De parlementsverkiezingen van vandaag gaan tussen de democratische partij van premier Abhisit en de oppositie, vanuit ballingschap geleid door de vorige premier Thaksin. In 2010 kwamen nog meer dan 90 mensen om bij het geweld als gevolg van politieke onrust.
Cruciale verkiezingen
De parlementsverkiezingen van vandaag in Thailand zijn cruciaal. Het is al de vierde maal in zes jaar tijd dat de 47,3 miljoen kiezers naar de stembus worden geroepen. Thailand wordt al jaren geplaagd door politieke onrust. Het land kreeg sinds 2005 rellen, een militaire coup en bloedige straatprotesten te verduren.
Er zijn 180.000 politiemannen ingezet om de 90.800 kieslokalen te bewaken. Sinds zaterdagavond geldt een alcoholverbod in Thailand. (dpa/adha)
Filmpje: Eergisteren had een lid van de Thaise ontmijningsdienst nog enorm veel geluk toen hij zonder veel erg de ontploffing van een autobom overleefde.
De Thaise premier Abhisit Vejjajiva heeft zondagavond plaatselijke tijd zijn nederlaag toegegeven bij de parlementsverkiezingen. Hij deed dat nog voor de definitieve resultaten van de stembusgang bekend zijn. Yingluck Shinawatra, zus van ex-premier Thaksin, heeft intussen de overwinning opgeëist voor haar partij Puea Thai.
“Het resultaat is duidelijk: Puea Thai heeft de verkiezingen gewonnen en de Democraten hebben die verloren”, stelde Abhisit. Hij riep de oppositiepartij die voormalig eerste minister Thaksin steunt, op een regering te vormen. Abhisit riep ook op tot “eenheid en verzoening” na het geweld van de laatste jaren in Thailand.
“Het volk heeft mij een kans gegeven. Ik zal mijn uiterste best doen voor het volk”, zei de 44-jarige zakenvrouw Yingluck nadat de Democraten hun nederlaag hadden toegegeven. Het ziet ernaar uit dat zij de eerste vrouwelijke premier wordt van Thailand.
Verpletterende overwinningExit polls geven aan dat Puea Thai de Democraten heeft weggeblazen. De overwinning zou zo verpletterend zijn dat de partij de absolute meerderheid haalt in het Thaise parlement. De partij zou 313 van de 500 zetels in de wacht slepen, tegen slechts 152 voor de Democraten van uittredend premier Abhisit.
Thaksin Shinawatra werd in 2006 van de macht verdreven en leeft nu in ballingschap. Thailand wordt al jaren geplaagd door politieke onrust. Bij bloedige straatprotesten kwamen vorig jaar 92 mensen om het leven. http://www.zita.be (bron)
“Het volk heeft mij een kans gegeven. Ik zal mijn uiterste best doen voor het volk”, zei de 44-jarige zakenvrouw Yingluck nadat de Democraten hun nederlaag hadden toegegeven. Het ziet ernaar uit dat zij de eerste vrouwelijke premier wordt van Thailand.
Exit polls geven aan dat Puea Thai de Democraten heeft weggeblazen. De overwinning zou zo verpletterend zijn dat de partij de absolute meerderheid haalt in het Thaise parlement. De partij zou 313 van de 500 zetels in de wacht slepen, tegen slechts 152 voor de Democraten van uittredend premier Abhisit.
Thaksin Shinawatra werd in 2006 van de macht verdreven en leeft nu in ballingschap. Thailand wordt al jaren geplaagd door politieke onrust. Bij bloedige straatprotesten kwamen vorig jaar 92 mensen om het leven. (afp/adv) 03/07/11 15u49
ha h aha !! had het moeten weten,goed gevonden Jan!
Nu iets anders:
Nu de redshirts van de Puea Thai partij hebben al een voorstel klaar om amnestie voor veroordeelde politici op tafel te leggen.weldra terugkeer van onze vriend Thaksin??En hoe gaan de gele democratische partij op dit voorstel reageren?
Veel mensen willen haar graag een kans geven omdat ze ruim heeft betaald voor hun stem…
Wat de Farang betreft het is en blijft een Shinawatra en die zijn nou niet echt een fan van de ‘‘Farang’’ maar goed de tijd zal het allemaal uitwijzen ik hoop in ieder geval maar dat het allemaal goed gaat en rustig blijft,zeker als ze gaan praten over amnestie.
:chin:
yinluck is gewoon een marionet van haar broer thaksin,.
Phue thai heeft met allerlei onrealistische beloftes de armen weer gek gemaakt.
laten we eerlijk zijn de ene elite is vervangen door de andere elite, de partij top van de phue thai partij zijn echt geen arme rijstboeren, dus zal er per saldo niet echt wat veranderen.
Thaksin houdt wel van buitenlanders maar de buitenlanders die 2 a 3 weken op vakantie komen en dan in de duurdere resorts(in handen van hem en zijn vrienden) verblijven en dan weer oprotten en niet de “arme” expats.
Thida calls on new govt to bring Abhisit, military leaders to justice over red-shirt killings
Thida Thavornset, the chairwoman of the red-shirt movement, Monday called on the new government to bring those responsible for the killings of red-shirt people to justice.
Thida said she would demand the new government to provide justice over the killings of 91 people and the injuries of 2,000 people.
She said she would call on the government to investigate and pinpoint those who ordered the crackdowns on the red-shirt protesters.
She said outgoing prime minister Abhisit Vejjajiva and officials in the Centre for Resolutions of Emergency Situation would be held responsible for the deaths and injuries.
Zo iets zal het zeker gaan worden. Het is echt niet te geloven hoor die man heeft zoveel geld ontvreemd en zal daar nu dus niet voor worden gestraft denk ik?.
Maar goed het is ook beetje afwachten wat het leger gaat doen met deze ontwikkeling of zal die het ook laten gaan?
Zou hij Grieks bloed hebben, dat houd mij meer bezig dan deze buitenlandse politiek, wij alleen maar bezuinigen en werken tot 67 en daar schreeuwen ze moord en brand, maar ja OFF TOPIC.