Van Indonesië naar de Filipijnen ?

Hoi allemaal,

Ik ga binnenkort naar Indonesië en het plan is om de volgende route af te leggen: Java, Bali, Lombok en het Komodo National Park. Vanuit daar wil ik graag naar de Filipijnen, iemand enig idee wat de beste optie is? Ik ga uit van vliegen maar denk ook dat dat vanaf het Komodo National Park niet kan. Ik weet niet of die mogelijkheid er wel vanuit Lombok is? Het lijkt mij zo zonde om de boot weer terug te nemen langs alle eilandjes, qua tijd en geld. Ik hoor graag of iemand hier iets meer vanaf weet?

Bedankt alvast! :slight_smile:

Je kan niet met de boot naar de Filipijnen, de grens tussen Borneo en het zuiden van de Filipijnen is meestal dicht voor toeristen. Daarnaast zijn er vaak onrusten (zie de site van BuZa).

Alternatief is vliegen. Van Lubuan Bajo op Flores kun je niet rechtstreeks naar de Filipijnen (geen internationale luchthaven), dus zul je via Mataram (Lombok), Denpasar (Bali) of Surabaya (Java) moeten vliegen. Via Jakarta kan in theorie ook, maar is best wel om.

In 2012 ben ik via Singapore gevlogen. Dat was toen het goedkoopst. Via Kuala Lumpur kan ook een optie zijn. Gewoon eens kijken op de websites van air Asia, jetstar en Cebu air pacific. Die maatschappijen kun je allemaal online boeken met een Nederlandse creditcard.

Misschien vliegt garuda ook wel op de Filipijnen (en direct), dan zul je zelf even na moeten kijken.

Echt snel en makkelijk gaat het niet. Maar het is best leuk een stopover van 1-2 dagen in te plannen in een van de steden in ZO Azië.

Vanaf Bali met www.Airasia.com (AirAsia is Ryanair van Asia ) naar Kuala Lumpur. Vanaf AirAsa vliegveld, Kuala Lumpur Kun je naar landen in Asia vliegen ook Filipijnen . ( Lcct Low cost airport Kual Lumpur) (Slapen Tune hotels 2 op
Bali en op luchhave Lcct is ook van Air Asia )