veilig reizen door Laos en Cambodja ?

Wij trekken in juli door Laos en Cambodja. Nu lees ik op de website van buitenlandse zaken bij het reisadvies voor Laos dat het daar niet zo veilig zou zijn ; verhoogde criminaliteit , zelf gewapende overvallen … De weg tussen Luang Prabang en Vang Vieng zou niet safe zijn.
Iemand die daar meer over weet ?

Valt reuze mee ! Ik lees altijd zulke dingen en terwijl in land ben zie ik er niets van.

Laos is overgens echt een prachtig land die je gewoon gezien moet hebben.

Ik ben in beide landen twee keer geweest en heb geen moment onveilig gevoeld of anderen over dit soort dingen gehoord tijdens t reizen.

Sluit me aan bij de vorige twee reacties. Moet wel zeggen dat ik me tijdens sommige busritjes, ook elders in Azië, niet altijd 100% relaxed en veilig heb gevoeld. Rijstijl is niet de mijne.

Nee over de rijstyl kan ik ook nog wel n boekje opendoen hahaa ik snap je :slight_smile:

Ik zat de hele tijd met mijn voet te “remmen” hahaa

Whahaaaa!! Ik ook!

Ik sluit me aan bij bovenstaande personen. Ben zelf afgelopen november naar Laos geweest en me geen moment onveilig gevoeld, anders dan in de bussen vanwege de rijstijl van de chauffeurs. Wist eerlijk gezegd niet eens dat er veiligheidsrisico’s voor die weg daar zouden zijn.

1 like

Laos is over het algemeen genomen zeker geen onveilig land is mijn ervaring. Ik heb er veel gereisd en ook een tijd gewoond, en van criminaliteit heb ik amper last gehad gelukkig. In het verleden waren er problemen op Route 13, tussen Vang Vieng en Luang Prabang. De laatste jaren is dat echter een stuk minder tot afwezig. Er zijn nog steeds rebellen actief in de bergen, maar de aantallen lijken nu erg klein en het gevaar voor toeristen erg laag. Er zijn nog wel delen van het land die wat minder veilig zijn, maar daar komen amper tot geen toeristen. Zoals in elk land is er ook in Laos criminaliteit, echter is geweld iets wat in Laos gelukkig niet zo vaak voor komt. Ik heb ampers geweld gezien in alle tijd in het land en men lijkt daar minder vlug naar te grijpen dan in westerse landen.

Vooral in het oosten van het land is er nog veel UXO materiaal (niet ontplofte bommen) van de tijd dat Amerika in oorlog was met Vietnam en het ook in Laos erg onrustig was. Laos is zeer hevig gebombardeerd en in sommige gebieden is het dan ook raadzaam om op te letten als je weg gaat van de gebaande paden. Geen metalen dingen oprapen dus en opletten wat je doet. Dat is een gevaar wat er dus wel degelijk is, maar waar de meeste toeristen absoluut niet mee te maken zullen hebben, dit in tegenstelling tot de lokale bevolking, die op het land werkt en waar nog regelmatig slachtoffers vallen door materiaal wat niet ontploft is maar nog steeds levensgevaarlijk is.