Verhuizen naar portugal

Na een aantal keer geprobeerd te hebben en met de hulp van “Zaan” dan toch hoop ik op het goede forum. Maar goed… Wij willen dus verhuizen naar portugal niet op hele korte termijn maar we willen ons vast goed gaan voorbereiden. Is er iemand die in het recente verleden ervaring heeft met een makelaar en met het kopen van een huis. Ook zie ik vaak huizen te koop staan met een boorput. Is dit de hele water voorziening met drinkwater en douchen ed. Of is dit voor de tuin?

Ik hoop iets van een deskundige of ervaringsdeskundige te horen.

Hoi Denny, geen recente ervaring met een makelaar. Wij hebben ons huis al meer dan 10 jaar geleden gekocht, via een Nederlander en toevallig ook nog ván een Nederlander.
De boorput is noodzakelijk als je in het buitengebied een huis koopt. Er zijn namelijk geen waterleidingen. In de steden uiteraard wél, maar de meeste huizen in de buitengebieden hebben een boorput of een wel.
Als het een goede kwaliteit water is, (kun je laten testen) kun je het als drinkwater gebruiken. Dit doen wij wél. Dan is het behalve om je tuin te sproeien, ook om te wassen, douchen en als drinkwater.
De kwaliteit van water is afhankelijk van de grondsoort, de streek, en ook de diepte van boren, soms ook hoeveel mensen dezelfde boorput gebruiken.

Ik wens je succes met alle leuke plannen!

Groetjes en een fijn weekend!

Wil.

Hallo Julesenwil. Bedankt voor de reactie.
De boorpunt of wel. Geeft deze onuitputtelijk water?
En zijn de aansluitingen van put naar huis wel goed geregeld?
Wij willen graag naar de lagere hoop dat het over het algemeen van goede kwaliteit is. Waarom is het als je het deeld vaak minder?
Zijn er nog andere dingen die “vaak” mis gaan als je gaat verhuizen. Dus waar wij echt aan moeten denken.

Ik hoor het graag,
Gr… Denny

Denny, Portugal kent soms, zoals dit jaar, extreme droogte. Er valt gewoon té weinig regen nu. Onze borehole blijft het tot nu toe doen, echter wij verspillen ook geen water. Onuitputtelijk zou ik nooit durven garanderen.
Als er 1 borehole is op een groepje huizen, en meer gezinnen tappen water, zou het van een mindere kwaliteit kunnen zijn, of droog kunnen vallen. Dit, omdat het misschien niet snel genoeg aanvult, snap je?
Wij hebben 1 borehole voor onszelf, er is niemand anders die dit water gebruikt.
We wonen op de Serra de Grândola en het water daar is van een uitstekende kwaliteit.
Ik drink het al 10 jaar zo vanaf de bron.
Over de aansluiting kan ik niets zeggen, dat ligt aan degene die het gebouwd heeft, denk dat iedere situatie anders is.

Ja Denny, er kan van alles mis gaan met een verhuizing, of je nu naar Portugal of een ander land gaat verhuizen.
Wat heel belangrijk is, als je iets koopt, is dat alle papieren in orde zijn van zo’n huis. Niet een bouwsel kopen waarvoor geen vergunning is afgegeven, ook Portugal kent regels op dit gebied.
En dat er een woonvergunning aanwezig is, er geen schulden meer op het huis rusten, etc.etc.

Maar dát soort dingen kun je beter aan een goede makelaar vragen.

Vertel eens wanneer jullie willen gaan verhuizen, en naar welke regio?
Zijn jullie gepensioneerd, of hebben jullie een bedrijf wat mee gaat verhuizen?

Ik heb idd vaker gehoord dat er met het huis veel mis kan zijn. Dat je daar echt goed op moet letten. Maar met de put moet ik toch ff goed over na denken dan… moet er niet aan denken dat dat je zonder water komt te zitten als het lang droog zou zijn.

Dat wij gaan verhuizen zal echt nog wel een tijd duren. Maar wij willen ons ook wel echt goed voorbereiden, echt een aantal keer daar naar toe en een paar vakanties doorbrengen, de taal leren en de kinderen moeten zeker 18 zijn. De jongste wordt dit jaar 15.
De vakanties gaan we wel kijken waar voor ons een mooie streek is en wat voor ons iets zou kunnen zijn.
Graag willen wij iets met een bijgebouw om te verhuren.
Nee met pensioen zijn we dus nog niet ik hoop dat ik dan 48-49 ben en mijn vrouw 40.
Het gebied dat wij op het oog hebben is iig de algarve en als het even kan in de buurt van de luchthaven. Graag met een stukje grond maar toch heel dicht in de buurt van alle faciliteiten.
Ik wil dan rondleidingen geven. Golflessen geven en het verhuren van het bijgebouw. Voorlopig zal mijn vrouw parttime blijven werken.

Wij hebben genoeg van het klimaat en Nederland en willen dus nu onderzoeken of we daar alles wat rustiger kunnen gaan doen en dingen die wij leuk vinden in een goed en lekker klimaat en mooi land.

Ja, alle papieren moeten in orde zijn, maar een advocaat of een notaris kan je daar alles over vertellen.
De Algarve is het meest toeristische gedeelte van Portugal, het drukste ook. In augustus kun je zowat over de hoofden lopen, zeker in een stad zoals Albufeira. Ieder het zijne natuurlijk, ik vind dat een dagje leuk, maar zou er nooit willen wonen. Nu is dat natuurlijk ook sterk afhankelijk van waar je woont.

Het klimaat ja… kan ik me voorstellen. Het zuiden en waar wij wonen, de zuid/westkust van de Alentejo heeft zo’n 300 ZONdagen per jaar. Dus daar zou ik me maar geen zorgen over maken ;-))
Qua natuur en mogelijkheden vind ik het hier veel mooier als in de Algarve, maar dat ligt er ook aan wat je wensen zijn.

Eerst het land eens goed leren kennen lijkt geen slecht plan!
En die waterputten, die heeft iedereen hier hoor, als zoiets droogvalt denk ik dat de brandweer wel met een tankauto kan komen ;-)) Geloof niet dat dit nu zo vaak gebeurd maar voor de regio Algarve zou ik het eerlijk gezegd niet weten.
Ga er maar vanuit dat alles wat buiten de steden woont, een borehole heeft. En met dat water wordt alles gedaan, ook de zwembaden bijgevuld.

Enfin, mochten jullie vakantie aan de zuid/westkust willen houden, zo’n 100 km. onder Lissabon, kijk dan eens op de website www.sonhocabana.nl en wie weet? Gaan we elkaar hier ontmoeten, jullie zijn welkom!

Wens jullie succes! Groetjes vanaf de zuid/westkust!

Ook dat ziet er geweldig uit… kun je iets over jullie vertellen en wat jullie heeft bewogen om naar portugal te gaan. Julie verhuren ook, wat is zo ongeveer de dekking van het verhuren is het altijd vol of zitten er groten gaten in de reservering. Wij hadden dus juist de algarve uitgekozen juist van wegen het toerisme omdat de kans op verhuur dan groter is. Het moet bij ons de grootste inkomste bron gaan worden.

Dankjewel. Als je van verhuren zowat moet leven, dan plaats ik daar vraagtekens bij hoor. Of dat gaat lukken. Wat ons betreft timmer ik niet zo fanatiek aan de weg. En nee, wij willen en kunnen niet het hele jaar verhuren.
Vaak komen vrienden en familie langs en dan is het chalet ook bezet.

Portugal lijkt als vakantieland niet zo bekend te zijn, en mensen richten zich vaak op de Algarve. Je kunt je de vraag stellen of dat wel het échte Portugal is. Ja, misschien verhuur je beter, echter heb je ook veel meer concurrentie.
Misschien is het beter in een andere regio te gaan kijken, b.v. de zilverkust? En een al bestaande B & B te kopen/huren, die al alle vergunningen in orde hebben.
Ik zou me van te voren idd heel goed inlezen, wat de mogelijkheden zijn. Hier een inkomen creeëren zal niet de gemakkelijkste opgave zijn.
Portugal is als vakantieland gelukkig flink in opmars, en er is echt heel veel te zien en te beleven, zeker in de kustgebieden.

Hallo Danny,
Wij hebben afgelopen april (2017) een huis gekocht in Portugal. We zijn daar ruim 1 jaar mee bezig geweest.
Ik adviseer je om een advocaat in de arm te nemen, dit is goed geïnvesteerd geld. Een makelaar wil alleen verkopen, hun werken meestal op provisie basis. Een advocaat zoekt alles voor je uit en zorgt dat je geen illegaal bouwwerk koopt waar je naderhand veel problemen mee kunt krijgen of zelfs niet in mag wonen. Zij kunnen ook vertalen bij de notaris.
Een borehole (boorput) is wel nodig daar het in de zomer erg droog is, maar laat het water eerst testen op drinkwater. Je wilt niet ziek worden. Voor douchen, toilet en de tuin is dit water prima. Flessenwater is niet duur in de supermarkt. Tenminste niet waar wij wonen.