Auto Huren

Hoi,

mijn en ik gaan aankomende zaterdag voor 12 dagen naar bitez. Graag willen wij een dag/aantal dagen een auto huren om onder andere naar Efese te gaan. Wat kost het in Turkije ongeveer om een autootje te huren? En weet er iemand hoe veel je betaald aan entree om de Efese te bezoeken?
Hoeveel kilometer is het eigenlijk naar Efese? En hoe lang doe je hierover?
Wie heeft er ervaring met deze trip?

Ik hoop dat jullie ons tips kunnen geven.

Alvast bedankt!

Groetjes,

Petra B)

Wij gingen naar Efese met de Dolmus. Je gaat naar de Otogar in Kusadasi (even buiten het centrum - maar ook daar kan je met de Dolmus naartoe) - vanuit de Otogar neem de je Dolmus naar Selçuk. Die stopt op de hoofdbaan aan de toegangsweg naar Efese (net voorbij een klein vliegveldje). Aan die stopplaats staan je Taxis op je te wachten, die je trachten te waarschuwen voor de verschrikkelijke lange voettocht naar de eigenlijke ingang en je een extreem dure taxirit trachten aan te smeren. Negeer hen, en ga rustig te voet, het is een lekkere wandeling, zeker buiten het hoogseizoen. Ik weet het niet precies meer, maar ik denk dat we er ongeveer een kwartier over gedaan hebben. Je komt dan aan de benedeningang van de archeologische site. Vandaaruit kan je het geheel rustig bezoeken. Eens boven moet je dan wel langs binnen weer terug, maar ook dat is absoluut geen zware trip.
De toegangsprijs tot Efese weet ik niet precies meer, maar echt goedkoop was het niet.
Als je er dan toch bent. Ga dan meteen even tot in het centrum van Selçuk (drie kom langs de hoofdweg). Een leuk stadje met een levendige markt en vooral een schitterend archeologisch museum.
Veel plezier,

Geert

Beste Geert,

Een autootje huren kost je ongeveer een 3O euro per dag. Ik woon in Kusadasi dus dicht bij efese en we rijden wekelijks naar de streek Bodrum.Jullie zitten in Bitez dus enkele km over bodrum, om naar Efese te komen moet je toch richting Kusadasi, Selçuk hebben, eerst richtig Izmir volgen, daarna een stukje Söke, maar de wegen staan goed aangeduid,. Dus heel gemakkelijk met een auto de doen en een mooie weg en een mooi landschap. Stop onderweg eens aan het bafa meer en geniet er van de mooie natuur. Je rijd er max 2 uur over, de weg is in het begin nogal door de bergen en je kan er niet zo snel rijden. Km tot efese moet je rekenen op 18O km ,voor Turkije dus een kleine afstand. Na efese kan je Selçuk bezoeken maar rijd nog een paar km door naar Sirinci een prachtig antiek dorpje die leeft van de wijn, leuke straatjes ,het bezoeken waard als er hier toch zo dicht bij bent.Je kan ook eens tot in Kusadasi zelf komen, alles ligt hier dicht bij elkaar.
Een fijne dag excursie waar je op één dag heel veel kan zien. Vertrek s’morgens een beetje vroeg en je hebt een mooie dag. Zijn geld waard.
De ingang voor efese ben ik ook vergeten, maar zo echt duur is het ook weer niet. Maar zoals anderen zeggen, als de de auto op de parking plaatst komen allerelei lui je vertellen, we kunnen je naar de ingang achteraan brengen anders loop je tever te voet. Luister er niet naar, je zit in die autos zonder argwaan en ze brengen je eerst naar goudwinkels of tapijtwinkel ,noem maar op en je dag efese is al 2 uur verspeeld in een winkelcentrum waar je niets aan hebt.
Doe gewoon je eigen weg. Luister naar niemand en stap gewoon door, 15 min langer wandelen zal je veel geld besparen.Ik spreek uit ervaring.Voor een goedkope maaltijd stop je bij de grot van de 7 slaapers, ligt 2 km voor efese ,jezal het bordje wel zien staan, ernaast is een echt typisch restaurant, waar je op de grond op tapijten moet zitten, en waar ze heerlijke verse turkse pannekoeken met kaas of groenten bereiden, en het is er spotgoedkoop, een belevenis op zich zelf.
Een fijne dag efese, je zal wel aan me denken als je er bent.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka