Beklimmen van top Kinabalu Nationaal park en vervoer vanaf Sandakan

Wij willen reizen van Sandakan naar het Nationaal park om daar de top te beklimmen. Kan iemand een tip geven hoe wij van Sandakan rechtstreeks naar het Nat. Park kunnen reizen? Per bus zo ja, welke en hoelang duurt dit en wat zijn de kosten? Of is per taxi het snelst? en zo ja wat zijn daarvan de gemiddelde prijzen?

Verder lees ik dat het beklimmen via een reisorganisatie te regelen is. Wie heeft hier ervaring mee en kan een organisatie aanbevelen?

De kosten van het beklimmen vind ik erg duur. Als ik alles zelf ga regelen is het goedkoper. Heeft iemand hierover tips? Het reserveren van de berghut is het lastigst heb ik al gezien. Ik hoor graag ideeën/tips/do’s or don’t.

Alvast dank!
Jolink

Er gaan bussen vanaf Sandakan busstation of Sandakan airport (weet niet helemaal zeker waar ze nu vertrekken).

Sutera Sanctuary Lodges heeft een monopolie mbt het beklimmen van de berg. Helaas maar waar. Prijzen gaan elke jaar omhoog. Permit krijg je alleen als je over een accommodatie reservering beschikt, en daar zitten nu meteen de grootste kosten. De prijzen gaan ook nog eens flink omhoog in 2012, nog even en ze gaan de 75 man per dag (limiet) niet eens halen…

Je zou kunnen proberen de berg in een dag te beklimmen, als je fit bent is dat zeker te doen. Een aantal uit mijn hostel vlakbij het park deden dit en ik ik had de berg in 2 dagen beklommen begin van het jaar. Weet alleen niet precies of ze dit altijd toestaan, maar het bespaard in ieder geval een hoop geld. Bus is ongeveer 4 uur, als ik het mij goed herinner van Sandakan naar KK NP. Ongeveer 40RM

De pro’s doen het in zo’n 3 uur :).

Jouw optie kan inderdaad prima, maar het grote nadeel is dat je dan de zonsopkomst niet meemaakt. Toch wel een hoogtepunt van het bezoek.

Verder wil het aan het einde van de dag nog wel eens flink bewolkt zijn en soms zelfs flink spoken bovenop de berg. In de ochtend is het weer vaak ook wat rustiger.

De zonsondergang wil je er volgens mij niet meemaken :).

Ja, de morgen dat ik daar was was het al bewolkt tijdens zonsopkomst en daarom zal ik daar wel niet veel waarde aan hechten.

Ow dat is inderdaad jammer. Maar…lang niet zo erg als opgeven met hoogteziekte. Toen wij de klim deden waren er van de 75 personen die die ochtend/nacht de berg op gingen maar een stuk of 45 op de top.

Ik wil geen oordeel geven, maar ik snap niet waarom sommige mensen dit proberen. Sommige hebben echt totaal geen conditie. Je zou toch verwachten dat je in ieder geval een beetje fit bent voor je zoiets probeert. Wat trouwens niks te maken heeft met hoogteziekte, maar toch!

Ben het totaal met je eens. Wij zagen op de terugweg een wat oudere dame met een behoorlijk overgewicht (schatting: 120/140kg) op het onderste deel zwaar bezweet naar boven gaan. Wat haar plan was is ons niet duidelijk, maar later hoorden we dat er de op dag dat wij naar beneden kwamen iemand per ambulance was afgevoerd.

Wij vonden het een pittige klim en waren redelijk fit/gezond. We vertrokken al erg vroeg en kwamen rond 13.00 bij Laban Rata aan. Hier hebben we enkele uren gerelaxed en om 18.30 waren we moe en gingen we slapen om rond 1.00 uur gewekt te worden.

Om 17.00 kwamen er nog veel mensen binnen bij de guesthouse en er waren er zelfs een paar die biertjes hadden meegenomen en buiten aan het voetballen waren (die zijn allemaal niet naar de top gegaan, de personen die het probeerden werden terug naar Laban Rata gedragen door de gidsen ivm hoogteziekte).

Achteraf hadden wij ons goed laten informeren. Wij verbaasten ons om het aantal mensen dat geen besef had van zaken als hoogteverschillen etc.

Het enige wat ik niet wist, was dat je niet te vroeg moest starten, want dan kan je een klein uur in de kou wachten voor de zonsopkomst…brrrrrrr