Vanuit Singapore naar de longhouses in Sarawak

Hallo,

aanstaande zomer ga ik voor helaas maar 2 weken naar Maleisie. Ik heb al verscheidene malen iets gelezen over longhouses in sarawak (meen ik). Heb zojuist geboekt, dus ben nog niet echt up-to-date. Is het dan handig om op Kuching te vliegen en vanaf daar naar die longhouses te reizen? En hoe lang moet je voor zo’n tripje uittrekken (inclusief vertrek vanuit Singapore)?

Ik zou het erg fijn vinden als iemand me daar iets over kan vertellen.

Groetjes,

Linda

Hoi Linda,

Je hebt zowel long houses in Sarawak als in Sabah, ik ben naar Sarawak geweest. Je kan vanuit Singapore het best per bus naar Joroh Baru in Maleisie, waarvandaan je goedkoop naar Kunching kan vliegen. Tickets zijn te vinden op http://www.airasia.com

In Kuching kun je tripjes boeken naar de Long Houses, vaak gecombineerd met een tripje naar de orang utans. De meeste tripjes zijn 2-3 dagen en zijn makkelijk ter plekke te boeken.

Samengevat: 2 reisdagen dus + het aantal van de trip. Al is een dagje speling nooit weg, aangezien je dan soms een tour veel goedkoper kan krijgen omdat je dan met meer mensen bent.

Groet,

Jenny
http://www.ikreis.net

Dag Linda,
Ik vlieg binnenkort van Singapore naar Kuching in Sarawak, rechtstreeks met Malaysia Airlines. Duurder dan Airasia via Johor Bahru, maar je moet ook kijken of het tijdstip van de vlucht ok is enz.
In Sarawak valt voorlopig nog de meeste cultuur te snuiven, Sabah is heel anders dan Sarawak, maar zeker ook de moeite al vindt je er wel minder longhouses…
Eenmaal in Kuching aangekomen (heb je al een hotel?) wandel je Main Bazaar op, daar vindt je verschillende touroperators, de ene al beter dan de andere. Ik zelf heb de tocht gemaakt met Borneo Adventure en ga dit keer scheep met Natol Holidays…naar het Pelagus Resort.
Vanuit het resort worden boottochten ingelegd naar verschillende longhouses, bovendien van verschillende tribes.
Je overnacht dan in het resort, terwijl je ook kunt kiezen om in een echte longhouse te overnachten, wat ook een aanrader is, ten minste als je je een beetje wil verdiepen in hun manier van leven.
Wees er wel op voorbereid dat je niet veel zult slapen, dus kun je gerust een extra glaasje tuak aannemen als slaapmutsje. Zo klinken de jungle-geluiden iets verder weg…
Veel reisplezier!