(origineel bericht op be-more.nl)
Van vrijwilligerswerk naar werken met vrijwilligers
Training geven bij de volleybalvereniging, vakantiekampen organiseren voor kinderen met een verstandelijke beperking, bestuurslid bij de Astrid Uganda Foundation. Het zijn zomaar wat dingen die ik in de afgelopen 10 jaar als vrijwilliger heb gedaan in Nederland. Ook Afrika trok mij om aan de slag te gaan, ik deed vrijwilligerswerk met straatkinderen in Ghana en bij een kleine organisatie voor kwetsbare jongeren in de achterstandswijken in Kampala, Oeganda. Als ik het zo op som klink ik bijna als een heel nobel mens, maar ik krijg jeuk als mensen zeggen dat het zo goed is wat ik doe. Al dat werk deed ik namelijk vooral omdat ik het zelf leuk vond en er zelf heel veel van leerde. Ik leerde een team samenwerking te verbeteren, ik leerde andere culturen kennen en ik leerde veel over ontwikkelingsprojecten. Al die ervaring heeft me nu een nieuwe uitdaging gebracht: ik wordt regio coördinator voor Be More in Malawi!
Met mijn ervaring mag ik nu aan de slag om een brug te slaan tussen vrijwilliger die vaak nieuw zijn in Afrika en de projecten waar op een kleinschalige manier hard gewerkt wordt aan een betere toekomst voor de gemeenschap. Ik mag vrijwilligers introduceren in een boeiende andere omgeving en hoop natuurlijk dat ze het net zo’n mooie ervaring vinden als ik dat vind. Ik mag met de projecten meedenken hoe ze die vreemde witte mensen zo goed mogelijk kunnen inzetten en waar het heen gaat met de toekomst van hun project. Allemaal enorme uitdagingen waar ik heel veel zin in heb en opnieuw veel van kan leren!
Nog een kleine week en dan vertrek ik samen met mijn vriendin Marieke om in Malawi aan de slag te gaan. Via dit Blog zal ik af en toe berichten hoe het werk me daar vergaat en welke mooie momenten, uitdagingen en frustraties ik tegen ga komen.
Graag tot ziens in Malawi!