heeft iemand ervaring met vliegverbindingen naar Davao (Filipijnen)?
Hallo Berend,
Op dit ogenblik is het spijtig genoeg niet meer mogelijk om rechtstreeks te reizen tussen Sulawesi / Molukken en Mindanao in de Filippijnen.
In het verleden zijn er een tijdje vluchten geweest tussen Manado en Davao via o.a. Bouraq air. Er was ook een Pelni schip dat Davao aandeed vanuit Bitung (Noord Sulawesi) via Sangir/Talaud. Ik heb deze verbinding in het verleden (omstreeks 1997/1998) enkele malen genomen. Ik heb hier enorm goede herinneringen aan. Het laatste stukje tussen Tahuna en Davao zaten er maar een tiental passagiers op de Pelni boot. Ik begrijp het dus best dat dit weggevallen is. Het is wel jammer. het was een ideale manier om na je visa even het land te verlaten op een economische manier zonder grote omwegen te moeten maken.
Naar het schijnt zou er een mogelijkheid bestaan om met een vrachtboot vanuit Bitung naar General Santos (op een 2 uur bus van Davao) mee te varen. Ik heb het zelf nooit gedaan of iemand gezien die dit effectief gedaan heeft, dus ik weet niet hoe realistisch dit is.
De makkelijkste manier om rechtsreeks vanuit de regio in het zuidelijk deel van de Filippijnen te geraken is vanuit Sabah (Maleisisch Borneo), van waar er er regelmatige ferrydiensten zijn naar Zamboanga op Mindanao (wat natuurlijk wel nog een flink eind van Davao ligt).
Gezien het bovenstaande vrees ik dat de snelste weg om in de Filippijnen te geraken is via Jakarta / Manila / Davao met het vliegtuig.
Spijtig maar helaas
Kris