Vanmorgend las ik op verschillende sites dat we weeral problemen gaan krijgen de komende dagen,betreffende betogingen red shirts!
Nu mijn vraag aan jullie:Moet de huidige regering van pm Abhiset opkrassen ja of nee?
Zal het beter worden met de situatie in Thailand als de red shirts het voor het zeggen hebben?
Nieuwe verkiezingen in oktober verloren moeite?
Vragen waarmee de meeste mensen momenteel mee kampen in hun hoofd.
Hierboven heb je 3 mogelijkheden om te stemmen:ja of nee of anders.
Je kunt je argumenten hieronder schrijven.
verkiezingen zou ik zeggen normaal gesproken.
maar we kunnen er van uitgaan wie er ook wint de tegenparty zal weer gaan morren met als resultaat weer onrust.
zolang men elkaar niet vertrouwd en geen coalitie regering kunnen vormen denk ik dat de rust slechts van tijdelijke aart zal zijn.
de een is echt niet beter dan de ander
Sorry he, maar geen antwoord van mij.
Zal mij op geen enkele wijze met de politieke situatie hier bemoeien.
Daarbij komt ook nog dat in Belgie politiek toch niet veel gevolgd wordt en ik in mijn legerloopbaan A-politiek moest zijn (openbaar toch).
Een land dat nog niet lang democratie kent, heeft nog veel te leren. Met vallen en opstaan zal het wel lukken.
MVG Frank
Ik heb voor anders gekozen. Om het simpele feit ik weet er te weinig van, zit niet dag en nacht in Thailand. Hoor en lees alleen maar het nieuws hier in NL, vind het moeilijk om daar een oordeel over te vellen.
Moeilijk te zeggen, Georges. Het is echt een Thaise zaak maar wel een heel moeilijke. Ik kan hier vandaan niet zien wat er gebeurt. En eerlijk gezegd vind ik, die zo ver weg woont, het een 100% Thaise zaangelegenheid. Overigens volg ik het nieuws wel op de voet.
Ton
Ik denk dat nieuwe verkiezingen meer duidelijk zal geven, nu komen ze er helemaal niet meer uit.
Dan moeten die verkiezingen natuurlijk wel eerlijk verlopen en met de afspraak wie er dan ook de grootste partij is de andere partijen zich daarbij neerleggen…en dat zal ook moeilijk zijn.
Eerlijk en democratisch dat is het allerbelangrijkste anders houd dit ook na eventuele nieuwe verkiezingen nog niet op…
Maar vooral hoop ik dat de rust voor de thaise mensen terug keert en er niet meer doden en gewonden vallen.
er staat een tegendemonstratie op stapel vd geel hemden om het wat overzichterlijker te maken
hoi allemaal
ik geef hier ook mijn mening niet over.
dit is iets van de thaien zelf.
draag zelfs geen rood of geel.
uit respecht voor de bevolking hier.
politiek in thailand niet mee bemoeien.
of er een mening over geven tegen thaise mensen.
:chin:George ik stel me in deze neutraal ik zou niet weten wat het beste is voor de bevolking en zijn gasten(toeristen).
laten we vooral hopen dat de rust snel weer keert in ons geliefde land
groetjes Fransjes:THAILAND:
Ik ben voor ontbinden…of dat het beste zal zijn, moet blijken, maar deze situatie kan niet langer meer voortduren.
En ook al is het niet ons land en betreft het een interne politieke situatie, ik vind dat we er hier op het forum best een mening over mogen hebben. Wat is er verkeerd aan een mening ?
Ja, idd. De PAD (geelhemden) hebben vandaag een bijeenkomst gehad waar veel aanhangers op af zijn gekomen. Ze willen dat de regering binnen 15 dagen met een oplossing komt voor de massademonstraties van de roodhemden. Anders zullen ze ook de straat opgaan om hun land te ‘beschermen’. Er moet nu echt SNEL een oplossing komen !!!
Dan hieronder maar weer even de tijdslijn waarin rood en geel tegenover elkaar hebben gestaan de laatste tijd en waaruit je al op kunt maken dat er al eerder verkiezingen hadden moeten zijn als je als land democratie bedrijft.
Maar wie nou in hemelsnaam daar het geschikte leidende persoon kan worden en het land naar ieders tevredenheid zou kunnen leiden, integer, niet bevattelijk voor corruptie(wil de gemiddelde Thai dit wel), drugs aanpak, kortom de bezem er doorheen.
Trouwens in Nederland mag ook wel de bezem er doorheen, struisvogel politiek.
TIJDLIJN: GELE HEMDEN VERSUS RODE HEMDEN
Sinds de geweldloze militaire coup in september 2006 is de rust nooit meer teruggekeerd in Thailand.
19 september 2006: Het regime van voormalig premier Thaksin Shinawatra wordt in een geweldloze militaire coup omvergeworpen. Nadat hij beschuldigd wordt van onder meer belangenconflicten, vlucht Shinawatra datzelfde jaar nog naar Londen. Generaal Sonthi Boonyaratglin komt aan de macht.
23 december 2007: Verkiezingen in Thailand. De PPP wint de verkiezingen, maar de uitslag wordt aangevochten door de PAD. De oppositie argumenteert dat de PPP de stemmen van arme mensen heeft gekocht door misbruik te maken van hun onwetendheid.
29 januari 2008: Samak Sundaravej van de People’s Power Party (PPP) wordt premier van Thailand.
9 september 2008: Sundaravej moet opstappen omdat hij tijdens zijn premierschap inkomsten zou gekregen hebben voor zijn deelname aan een kookprogramma op de televisie.
17 semteber 2008: 298 van de 440 parlementsleden kiezen Somchai Wongsawat van de PPP tot de nieuwe premier van het land. Wongsawat is de schoonbroer van ex-premier Thaksin Shinawatra.
7 oktober 2008: De politieke impasse bereikt een nieuw dieptepunt met het oplaaiende geweld in Bangkok tussen de politie en militanten van de PAD. Deze laatsten bezetten sinds 26 augustus het Government House, de zetel van de premier. Bij hardhandige pogingen om het gebouw te ontzetten vielen twee doden en vierhonderd gewonden.
26 november 2008: Duizenden demonstranten van de Volksalliantie voor Democratie (PAD), gekleed in geel, bezetten de luchthaven in Bangkok.
2 december 2008: Somchai Wongsawat moet zijn premierschap neerleggen nadat het Grondwettelijk Hof in Thailand oordeelt dat de PPP tijdens de verkiezingen eind 2007 verkiezingsfraude zou hebben gepleegd.
16 december 2008: Abhisit Vejjajiva, de 44-jarige oppositieleider van de Volksalliantie voor Democratie (PAD), is door het parlement verkozen tot de nieuwe eerste minister van Thailand.
7 april 2009: Honderden roodhemden, aanhangers van ex-regeringsleider Thaksin Shinawatra, hebben minister-president Abhisit Vejjajiva enkele uren opgesloten in een hotel in Pattaya. Ze eisen nieuwe verkiezingen.
11 april 2009: De 14de top van de Associatie van Zuid-Aziatische Naties (Asean) in de Thaise stad Pattaya wordt afgeblazen nadat aanhangers van de voormalige eerste minister Thaksin Shinawatra erin slagen de conferentiezaal te bezetten.
26 februari 2010: Het Thaise hooggerechtshof heeft een miljard euro, dat na de staatsgreep in beslag genomen was van de ex-premier Thaksin Shinawatra, aan de staat toegewezen. De rest van zijn persoonlijk vermogen, zo’n 0,7 miljard euro, mag Thaksin houden.
13 maart 2010: Tienduizenden aanhangers van voormalige Thaise premier Thaksin Shinawatra protesteren in de straten van Bangkok tegen de regering. De in het rood uitgedoste demonstranten kieperden ook flessen met liters bloed uit over de straten en aan het huis van de huidige premier Abhisit Vejjajiva.
10 april 2010: (Zwarte zaterdag) In bangkok zijn bij gevechten tussen veiligheidsdiensten en betogers zeker 15 doden en circa 678 gewonden gevallen.
Onder de doden is een japanse cameraman van Reuters. Onder de slachtoffers zijn ook veel militairen en politiemensen.
De demonstranten waren op drie plaatsen in de Thaise hoofstad in de buurt van overheidsgebouwen en een winkelcentrum.
Ook in twee steden ten noorden van Bangkok zijn overheidsgebouwen bezet.
Inmiddels is de tv zender van de oppositie opnieuw uit de lucht gehaald.
Kies daarom voor anders
Eerlijk gezegd weet ik er niet genoeg vanaf. Van een echte democratie zoals bij ons in Europa is natuurlijk geen sprake maar ik denk dat dat ook een illusie is om dat in Thailand te verwachten.
De vraag is of dit daar ook gaat werken. Helaas is de situatie nu zo dat het land nu niet meer te regeren valt op een manier waar iedereen tevreden mee kan zijn Ik denk dat het leger uiteindelijk het laatste woord zal hebben.
Ik wens de mensen in Thailand in ieder geval vrede toe.
Groetjes Antonietta :dag:
In iedergeval,moesten er terug verkiezingen komen dat de roodhemden nu zelf eens een goede kandidaat naar voren brengen en geen type “zakkevuller” zoals Dhr Taksin.
Dan misschien zal de democratie een kans van slagen hebben in Thailand!!