Verkeersboete

Hallo,

Wij zijn net terug van een wederom schitterende reis door Costa Rica. Het is en blijft een fantastisch land met lieve mensen en een pracht aan natuur.
Wat wel een beetje jammer is, is dat wij een verkeersboete hebben gekregen van de politie voor het overschrijden van een doorgetrokken gele streep. Deze boete is 600 dollar!!! We hebben een officieel bonnetje gekregen, niks ter plekke betaald en ook nergens voor getekend. We hadden verwacht de boete te moeten betalen bij het verhuurbedrijf bij het inleveren van de auto (tussen tijd van boete en inleveren auto heeft zo’n 2 weken gezeten), maar daar hebben we niks over een boete gehoord. En ook bij het verlaten van het land werd niet gesproken over een openstaande boete.
Iemand enig idee hoe dit nu verder zou kunnen lopen?
Horen we daar thuis nog iets van of is de kans eerder dat we de boete moeten betalen als we nog een keer op reis gaan naar Costa Rica? Of horen we er vermoedelijk niks meer van?

Groeten,
Renata

Zonder dat ik iets garandeer denk ik dat je er nooit meer iets van hoort. Ik neem aan dat je bij de autoverhuurder een credit card hebt gebruikt, nou, in geval van buitenlanders, van wie ze weten dat die binnen enkele weken Costa Rica weer verlaten, zou de politie wel snel actie ondernemen. Verder vind ik het boetebedrag (525 euro) exorbitant, als je bedenkt dat het gemiddeld inkomen in Costa Rica 10.000 euro per jaar is. Al heb ik ook gehoord dat bij snelheidsovertredingen de boets fors zijn.
Wellicht melden zich nog echte Costa Rica kenners zoals Monofeliz, Johan65 en Helicona Island, onze twee vakanties maken ons nog lang geen experts.

De mogelijkheid is groot dat eind van dit jaar het bedrag van de boete alsnog van jouw creditcard wordt afgehaald.
Waarom?
In december 2015 moet iedereen wegenbelasting gaan betalen voor 2016. Alle openstaande boetes moeten dan ook betaald worden, anders krijg je geen sticker 2016 op je voorruit en mag je niet de weg op.
Dus het verhuurbedrijf zal in december jouw boete tegenkomen als ze wegenbelasting gaan betalen.
En dan kunnen ze in hun administratie nagaan wie de auto gehuurd heeft. In het contract staat namelijk dat het verhuurbedrijf achteraf altijd het recht heeft om achterstallige boetes van jouw creditcard af te halen.
Er gaan per maand een paar mensen dood in het verkeer doordat er toch over de streep wordt gereden. Daarom is de boete zo hoog.
In dit forum wordt er al voor gewaarschuwd. Je krijgt een boete voor het over de streep rijden en nog een boete voor het negeren van een verkeersregel. En dan nog belasting. Bij elkaar gauw $600.
Te hard rijden kost je hier ook al gauw $600.

Helaas…

Otto
www.elmonofeliz.com
Ojochal

Misschien flauw, maar wat als je in december je creditcard laat blokkeren of opzegt en een andere neemt? Of draait het verhuurbedrijf er dan voor op?

Dan is autoverhuurbedrijf de klos en als ze willen kunnen ze je een proces aandoen wegens contractbreuk. Vaak hebben autoverhuurbedrijven een dochterbedrijf in Nederland zitten die vast wel een advocaat in dienst heeft. En bij wie heb je de auto gehuurd, via een Nederlandse website? Die weten je ook wel te vinden. Geen flauwekul dus. Gewoon aan de regeltjes houden en als je die overtreedt de consequenties aanvaarden.

1 like

Dank voor jullie reacties. Wij wachten het maar rustig af en zullen wel zien of we eind dit jaar (of eerder) nog iets horen.

M.b.t. de opmerking van monofeliz over gewoon aan de regeltjes houden…wij hebben ons vrijwel altijd aan de regels gehouden, maar als je op een kaarsrechte en overzichtelijke weg zit met voor je een vrachtwagen die niet harder dan 30km/uur gaat en je inmiddels al tig keer bent ingehaald door andere personenauto’s dan wordt het op een gegeven moment toch echt te gortig.
Ik begrijp echt wel dat met het aantal verkeersdoden in CR er nodig iets moet gebeuren mbt de veiligheid, maar het voelt voor mij vooral als iets wat voornamelijk neer komt op toeristje pesten want de meeste Tico’s kunnen dit echt niet betalen. En het is niet zo dat Tico’s het niet doen omdat de boete zo hoog is, want als ik de rest van de vakantie een euro had gekregen voor iedere Tico die heeft ingehaald bij een doorgetrokken streep dan had ik daar meer geld mee opgehaald dan het bedrag van de boete!
Ik snap dus echt wel dat er regels zijn en dat die ook nodig zijn, maar deze bedragen zijn gewoon van de zotte en veel Tico’s gaan er blijkbaar niet beter/veiliger door rijden. Het lijkt me relevanter om juist de lokale bevolking meer te beboeten mbt het rijgedrag ipv toeristen. Wij gaan daar na een paar weken weer weg en kunnen dus verder weinig kwaad aanrichten in het verkeer (ik gok ook dat al die verkeersdoden maar zelden veroorzaakt worden door toeristen), maar bij hen moet juist de knop om!
Maar das mijn mening…

De meeste Ticos weten waar deze agenten staan. Ze hebben vaak vaste plekken waar ze controles uitoefenen.
In de schaduw onder een boom of net na een bocht.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

@Johan65: dan voegt het dus weinig toe mbt opvoeding qua rijgedrag. 100 meter verder vervallen ze weer in hun oude gedrag. Sprak een tico die zelf ook zei: ‘We kunnen gewoon niet rijden en zijn levensgevaarlijk op de weg’. Ze weten het dus wel van zichzelf :slight_smile:

De Begos, de Toyota, en dat soort andere verhuur autos zijn altijd de lul in Costa Rica. Ze weten precies dat daar de toerist met het geld in rond rijdt. En ondanks dat het verboden is gaan ze altijd onderhandelen met de toerist om een extraatje bij te verdienen. Soms en vaak lukt dat. Maar om dit soort praktijken te stoppen moet je dat dus niet doen. Ik erger me ook aan het rijgedrag van de Tico en met name aan de vrachtwagens, die mogen alles hier. Hier op de hoofdweg de 4 gebeuren regelmatig ernstige ongelukken en bijna altijd is daar wel een truck bij. Dan ga je het dorp in en wat staan ze daar op papiertjes te controleren, ik heb ze daar eens op aangesproken waarom ze niet gaan staan te controleren waar de ongelukken gebeuren, dan moet je bij de chef zijn was het antwoord. Zodra het donker is of het regent veel is er geen Transitpolitie meer op de been. Blijf gewoon goed oppassen als je hier rijd en hou je aan de regels.