Verhuizen naar Dublin!

Hallo allemaal!

Ik ga waarschijnlijk verhuizen naar Dublin over een aantal maanden en ik vroeg me af of iemand tips heeft. Als ik ga dan heb ik al een baan in de stad dus dat zit dan goed. Maar heeft iemand tips over wonen/uitgaan/cultuur? En wat moet je allemaal regelen om vanuit Nederland naar Ierland te verhuizen met betrekking tot zorgverzekeringen/PSS/rijbewijs/etc.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!

Groetjes!
Laura

Ik ben hier helaas allemaal te laat achter gekomen maar toen ik een half jaar geleden naar Dublin verhuisde. Een van de eerste dingen waar ik problemen mee kreeg was mijn Nederlandse ( ABN-AMRO ) credit card. Zodra ik hier iets probeerde te betalen werd dat ding na 1 of 2 x geblockeerd. Ze verwachten dan dat je makkelijk even langs komt… niet dus.

Ok pinnen kan hier helaas niet altijd. Veel winkeliers weten niet hoe ze hem moeten gebruiken en/of hebben de mogenlijkheid niet. WEL kan je bij iedere ATM terecht ( pin automaat) Helaas kan dit soms wel een eindje om lopen zijn.

Ook grappig genoeg moest ik ENORM wennen aan het links rijden van auto mobilisten. Ik heb zelf een rijbewijs maar geen auto maar heb al een aantal keer gehad dat it toch even 2 keer moest kijken voor ik er zo’n beetje voor lag.

PPS nummer is ook iets wat je echt zo snel mogenlijk moet halen. Ik wist hier helaas niks vanaf en kwam hier vrij laat achter. afhankelijk van waar je gaat wonen kan je het kantoor op deze website vinden :

http://www.myvisit.ie/index.php/useful_info_menu/documents/pps_number/810

heb de site voor de rest niet gelezen maar er staan mischien nog wat handige dingetjes.

Als je gebruik van het openbaar vervoer moet maken zorg dat je ALTIJD losgeld opzak heb. Ik vraag hier vaak om als ik groot geld terug krijg omdat ze je anders toch echt niet mee nemen :P. 3 zones is 1.15 geloof ik daarna gaat de prijs omhoog.

mensen zijn hier erg vriendelijk en behulpzaam vooral als je hier BV naar school gaat doen ze er alles aan om je te helpen is mij opgevallen.

Laatste nog: Terug komende op het ‘‘pin probleem’’ zou je hier in ierland een bank account kunnen nemen met laser card. die kan je wel bijna overal gebruiken. houd er wel rekening mee dat ( van wat ik hoorde) je er GEEN beveiligings code op heb en als iemand hem jat of vind hem zo kan gebruiken.

Hoi,

Ik weet niet of je al in Dublin woont, maar mocht jij er geen baat meer bij hebben, dan misschien een volgende immigrant…

ik woon sinds een maand of 5 in Dublin en kan bevestigen dat je zsm een PPS nummer (sofinummer) moet regelen. Als je voor het eerst aan de slag gaat bij een werkgever in Ierland, dien je vervolgens het belastingformulier 12A in te vullen en te sturen naar het dichtstbijzijnde belastingkantoor van de regio waarin je woont. Eerst zit je qua belasting op “emergency tax” maar na een paar weken wordt dat gecorrigeerd. Het prettige aan het belastingsysteem hier is dat op basis van belastingvrijstellingen direct wordt berekend wat je moet afdragen en je dus niet achteraf nog geld moet betalen of terugkrijgt, zoals in NL. Het nadeel is dat als je niet op tijd form 12a opstuurt, emergency tax overgaat in worst-case-scenario tax en je de helft van je inkomen afdraagt - als je het formulier instuurt, wordt dat gecorrigeerd. Je werkgever betaalt je dan teveel betaalde belasting terug, niet het belastingkantoor.

Naast deze info kan ik ook bevestigen dat het handig is om hier een bankrekening te openen. Ik heb nog niet meegemaakt dat ik geen pincode hoefde in te voeren, maar misschien hangt het van de bank af waar je bij zit. Toch is het natuurlijk altijd zo dat je simpelweg je bankpas niet moet verliezen.
ABN amro credit cards zijn wel raar, trouwens, mijn vriend had er ook 1 en op vakantie in Ierland, voordat we hier gingen wonen, raakte die ook zomaar geblokkeerd. Plotseling gebruik van de kaart in het buitenland wordt blijkbaar door AMRO gezien als potentieel gestolen.
Ik ben hier alleen in hele kleine winkels nog tegengekomen dat je er niet kan pinnen. Pinnen is de laatste jaren enorm in opmars geweest hier en is een heel normaal onderdeel van het Ierse betaalsysteem geworden.

Als je in Dublin woont, kan je met de DART in een deel van de omgeving makkelijk met het openbaar vervoer reizen. Je kunt een maandkaart kopen maar krijgt dan weinig korting t.o.v. dagretours. Ook moet je de kaart niet verliezen want dan moet je gewoon een nieuwe kopen, en de maandkaart gaat altijd van de eerste dag tot de laatste dag van de maand. Dus als je op 12 juli een maandkaart koopt, is die maar tot 31 juli geldig. Een maandkaart heeft wel als voordeel dat je niet aan bepaalde stations gebonden bent en je ook in de weekenden gratis met de dart kan reizen.

Wat buskaartjes betreft, ik vind dat er nogal laconiek wordt omgegaan met wat je voor een kaartje moet betalen, buschauffeurs konden mij niet altijd duidelijk vertellen hoeveel het was. Voor sommige busritten van 20 minuten betaalde ik 1.80 en voor sommige busritten van 10 minuten betaalde ik soms 1.80, soms 1.60 en nu las ik net de prijs van 1.10. Het hangt o.a. af van zonegrenzen, maar waar die grenzen zijn, wordt in de bus of bij de haltes tot zover ik weet niet aangegeven. Misschien biedt de website daar wat info over. Ook wordt er niet aan retourtjes gedaan. En altijd contant. Ierse buschauffeurs hebben geen wisselgeld om terug te geven. Als je teveel betaalt, wordt op het bonnetje (het kaartje is een betalingsbon) aangegeven hoeveel je teveel hebt betaald. Je kunt dit dan bij het hoofdkantoor van het busbedrijf terugkrijgen. Sinds het systeem op deze manier geregeld is, maakt Bus Eireann jaarlijks een aardige winst :wink:

Wat ziektekostenverzekering betreft, je kunt je particulier verzekeren (als je via je werkgever niet collectief verzekerd bent) maar hoeft dat niet. Mijn vriend heeft uitgezocht dat je als je in het ziekenhuis terecht komt, onverzekerd, je zelf tot 750 euro van de ziekenhuiskosten betaalt, meer niet. Voor overige kosten, namelijk GP en tandarts etc heb ik na afwegen besloten dat zelfs de goedkoopste verzekering zoveel geld kost dat ik net zo goed zelf mijn medische onkosten kan betalen wanneer ik die maak. Verzekerd zijn betekent ook zeker niet dat je hier je doktersbezoek volledig vergoed krijgt, vaak maar de helft ongeveer. Verzekerd zijn is hier dan ook niet zo weidverbreid en vanzelfsprekend als in NL. Het is meer geregeld zoals in Engeland, waar overigens ook maar zo’n 8% van de bevolking particulier verzekerd is. Mocht je je wel willen verzekeren dan is er een website die je helpt om verschillende verzekeringen met elkaar te vergelijken, maar ik ben helaas even kwijt welke website dat is. Misschien citizensinformation.ie. Voor praktische info raad ik deze website sowieso aan.

Voor het vinden van een woning raad ik tot slot daft.ie aan. Huizen zijn duur, maar gelukkig niet meer wat het geweest is. Overigens, als je ergens huurt en je huisbaas wil niet mee in het verlagen van de huurprijs ongeacht de crisis, dan kan je misschien bij een klachtencommissie terecht (te vinden via citizensinformation.ie). De huurprijs mag namelijk niet uitkomen boven de marktwaarde voor huurprijzen. Hoe die bepaald wordt, weet ik niet, maar dat is zo ongeveer de enige huurdersbescherming waarvan ik hier inmiddels op de hoogte ben.

Veel succes met het verhuizen en settelen in Ierland, ik hoop dat je het er naar je zin hebt.

Kirsten