Van de Perhentians naar Tioman

Hallo,

in de 3e week van julie 2013 willen wij van de Perhantians (Besut) naar Tioman Island. Nu lees ik op internet dat daar een busverbinding voor is. De reisduur echter is mij onbekend. De een zegt 5 uur, de ander 8 uur.

Weet iemand of dit wel praktisch is en hoe lang deze reis ongeveer duurt? En is vliegen ook een optie tussen deze eilanden?

Gr,
Stephan

hallo,van perhentian naar tioman is best wel een aardig stuk ,eerst boot naar kuala besut daar met bus kan zijn dat je over moet stappen ik zelf denk zeker minimaal 6 uur kan langer ,dan boot naar tioman ,je hebt kans dat je een nacht op vasteland moet omdat je de boot niet red,je kan met vlieg tuig maar meestal gaat er geen directe vlucht ,meestal kota bharu -kl dan tioman,maar daar kan je even bij aisia air of firefly checken,in maleisie ,zijn de afstanden zeer groot ,dus meestal ben je wel een uur of 6 a 7 onderweg veel succes

Je zult eerst de ferry moeten nemen naar Kuala Besut. Daarna moet je naar Mersing om daar de ferry naar Tioman te nemen. Als je kijkt op Google Maps zul je zien dat dat een behoorlijke afstand is. 5 uur om van het ene naar het andere eiland te komen is dus beslist niet mogelijk. Op sommige sites staat dat je een taxi naar Kerteh kunt nemen (ca. 25 min. en dan een nachtbus nemen naar Mersing. Die tocht zou dan 9 uur duren. Afhankelijk van de onstuimigheid van de zee zul je langer of korter over de beide overtochten doen, maar reken er op dat de aansluitingen over het algemeen ook nogal wat wachttijd op kunnen leveren.

Als je wilt vliegen, kan dat met Malaysia Airlines via KL. De snelste verbinding duurt vanaf Kota Bharu ca. 3,5 uur. Het is werkelijk het handigst als je één ticket hebt waar de bagage doorgelabeld wordt, want dan is het niet jouw verantwoordelijkheid als je door vertraging de aansluitende vlucht zou missen. Tickets hiervoor heb je vanaf 113 euro pp en daar zit dan bagage etc bij in.

hallo,

wij vertrekken heel binnenkort naar maleisie en overwegen om af te sluiten in Tioman. echter, via booking.com lezen we dat sinds 14/09/2012 de enige ferry (blue water express) niet meer vaart (vergunning kwijt).

iemand info hierover?

bedankt!

Volgens mij klopt dat niet. Als je kijkt op http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g303993-i10386-k6207496-Ferry_Mersing_to_Pulau_Tioman_Malaysia-Pulau_Tioman_Rompin_District_Pahang.html zie je bij de 2e post een link. Daar kun je tickets bestellen. Ik heb het zelf even getest en kon betalen. Dit is tevens de goedkoopste optie, daar je op andere sites 30 $ betaalt voor een retour…

1 like

Klopt, vorig jaar was er een periode, volgens mij in augustus ergens, dat de ferry in de clinch lag met de autoriteiten. Toen voer de boot een weekje niet. Inmiddels is e.e.a. weer koek en ei tussen die twee, en gaat de ferry weer gewoon. Maar op sommige oudere websites is dat nieuws nog niet aangepast.

Qua die goedkope tickets merkten wij overigens dat je met die clubs niet echt weet hoe laat je ferry vertrekt of zelfs *of *die uberhaupt wel vertrekt. Maar bij die tickets van $30 hield de site ons op de hoogte van de vertrektijdaanpassing, waardoor we, letterlijk, de boot niet misten. Deze optie is m.n. voor families beter, of als je van ver komt. Ik vind dat die site sowieso meer toegevoegde waarde heeft, want ze gaven ons altijd meteen antwoord op onze vragen over parking en overnachten op Mersing en bij welke Tioman jetty we moesten uitstappen enz. Anyway, $30 voor een boottocht van bijna 2 uur is toch al zo goedkoop. Maar als je meer het bonnefooi type bent, dan kun je net zo goed die nog goedkopere tickets kopen.