Van Panama naar mexico

Hallo! ik weet niet of ik dit hier helemaal goed heb geplaatst maar hoop van wel.

Mijn vriendin en ik willen graag naar midden amerika, en dan vooral Panama en Costa rica, maar wij willen eigenlijk van Panama stad naar Mexico reizen, het probleem is dat wij maar 28 dagen hebben ervoor, is er iemand die dit al eens gedaan heeft? en zoja hoelang deed je erover? Wij hoeven niet elk hoogtepunt te zien, maar zeker wel een paar mooie dingen zien, ook ben ik zelf gek van snorkelen, dus een paar dagen aan een mooi kustgebied is wel een must. Misschien Belize?

Ik hoop dat jullie ons een beetje op weg kunnen helpen, we zitten een beetje vast met ideeen.

Alvast bedankt! Peter

Hoi Peter!

Wat leuk dat je een reis wilt maken naar deze landen. Ik verblijf momenteel in Boquete, Panamá. Ik heb zelf een reis die jij omschrijft nooit eerder gemaakt, dus ik ben misschien niet de beste die je kan helpen. Ik heb in Boquete wel drie weken vrijwilligerswerk gedaan in een hostel, dus ik heb wel een hoop gehoord van verschillende reizigers/backpackers over plekken waar je moet zijn.

DE AFSTAND GEMETEN
Als ik het zo begrijp wil je dit met de auto doen? Ik mag zeggen dat dat wel de makkelijkste manier is en de snelste, je hoeft je niet telkens aan de tijden van het publieke transport te houden, je kan gewoon bepalen wanneer jullie de weg op gaan. Als ik naar de directe afstand kijk (google maps) tussen Panamá City en Mexico City is het 3.392 km. Zelf heb ik eens een reis van vier weken door Australië gemaakt, de afstand die we toen aflegden was 3.029 km. Reken er dus op dat je best een flinke tijd onderweg bent als je dit helemaal met de auto gaat doen.

VERSCHIL IN WEGEN
Natuurlijk is Midden-Amerika niet hetzelfde als Australië. Over het algemeen zijn de wegen hier in Panamá wel goed begaanbaar en van Costa Rica weet ik dat dat ook zo is. In Nicaragua weet ik niet hoe dat is. Maar het is een minder ontwikkeld land, dus heb je kans dat de wegen daar minder goed zijn, wel weet ik dat de overheid daar de laatste jaren enorm aan het investeren is in infrastructuur.

Misschien is de optie om het vliegtuig te pakken om zo wat reistijd over te slaan? Als je bijvoorbeeld van Belmopan, Belize naar Mexico City gaat met het vliegtuig, scheelt dat 1.526 km met de auto!

SNORKELEN
Qua snorkelen hoor ik hier hele goeie verhalen over. Midden-Amerika en dan met name de Caribische kust is de beste plek om dat te doen. Wat ik weet is dat Yucatan in Mexico een hele mooie plek moet zijn. Maar inderdaad, Belize moet ook mooi zijn. En hier in Panamá kan je snorkelen in Bocas del Toro. Een plaats waar ik aankomende zondag heen ga.

CONCLUSIE
Ik denk dus dat het zeker te doen is om een reis te maken die jullie willen maken. Vraag jezelf af welke plekken je echt wilt bezoeken en pas daar dan je reis op aan. Vergeet plekken die minder interessant zijn. Na verloop van tijd ken je de jungletochten, wild water raften en ziplining wel. Je wilt echt de dingen zien die voor elk land onderscheidend zijn. En vliegen is zeker een goeie optie om wat reistijd te besparen.

Veel succes!

Live life fully and live your dreams,
Marek van Beek