Ik ben voor 2 weken in Buenos Aires voor een taalcurus als start van mijn 3 maanden durende reis die eindigt in Lima. Mijn plan in eerste instantie was vanaf hier naar Iguazu, dan naar Salta (Jujuy) en dan via San Pedro de Atacama Bolivia in. Nu hebben verhalen van andere backpackers me aan het twijfelen gebracht. Ik ben vooral opzoek naar natuur, en bergen, wil niet te heftige trektochten doen maar wel graag wat mooie natuur zien. Vind ik dit meer in Bariloche of in het Noorden van Argentinie. Als ik naar Bariloche zou gaan ga ik daarna via Pucon en Santiago naar San Pedro de Atacama. Heeft iemand enig idee hoeveel tijd ik hiervoor uit zou moeten trekken? En vroeg me af of de Iguazu falls echtzo speciaal zijn?
Nog meer reizigers in Buenos Aires-of ergens anders in ZA die ongeveer dezelfde plannen hebben?
De Iguazú falls zijn echt de moeite waard, geen twijfel over mogelijk.
Het noorden van Argentinië, Atacama, Uyuni is meer “puna” landschap, een combinatie van woestijn, zoutmeren, grote hoogte, leegte, extreme weersomstandigheden. In het noorden zie je meer de inheemse cultuur van de Andes.
Bariloche en Pucón zijn meer bossen, meren, rivieren, etc. Qua cultuur is er een sterke invloed van buitenaf, vooral de Alpen regio. Ook vind je er nog Mapuche invloeden, maar die zijn sterk ingeperkt (tot reservaten etc).
Dat zijn zo´n beetje de belangrijkste verschillen, voor de rest is het aan jou om te bepalen waar je voorkeur naar uitgaat.
Duidelijker dan Jan kan ik het eigenlijk niet zeggen. Toch wil ik hier nog even een persoonlijke ervaring aan toevoegen. Ik vond de watervallen van Iguazu echt een wereldwonder. Als je de kans krijgt om ze te zien, doe het! Bariloche is prachtig en de natuur is indrukwekkend. Maar vind het geen must-see, omdat je op andere plaatsen een vergelijkbare cultuur of natuur kunt vinden. Iguazu is one-of-a-kind.