Van Sukau naar Kinabalu NP in 1 dag?

Hallo,

Weet iemand of het mogelijk is om in 1 dag van Sukau (na een riversafari) bij het Kinabalu NP te komen? Moet je dan via Sandakan reizen? En kan je dan het beste in Sandakan een bus nemen naar het Kinabalu NP of vliegen op KK en dan vanaf daar een bus? Moet je buskaartjes vooraf regelen of kan dat ter plekke? En hoe laat kom je dan ongeveer aan bij het Kinabalu NP?

Bedankt voor de hulp!

geen zorgen, dit is easy!

Vanaf sukau moet je een lift regelen naar de “snelweg” Sandakan -Tawau of nog beter vraag of je afgezet kan worden bij batu 32 (de kruising waar de wegen naar kota kinabalu, Sandakan en tawau bij elkaar komen). Meestal willen de lodges waar je slaapt je minimaal naar de weg tussen Tawau en batu 32 brengen. Vanaf daar een bus aanhouden die richting Sandakan of Kota Kinabalu gaat. Heb je een bus die naar Sandakan gaat, stap dan uit bij Batu 32 en wacht op de eerste de beste bus richting Kota kinabalu. vanaf Batu 32 daar is het nog een paar uurtjes naar Kinabalu Np, dit ligt op de route naar Kota Kinabalu. De chaufeur even vragen of die een seintje kan geven als je bij het np bent. Ik denk niet dat je hier kaartjes voor kunt kopen vooraf en is ook niet nodig. Ik heb deze route ook zo gedaan en met een paar uurtjes was ik in kinabalu Np. Wel even goed de prijs vragen voor je instapt, anders kom je voor verrassingen te staan. En vragen ze absurd veel even onderhandelen. Het is Azië he.

Al met al duurt het een uur of 5 als ik het goed heb. De meeste bussen vertrekken voor 2 uur vanuit Sandakan, deze komen langs op Batu 32 dus probeer een beetje op tijd te vertrekken. Dus nee, je hoeft niet terug naar Sandakan en al helemaal niet te vliegen naar Kota Kinabalu. Hoe laat je aankomt hangt dus af van hoe laat je vertrekt.

Mocht je op een beperkt budget reizen. De hostels net buiten het Np kosten een fractie van de gene in het NP.

Succes!