Rondreis Midden Amerika

Hoi,

Aangezien ik geen forum zie voor Midden Amerika plaats ik hier (en bij Mexico) dit bericht maar even.
Ik ben bezig mij voorzichtig te orienteren op een reis per openbaar vervoer door Centraal Amerika.
Ik zou willen beginnen in Mexico Stad en eindigen in Panama.
Weet iemand hoeveel tijd redelijk is om heel Centraal Amerika door te reizen, als ik de strandbestemmingen buiten beschouwing laat.
Ik wil per land enkele van de grootste bezienswaardigheden bezoeken, maar zal keuzes maken. In Mexico zal ik meer willen bezoeken dan in Belize of El Salvador, waar ik min of meer alleen doorheen zal reizen.
Ik wil van Mexico door Belize naar Guatemala en dan door naar El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica en tot slot Panama.
Is zes weken een redelijke tijd of is dat echt te kort? Ik kan niet veel langer achter elkaar vrij krijgen en zal het dus moeten doen met een week of zes.
Waar een trein loopt wil de trein gebruiken en anders de bus.
Kan iemand mij een redelijke schatting van de benodigde tijd geven en ik begrijp dat dat lastig is zonder aan te geven wat ik precies wil bezoeken.

Bedankt en groet,

Ton

Oeiii de meeste mensen nemen 6 MAANDEN voor die reis. Al doen veel mensen het ook in 3-4 maanden… maar 6 weken is wel héél ambitieus.
Met 6 weken zou ik het houden bij maximaal 3 landen, vooral als daar landen bij zitten van het formaat als Mexico, Honduras, Nicaragua, Costa Rica.

Ik heb 2,5 week in Nicaragua gereisd en had al het gevoel dat ik ontzettend veel dingen moest overslaan, en echt keuzes moest maken.

Prop niet teveel in die 6 weken, anders zul je in verhouding enorm veel uren in bussen zitten en nauwelijks tijd hebben om eigenlijk te genieten van de omgeving en echt vakantie te hebben. De afstanden zijn groot en er zijn ook aardig wat bergen waardoor reistijden ook lang worden.

Kijk ook eens in een Lonely Planet Central America wat voor routesuggesties en hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt.

En lees eens wat reisverslagen op www.waarbenjij.nu.

Hoi Cecilia,

Dank je voor je reactie. Ik was er al bang voor dat het wat te ambitieus was, dus ik je hebt mij al redelijk overtuigd om het in tweeen te knippen.
Tot nu heb ik veel in Oost Europa en Azie gereisd, veel met nachttreinen, waarmee je veel tijd bespaart en grote afstanden aflegt.
Ik kon mij eigenlijk niet zo goed een voorstelling maken van de afstanden en mogelijkheden per openbaar vervoer in Midden Amerika.
De L.P. zal ik zeker aanschaffen, ik reis eigenlijk niet zonder.
Ik zal mij hoe dan ook moeten beperken tot zes weken, anders wordt de baas wat onrustig:).

Groet,

Ton

Oh, als jij wel gewend bent om snel en veel te reizen, is het misschien wel te doen hoor. Ik wist niet dat je al eerdere reiservaring had en ook zoveel afstanden hebt afgelegd.

In een reisgids staan meestal wel de reistijden genoemd tussen de steden. Of er veel nachtbussen bestaan weet ik niet.

1 like

Ja, maar dit is een eerste orientatie en ik heb wel veel reiservaring, maar totaal niet in Midden en Zuid Amerika.
Het kan dan geen kwaad om te luisteren naar mensen die die ervaring wel hebben:).
Als ik een voorlopig schema in elkaar heb gezet zal ik dat hier wel ter beoordeling voorleggen.

Groet,

Ton

Hoi Ton

Ik heb een aantal jaren geleden een trip gemaakt van guatemala city naar Panama city. Via Guatemala city ging het via Tikal naar Belize, dan naar San Pedro Sula in Honduras ad caraibische kust. Via La ceiba een paar dagen naar Roatan en dan door La Mosquitia via Leimus (Nicaragua) en Puerto Cabezas naar Managua. Via Leon en Granada naar Costa Rica waar ik aan de weskust gebleven ben en ook het centrum heb bezocht. Dan naar Panama via de bocas del toro en Boquete naar Panama city. Ik ben normaal gezien ook niet het type toerist dat overal lang blijft hangen maar ik kan wel zeggen dat 10 weken voor dit stuk zeker niet overdreven lang is! Ik zou echt durven zeggen dat vanuit Mexico city naar Panama in 6 weken niet te doen is tenzij je gewoon de “autostrade” volgt tussen de verschillende hoofdsteden (wat ik niet aanraad want guatemala city en managua zijn nu niet bepaald heel aangename steden). Bovendien mag je rekenen dat je voor de grote archeologische sites telkens bijna een dag mag uittrekken (Copan, Tikal, Palenque, …).
Mexico, Guatemala en stuk honduras is te doen. Of als alternatief Honduras, Nicaragua, Costa Rica en Panama.

groetjes!

1 like

Hoi Izsteera,

Dank je voor je reactie. Ik heb je reis op de kaart even gevolgd en ik ben er inderdaad na jullie reactie wel uit dat ik het in tweeen zal knippen.
Hoe precies weet ik nog niet, maar daar heb ik nog wel even tijd voor.

Groet,

Ton