Vorige week heeft mijn vriend te horen gekregen dat hij een baan kan krijgen in de provincie Modena.
Ik wil graag 3 dagen per week werken omdat ik ook tegellijktijd aan het studeren ben en spreek Nederlands, Engels (vloeiend, woon al een paar jaar in Engeland) en Duits. Helaas geen woord Italiaans.
Ik heb online rondgekeken maar het lijkt moeilijk voor mij om een leuke baan te vinden.
Vind het erg lastig om een beslissing te maken om wel of niet naar Italië te verhuizen. Woont er misschien iemand in Modena die me tips kan geven of waar eventueel een baan te vinden is en hoe het leven daar is?
Zoals je wel begrepen zult hebben heeft Italie ook flink last van de financiele crisis dus dat betekent dat er een hoge werkeloosheid is, dat er dagelijks mensen worden ontslagen en bedrijfjes failliet gaan. En de situatie zal zeker de komende tijd nog niet verbeteren.
Of je werkt zult vinden hangt zeker ook af van wat je wilt doen en wat je achtergrond is? Wat studeer je? Misschien is t goed om je peilers te richten op internationale bedrijven! Het spreekt in je voordeel dat je je talen zo goed beheerst maar in je nadeel dat je geen italiaans spreekt, dit is iets wat ik zeker als eerste op zou pakken als ik jou was ;-)… Hier in Milaan kan je via de Comune voor zeer lage prijzen goede taalcursussen volgen dus wellicht dat dat ook in Modena kan.
Mijn ervaring is dat t niet makkelijk is nu in Italie. Maar de aanhouder wint en t is maar net wat je achtergrond is. :-)…
NB Ken je linkedin? Hier vind je verschillende groepen voor nederlanders die in Italie wonen. Hier zou je ook je vragen eens neer kunnen leggen:
Dutch-Italian Network
Nederlanders in Italie
Dutch Professionals in Milan
En als laatste, Italie is een land van netwerken. Dus wil je een baan vinden dan is t goed om je aan te sluiten bij groepen, verenigingen en zoveel mogelijk met mensen te praten :-)…