Veranderingen PR Skilled Worker Program 2012

Op dit moment is het niet mogelijk om een permanente verblijfsvergunning aan te vragen met het Skilled Workers Program (1 Juli 2012). De reden hiervoor is dat er veranderingen komen.

Ik heb de “Drafts” gekregen van de veranderingen. Ik denk dat ze in het algemeen redelijk positief te noemen zijn:

Het punten systeem gaat op de schop (minimum blijft 67):

• Belangrijkste wordt beheersing van de eerste officiele taal: wordt 24 max punten.
  • Tweede taal geeft max 4 punten
  • totaal talen: maximum: 28 punten
  • Meer punten voor jonge leeftijd. Iedereen onder 35 krijgt 12 punten. Van 35 tot 46 aflopend naar 0.
  • Education: belangrijkste verandering is dat alles omgezet moet worden naar een Canadese equivalent (veel papierwerk+geld). max punten: 25
  • Werkervaring: Gaat veel minder tellen. Maar: buitenlandse werkervaring gaat minder punten geven dan Canadese werkervaring. Maximale punten = 15
  • Het hebben van een confirmed job-offer wordt iets belangrijker. max punten =10
  • Adeptability wordt iets veranderd: meer punten voor het hebben gewerkt in canada. Max punten=10

Ik denk dat dit ipc voor NLers geen slechte veranderingen zijn. Geen idee wanneer dit doorgevoerd word…