nov verlaten we Bangkok om naar Kanchanaburi door te reizen. Is er altijd plek in de bus/ trein. Ik zou het jammer vinden als we daardoor langer op een plek moeten verblijven omdat we te laat zijn met reserveren.
De tijden die op de sites staan zijn circa tijden? Of vertrekken de bussen wanneer ze daar zelf zin in hebben?
Tevens willen we van Chang Rai met de trein terug naar Bangkok. Moet deze treinreis ver van te voren worden geboekt? Of kunnen we die bij aankomt in Chang Rai boeken.

Alle tips betreft het reizen in en door thailand zijn welkom.:wereld:

Groet
Simone
Didam

Beste Simone en Didam,

Reserveren kan ter plaatse in t station ( ga wel altijd zelf naar t loket, laat je niet vangen aan mensen die je willen “helpen”), maar toch best 2 dagen op voorhand gaan. In de weekends zelfs 3-4 dagen op voorhand.
Goede en goedkope zitjes zijn 2e klas sleeper met aircon(A/C), kosten van Chiang Rai naar Bkk rond de 600-700 Bhat en deze slapen zeer comfortabel (naar onze mening dan toch).

Bussen ook wat op voorhand reserveren voor grote afstanden, vertrek normaal gezien altijd op tijd. Voor grotere afstanden vind ik deze wel veel minder comfortabel dan de trein.

Treinen kan je inderdaad het beste boeken van twee tot vier dagen voor vertrek.Zeker eind November en vooral in december. In December begint het hoogseizoen dus dan is het vaak extra druk vandaar.

Er gaan vaak meerdere bussen per dag naar de diverse regio’s dus die hoef je niet echt van te voren te boeken. Je gaat gewoon in de ochtend naar het busstation en dan moet je hooguit een uurtje of zo wachten,die tijd kan je dan mooi weer gebruiken voor een overheerlijke SomTam :chin:

Alvast heel veel plezier met jullie mooie reis!

Op internet staan inderdaad tijden van twee of drie maatschappijen. Op de stations zul je verbaasd zijn hoeveel maatschappijen er zijn die het internet nog niet ontdekt hebben.

Verder is mijn ervaring (van afgelopen zomer) dat de tijden op internet niet altijd even betrouwbaar zijn…

Maar maak je niet druk, je kunt gerust naar het busstation gaan en ter plekke een busticket kopen. Zeker voor reizen van bv Bangkok naar Kanchanaburi. Dat is een kort tripje en er gaan ontzettend veel bussen per dag die kant op…

Maak je niet druk en geniet! Het meeste indruk op mij maakte het openbaar vervoer daar. Het is zo ontzettend goed geregeld, zonder dat het lijkt dat het goed geregeld is… Je zult begrijpen wat ik bedoel!

Orde in de chaos…:vak02:

:chin:als je echt van dorp naar dorp reist zal je wel een dienst regeling voor moeten achter halen weet je deze dan kan je op de route gewoon een bus aan roepen:THAILAND: :cambodia:.

Het mooie is : Iedereen weet wanneer de bus rijdt, dus als je het vraagt
in je hotel-guesthouse, kunnen ze je het vertellen, en ook vertellen
hoe laat je een taxi/brommertaxi moet nemen er naartoe.

Houd er altijd rekening mee dat men niet op de vastgestelde tijd vertrekt (Dit geldt voor bus), als er weinig mensen in de bus zitten.

De trein reserveren is niet nodig, behalve rond Loy Krathong (21 nov.)
en zo vanaf 10-15 december, maar ik las dat je 6 nov. ging, dus het lijkt me niet van toepassing.

Hans.

Je zou ook met de minivan van Bangkok naar Kanchanaburi kunnen reizen. Afgelopen week heb ik een artikel uit de Bangkok Post geplaatst over de minivans, je kan het HIER terugvinden.

1 like

Dat deed ik afgelopen feb. ook, Dave, het is de snelste manier, zorg wel dat je van tevoren weet welk hotel-guesthouse je voorkeur heeft, dan word je daar keurig afgezet.

Het was toen wel even vragen en zoeken bij het Victory Monument, maar de link die je nu geeft is echt top, ik wist dat er minivans naar K’buri gingen, maar niet naar zoveel andere bestemmingen. Bedankt!

Ff voor Didam nog even: Victory Monument bereik je gemakkelijk met de skytrain, halte Victory Monument.

Vanuit Chiang Rai gaat er geen trein, je kunt de bus nemen naar Chiang Mai, en daar vertrekt wel een trein ri. BKK. De busrit duurt 3 tot 4 uur,
en kost 106 tot 295 B.

Trein van tevoren boeken heeft vanuit die richting niet veel zin, behalve als je op 22-23 november wilt, dat zijn de dagen na Loi Krathong, en dan wil iedereen weer ri. BKK.
Google Loi Krathong maar even, dat wil je niet missen, is het leukst in Chiang Mai, drie dagen een gekkenhuis !

Hans.

1 like

Nee, was mij ook niet bekend dat de vans inmiddels al naar zoveel bestemmingen gaan. En volgens mij zijn er nog steeds heel veel reizigers die uberhaupt niet eens van deze mogelijkheid afweten.
Zag het in de BKK Post staan en leek me wel handig om hier te plaatsen.

Kan me misschien wel voorstellen dat het voor erg lange mensen wellicht niet heel ideaal is. Ik ben zelf slechts 1.85m, maar tijdens het ritje naar Pranburi, had ik niet overdreven veel beenruimte.