Varkensgriep in Mexico

De wereld geraakt verder en verder in de greep van de Mexicaanse griep. Het dodental is in Mexico ondertussen opgelopen tot 149, zo melden Mexicaanse autoriteiten. Ondertussen verspreidt het virus zich verder, met bevestigde gevallen in Canada en Spanje. In België worden zes mogelijke gevallen van nabij bekeken. De Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) trekt naar alle waarschijnlijkheid hun staat van paraatheid op tot alarmfase 4 of 5.

(tijd/belga) - De Mexicaanse overheid gelooft dat ze de verspreiding van het griepvirus een halt kan toeroepen. Het virus zal geen grotere impact krijgen dan het nu heeft, heeft minister van Financiën Agustin Carstens zaterdag beloofd.

‘We denken dat het binnen de perken gehouden kan worden en dat het geen al te grote vormen zal aannemen’, aldus Carstens over het virus, in de marge van een driemaandelijkse ontmoeting met het Internationaal Monetair Fonds (IMF) en de Werelbank. ‘De regering treedt krachtig en vastberaden op’, voegde hij eraan toe.

http://static.tijd.be/i/00/59/95.250.jpeg

*Veiligheid voor alles, denkt dit Mexicaanse koppel (foto AFP) *
**Pandemie?
**

Het griepvirus heeft volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) echter ‘pandemisch potentieel’. De Amerikaanse overheid denkt dat het virus ‘niet in bedwang kan worden gehouden’. Minister van Buitenlandse Zaken Hillary Clinton raadt Amerikanen alvast af om naar besmette gebieden af te reizen.

De WHO gaat naar alle waarschijnlijkheid hun staat van paraatheid optrekken naar alarmfase 4 of 5. Dat wil zeggen dat de WHO gelooft in de mogelijkheid van een massale uitbraak. Een woordvoerder van de WHO zei wel dat in de VS aan een vaccin wordt gewerkt.
**Verspreiding
**

In de VS duiken meer en meer gevallen op, terwijl ook in Canada enkele gevallen bevestigd zijn. Dichter bij huis is een eerste geval van Mexicaanse griep bevestigd in Spanje, zo meldt het Spaans ministerie van Volksgezondheid. Twintig zieken worden er nauw in de gaten gehouden.
‘Alle zieken die we van nabij volgen zijn recent in Mexico geweest’, zegt minister Trinidad Jimenez. ‘Geen enkele van de gevallen is levensbedreigend, zelfs niet het geval dat bevestigd is als zijnde Mexicaanse griep.’

http://static.tijd.be/i/00/59/8a.250.jpeg

Een gemaskerd promoteam van Mexicaanse dames op een beurs Aguascalientes - Foto EPA

Ook in België worden zes zieken nauwlettend in het oog gehouden. De zes verdachte gevallen zijn drie kinderen en drie volwassenen. Zij worden behandeld met antivirale middelen. Rond middernacht moet duidelijk zijn of ze effectief besmet zijn met Mexicaanse griep. Ons land raadt intussen ook al de niet noodzakelijke reizen naar de getroffen gebieden in Mexico en de Verenigde Staten af.

In Frankrijk worden enkele zieken ook van nabij gevolgd, maar daar is eveneens nog geen bevestiging dat het om de ziekte zou gaan. Ook in Nieuw-Zeeland, Australië, Brazilië, Peru, Colombia, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Israël wordt gevreesd voor het virus, maar werden nog geen gevallen bevestigd.

Bron; tijd.be

erg aparte situatie ja…erg saai vooral…maar heb het idee dat allemaal spoedig wel weer goedkomt

Ik wens iedereen het beste in deze surreëlesituatie.

Chilango jij woont in DF.
Hoe vergaat het jou daar?
Ik heb vrienden gesproken dat de leegheid van de straten een enorme indruk maakt.

Ik hoop dat de maatregelen snel hun werking tonen en dat we snel weer terug naar het fijne leven in Mexico kunnen!

Suerte a todos!

MEXICO-STAD - Mexico breekt zich het hoofd over waar en hoe de Mexicaanse griep ontstaan is. Media wijzen in koor naar de gemeente Perote in de oostelijke kustprovincie Veracruz, waar de grootste varkensfokker ter wereld een fabriek heeft.

http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00624/graphic_griep

Daar, om precies te zijn in het bergdorpje La Gloria, hadden begin april 450 van de 3000 bewoners zware longklachten. Bij een 4-jarig jongetje werd later vastgesteld dat hij Mexicaanse griep had. Hij overleefde dat. Al in februari trok een lokale gezondheidsfunctionaris aan de bel over het hoge aantal longinfecties in het afgelegen plaatsje. Het Amerikaanse bedrijf Veratect, dat wereldwijd de uitbraak van ziekten in de gaten houdt, sloeg begin april al alarm bij de Wereldgezondheidsorganisatie over de ‘atypische longontstekingen’ in La Gloria. De bevolking van La Gloria loopt al jaren te hoop tegen de varkensfokkerij Granjas Carroll, dat voor de helft eigendom is van de Amerikaanse gigant Smithfield. In Perote worden een miljoen biggen per jaar gefokt. Volgens milieugroepen vervuilt varkenspoep water en lucht in de omgeving. In La Gloria weten ze het zeker. “Toen we het nieuws op tv zagen, zeiden we tegen elkaar: ‘Dit is wat we hadden. Het is allemaal hier begonnen’”, aldus bewoner Jose Luis Martinez tegen het persbureau AP. De helft van de bevolking werkt doordeweeks in Mexico-Stad, wat zou helpen verklaren waarom dat de haard van de epidemie is.
Aantijgingen

Smithfield verwerpt de aantijgingen. Het stelt dat alle medewerkers en dieren vrij zijn van Mexicaanse griep, de mix van een varkensgriepvirus, een vogelvirus en een menselijk influenzavirus. Ook de Mexicaanse minister van Gezondheid Cordova gelooft niet in het verhaal. Hij stelt dat bij dertig andere zieken in La Gloria geen Mexicaanse griep is geconstateerd. Drie verdachte sterfgevallen in het dorp worden nog onderzocht.

Intussen groeit de kritiek op de trage reactie van de Mexicaanse autoriteiten. “Hoe kan het dat we uit het niets te horen krijgen over een epidemie en ineens buitengewone maatregelen moesten nemen?” vraagt een columnist van de grootste krant El Universal zich af. De Mexicaanse regering nam pas op 18 april notie van het eerste bevestigde sterfgeval door Mexicaanse griep. Het ging om een 39-jarige vrouw uit de provincie Oaxaca, die grenst aan Veracruz. Pas zes dagen later werd groot alarm geslagen, toen het virus al tientallen levens had geëist. In La Gloria zegt lerares Concepcion Llorente dat het dorp wacht op antwoorden. “Ze zeggen dat we een atypische griep hadden. Maar als die jongen positief testte op varkensgriep, van wie heeft hij het dan gekregen?”

Bron; telegraaf.nl

het is rustiger ja…maar iedereen werkt en vervoert zich nog gewoon…het enige wat echt stil is komen te liggen is het vermaak zegmaar…restaurants, musea, bioscopen, bars etc allemaal dicht…maar het leven gaat gewoon verder…met mondkapje om, dat dan weer wel

Hier in Queretaro heeft mijn werkgever ook een drastische maatregel genomen: ze verwachten iedereen terug a.s. woensdag.

Je weet niet wat te denken. Is dit echt ernstig of is het een overdrijving? Sommigen hier dragen een mondkapje, anderen dan weer niet… De Univs werden gesloten. Enkele studenten in de buurt vonden er dan maar niks beters op dan een party te organizeren…

heb elke dag steeds meer het idee dat het overdreven is…mondkapjes helpen sowieso niet en alles platleggen tot de 6e richt wellicht wel erg veel schade aan

Vind het ook meer en meer overdreven worden. Heb ook niet echt het idee dat het zich nog verspreidt binnen Mexico, laat staan dat het zo gevaarlijk/dodelijk is.
Ik laat mijn werknemers in mijn internetcafes kiezen of ze willen werken of niet. Tot nu kiezen ze er voor om gewoon te werken. Wel hebben we een lijst gekregen van Secretaria de Salud met advies als het schoonmaken/ontsmetten van de toetsenborden na ieder gebruik e.d. Maar geen advies om te sluiten.
Maar zelfs het bevestigde/waarschijnlijke dodenaantal van 159 is al sinds ik meen afgelopen zondag niet meer gestegen. En hiervan zijn maar 16 bevestigd door de varkensgriep, 58 niet door de varkensgriep en de rest is nog in onderzoek. Maar het totaal aantal doden is al de gehele week niet meer omhoog gegaan. Als het nou echt zo gevaarlijk was dan waren er inmiddels al veel meer doden lijkt mij.

Monterrey verloopt alles rustig en ik heb niet de indruk dat men het serieus neemt. Veel mensen zonder monddoekjes en bussen vol werkers die naar hun werk gaan, zonder bescherming van monddoekjes. Wel is men het afgelopen weekend thuis gebleven, ondanks de openbare parkjes niet gesloten werden. Het was rustiger op de weg en een ieder genoot van een lekker te heet weekend 40° door het merendeel thuis te verbrengen. Of dat nu door de hitte kwam of door de griep A, ik weet het niet. Het ziet ernaar uit dat het allemaal wel meevalt en de 50 patienten die geteld zijn in Neuvo León zijn allemaal reeds weer ontslagen en naar huis gestuurd, geen doden gelukkig. Maar het schijnt dat het nog te vroeg is om te juichen want het besmettings gevaar is schijnbaar nog niet geweken.

Hoe is de huidige situatie voor toeristische aangelegenheden in Yucantan? Ik vlieg samen met mijn vrouw (als alles doorgaat) naar Cancun voor een rondreis per openbaar vervoer door Mexico, Guatemala en Belize. Vraag mij af of er veel restaurants, bezienswaardigheden, tempels, musea e.d. dicht zijn vanwege de griep.
Het dichts dat wij in de buurt zouden komen van Mexicostad is op ongeveer 800 km bij Palenque.

Nou Romano!

Ga lekker op vakantie en geniet er van!!
Hier in Guanajuato was het een week erg rustig op straat maar dat vooral doordat veel studenten naar huis zijn gegaan, maar ik was net op straat en ik stond op weg naar het kantoor weer erg goed vast in het verkeer! Dus ook hier in GTO geen stress en (bijna ) geen mondkapjes, het valt wel op de de DF kentekens meestal de gene zijn met de kapjes!
Trouwens de kapjes helpen als je de ziekte hebt het niet te verspreiden! maar het is niet zo dat als je zo,n kap draagt dat je het niet krijgt!

chris