ik wil volgend jaar reizen vanaf egypte naar australie mijn doel is om zoveel mogelijk over land te reizen. dit heb ik kunnen plannen tot aan maleisie. mijn vraag is eigenlijk of iemand weet hoe je vanaf maleisie in indonesie kunt komen. ik vroeg me namelijk af of er een boot is die vanaf het zuiden van maleisie naar indonesie vaart. en zo ja of het aan te raden is om zo te reizen?
Hoi Alicia,
Wat een ontzettend gaaf plan! Zelf wel ik ook nog eens een keer van hier naar India (ofzo) overland, globaal via de Zijdenroute. (Vorig jaar vanuit Indonesie via de Trans Mongolie expres naar NL gereisd, dat is ook een aanrader! )
Maar om je vraag te beantwoorden:
-
Je kan in het noorden van Maleisie, bij Penang, een boot nemen naar Medan op Sumatra. Die boot gaat iedere dag en de reis duurt een paar uur.
-
Je kan in het zuiden van Maleisie, bij Johor Baru, een boot nemen naar het Indonesische eilandje Bintan. Daarvandaan kun je per boot naar het buureiland Batam. Vanuit Batam gaat een paar keer per week een boot naar Dumai, Sumatra (bootreis duurt +/- 8 uur). Bovendien gaat er een paar keer per maand (!) een Pelni boot naar andere eilanden als bv Java.
Het is overigens makkelijker om vanuit Singapore de boot naar Batam te nemen, deze reis duurt 1.5-2 uur. Er gaan dagelijks meerdere boten.
- Je kan in Maleisie een boot nemen naar Borneo en daar overland de grens oversteken.
Hoop dat je er wat aan hebt!
Groet,
Jenny
Hoi Alicia,
vanaf Melaka gaat er ook een ferry naar Dumai (3x per dag). De tocht duurt ongeveer 2 uur en kost 170.000 rupiah.
Groet,
Raoul
beide heel erg bedankt, alweer een gedeelte van mijn reis wat “geregelt” is. ik zou het nl zo jammer vinden als ik met het vliegtuig had gemoeten. je mist zoveel als je niet over land of water reist. en jenny ik wilde nog even zeggen leuke website ik heb er veel aan