Venezuela

hallo wereldburgers!
ik ben nina en ben van plan in oktober van dit jaar een paar maanden naar midden-amerika te gaan. Joepie!!! :smiley: ik wil spaans gaan leren in Venezuela (het liefst in Merida) en rondreizen in venezuela zelf en de omliggende landen (bolivia, panama, costa rica) Is er iemand die dit gedaan heeft en mij hier meer over kan vertellen? zijn er nog andere spannende steden waar je spaans kan leren? Hoe kan ik mijn verblijf het beste regelen? zijn er leuke hostels? Is venezuela goed te bereizen, per bus bijvoorbeeld en zijn 3 maanden genoeg om ook nog wat van de rest van midden-amerika te zien en waar kan ik dan het beste heengaan? alle info in welkom.
nou, ik hoop van jullie te horen… adios!! :rolleyes:
nina

Hoi Nina,
Merida-Venezuela is erg leuke stad, bij uitlopers Andes. Er ging ooit een kabelbaantje naar 5000 m hoogte, maar weet niet of nog zo is. Je bedoelde waarschijnlijk Colombia ipv Bolivia. Reis via Maracaibo naar Cartagena: jaknikkers in zeebaai + imposante brug bij Maracaibo, Cartagena erg mooie stad in Colombia. Caribisch kustgebied Colombia relatief veilig, Colombianen erg vrolijk en sympathiek. Van ik geloof Turbo (checken) vaart ferry naar Obaldia (checken) in Panama, vandaar andere boot naar Colon + daar wegennet. Colombia-Panama overland via Darien: zwaar, gevaarlijk.
Panama: toppers: kanaal, Panama City, Boquete, noordwest-kust. Vrij duur land. Bij Guabito spectaculaire grensovergang Costa Rica, bij Paso Canoas een normale. Costa Rica: relaxed, maar vrij veel Amerikaanse toeristen.
Taalcursussen kun je mn ook in Costa Rica volgen, maar in de andere landen ook wel. Altijd lokaal regelen (veel goedkoper + keuze zat)

Toevoeging: Venezuela is uitstekend per bus te bereizen. Ik zou Caracas voorzichtig zijn ivm chavistas-anti-chavistas. ERG MOOI: voorbij de kuststrook met toerisme naar Guiria rijden, daar met bootje naar gehucht Macuro (aan zee, onbereikbaar over land) en evt. per vissersboot (of ferry uit Guiria) overwippen naar eiland Trinidad (zwart, reaggea). Vlakbij Orinoco-delta (tijd zat: dan Ciudad Guyana en Ciudad Bolivar, en naar Santa Elena in zuiden, met onderweg mooie natuurparken). Arepas goedkoop hapje in Venezuela, kleine flesjes bier (Polar)

hallo, Ik heb een vraag.

Wij zijn ervaren reizigers in azie en centraal america. Ik zou graag willen weten of back-packen in venezuela veilig genoeg is? (dus niet georganiseerd rondreizen, maar openbaar vervoer etc.). Azie is heel veilig en relax om rond te reizen. Hoe zit dat eigenlijk met Venezuela, is het wel relax vanwege de politiek en criminaliteit.

Greetzzz Jan en Kim.

Hallo Jan en Kim,

Ik ga dit jaar met een goede vriend op eigen houtje 2 maanden backpacken door Venezuela. Als je Azie gewend bent dan zal Zuid-Amerika wel even wennen zijn in ieder geval qua veiligheid. Er is veel negatieve berichtgeving omtrent Venezuela en volgens mij heeft dat niet in de laatste plaats te maken met onze westerse blik op Chavez’ anti-kapitalistische ideeën en beleid. Natuurlijk is Venezuela niet het meest veilige en politiek stabiele land ter wereld, maar naar mijn mening niet veel meer gevaarlijker dan de meeste andere Z-Amerikaanse landen. Als je dus al een ervaren reiziger bent in Centraal Amerika dan zal Venezuela niet schokkend anders zijn (wellicht minder toeristisch, zij zijn vooral op Venezolaanse toeristen gericht). Over het algemeen geldt: gewoon op je hoede zijn en geen extra aanleiding geven tot problemen door je opvallend/opzichtig te kleden en gedragen. Eigenlijk spreekt het allemaal voor zich. Een gewaarschuwd man telt voor twee :wink:

In ieder geval, mochten jullie van plan zijn dit jaar nog te gaan in november/december en willen jullie ook georganiseerde tours doen naar Los Llanos, Canaima/Angel’s Falls, Gran Sabana en Roraima (deze trek/ontdekkingstochten zijn Venezuelas hoogtepunten en praktisch alleen georganiseerd te doen) dan zouden we misschien wat kunnen afspreken daar? Met hoe meer man je deze tours onderneemt, hoe goedkoper ze worden. Vaak vertrekken ze ook pas wanneer ze min. 4 personen hebben.

groetjes
Helen

Hey Helen en Joan,

Venezuela is een prachtig land met een enorme verscheidenheid aan landschappen, dieren en planten. Zelf woon ik in Choroni aan de kust.
Daar zijn ongelooflijk veel vogels en ook andere dieren, helaas zijn de
stekende insecten(de miniscule puri-puri, yen-yen en gewone muggen)
in vele gebieden van Venezuela ruim aanwezig. Kom maar een bakkie
doen als je nog in Choroni komt. (casa MyWay)

haha! Volgens mij Theo, hebben wij elkaar al gesproken op het Venezuela prikbord :wink: Ik hou me in ieder geval aanbevolen voor dat bakkie want Choroni is ongeveer ons startpunt!

groetjes
Helen

ps: Helen-Joan is mijn volledige naam, roepnaam is echter Helen maar tja iemand anders had die naam al :stuck_out_tongue:

Plaatselijk de taalcursus regelen; hoe dan? Is het eenvoudig een talenschool te vinden? Hoe regel je dan onderdak (vanuit Nederland met organisatie een taalcursus doen betekend ook dat je onderdak dan is geregeld).
Ik wil half/eind april voor drie maanden naar Venzuela, Spaans leren en als het kan ook wat werken. Weet iemand of je daarvoor speciale papieren moeten hebben?
Dank u, groetjes,
Evelien

Hoi,

Ik ben in november voor 3,5 week naar Venezuela geweest en ik heb me daar echt geen een keer heel onveilig gevoeld. Alleen Caracas is heel druk en je moet zeker erop letten waar je rondhangt overdag en s avonds. Ik denk dat Plaza Bolivar heel erg veilig is. Mocht je naar het Pantheon willen dan is het misschien raadzaam om met meerdere personen te lopen want de dag nadat ik daar was geweest is er een toerist neergestoken en beroofd. Je kunt zelfs een soldaatje regelen die voor een prikkie mee loopt, is wel zo stoer.
Ook Santa Fe aan de kust is niet de beste plek. Daar is een toerist beroofd van camera en bont en blauw geslagen, maar een goed en veilig alternatief daar is Mochima.

Maar naast dit pessimistische proza wil ik toch echt zeggen dat Venezuela een fantastisch gastvrij land is. Vooral Merida heeft qua stad enorm indruk op me gemaakt. Lekker een ijsje eten bij heladeria Coromoto (heeft geloof 1500 soorten ijs en je kunt niet opnoemen wat voor ijs). En naast alle bezienswaardigheden hierboven al aangegeven zou ik ook een trekking doen naar Los Nevados in de Andes waar je heerlijk kunt overnachten in een posada en dan met een ezel omhoog lopen naar 4800 meter… Echt super ervaring.

Veel plezier!

Groet Karin

Hoi,

Wij zijn van plan om in augustus een paar weken door Venezuela te gaan reizen. Zoals het er nu naar uitziet zouden wij dit graag per auto gaan doen gezien de tijd die we hebben en de dingen die we willen gaan doen en zien. Heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja, tips etc. zijn welkom!

gr. Mariëlle

hoi marielle, je bent de eerste waarvan ik hoor dat je ook deze zomer naar venezuela gaat…ben dus ook dringend op zoek naar tips, heb al wel veel gelezen en een route gepland, maar vraag me af of deze haal baar is in 4 weken. Hoe lang gaan jullie? Wij vertrekken eind juli, dus wie weet komen we jullie nog tegen!

Ik ben docent Spaans en ik raad je aan in Nederland de grammatica te bestuderen
dan pik je de taal daar veel sneller op. Meestal zijn deze cursussen waardeloos
maar goede basis van de grammatica helpt enorm. Dus dat doe je in NL. Dat is mijn zdvies.