Vanuit Gümüldür naar Efeze met prive gids?

Vanuit Gümüldür zou ik naar Efese willen gaan. Kan ik dat individueel naar toe gaan en ter plaatse een Nederlandstalige gids vinden?:dag:

dat individueel naartoe gaan dat kan inderdaad makkelijk. met de dolmus naar selcuk en daar met het busje naar het begin van de opgraving.Of je ter plekke een nederlands talige gids kan boeken, dat weet ik zo net niet.
Ik heb er geen ervaring mee maar mn gevoel zegt van niet. alle grote tourgroepen komen met hun eigen gids. allicht dat er rondom de entree wel gidsen zijn (das meestal bij grote attracties) maar of er dan net 1 nederlands spreekt…

wanneer wil je gaan? ik kan anders wel een bevriende NL-talige gids vragen hoe het werkt en hoe dat te regelen?

Uit eigen ervaring weet ik dat er goed nederlandssprekende gidsen zijn bij de boveningang. Wij hebben deze ingehuurd(kan je echt het bedrag niet meer zeggen) omdat we de herenhuizen(hangende huizen) wilden bezoeken. Dit kon alleen met een gids, en alleen bij de boveningang zijn deze in te huren.
Het is wel raadzaam dan redelijk vroeg te gaan.

Voor wij dit deden hadden we reeds 3 keer Efeze bezocht, maar met een 'prive’gids hoor je toch andere dingen, wijst hij/zij je op meer dingen dan kunnen als je in een groep gaat

De huizen(mits mogelijk) zijn ook zeker een aanrader. Wij waren er in 2004, en ik weet nog wel, dat met entree inhuur gids en de extra entree voor de huizen we toen iets van 150 euro kwijt waren…maar het was het toen zeker dubbel en dwars waard!!!1

[quote=“pat17, post:1, topic:57713”]

Vanuit Gümüldür zou ik naar Efese willen gaan. Kan ik dat individueel naar toe gaan en ter plaatse een Nederlandstalige gids vinden??

bedankt, voor uw advies!
Ik reis met mijn dochter van 13jaar, en zij volgd latijn.

Zouden de huizen leerzaam zijn voor haar??

gr pat17

Bedankt voor de info
ik reis met mijn dochter van 13 jaar en het is voor haar dat ik zeker een nederlandstalige gids zou willen. Anders ga ik mee met een toergroep als dat gemakelijker is.
Er is ook een museum van Efeze. Is dat in de buurt van ingang?

nee ik denk dat dat in Selcuk is.
Maar have no fear. Ik vond Efeze echt geweldig!! Ik zag alles zo voor mijn ogen tot leven komen en daar had ik geen gids voor nodig. als ze een beetje oplet tijdens haar lessen latijn, dan zal ze al meer weten dan menig andere bezoeker.

( heb zelf ook latijn (engrieks dan) gevolgd)