Van Buenos Aires naar Lima

Wij zouden volgende zomer een maand (of eventueel vijf weken) door Zuid-Amerika willen trekken. Het oorspronkelijke plan was om deze weken volledig in Peru door te brengen, maar na het lezen van heel wat reisverslagen zouden we eventueel opteren om van Buenos Aires naar Lima te reizen. DIt omdat we zo door meer landen trekken en dus ook meer verschillende culturen zouden kunnen ontmoeten.

Het voorlopige plan ziet er als volgt uit:
Buenos Aires - Iguazu - Salta - Salar de Uyuni - La Paz - Titicaca - Cuzco (en MP) - Colca Canyon - Lima

Lijkt jullie dat realistisch in de tijd die we hebben?

bedankt voor de reacties!
Jens

In theorie kan het, maar als je met de bus reist…zul je heel wat uren in de bus zitten.

In theorie kan het, maar bedenk je dat je idd heel veel in de bus zit. Je kunt een aantal nachtbussen nemen, maar bedenk je dat niet alle routes even comfortabel zijn.

Uyuni - La paz = ong. 10 uren.
La Paz - titicaca (Puno of Copacabana?) Copacabana is ong. 3 uren van La Paz.
Copacabana - Puno = ong. 2 uren.
Puno - Cuzco ong 8 uren.

Onze route lag anders, dus weet zo niet wat de andere afstanden zijn.
Arequipa - Lima heb ik in delen gedaan, in totaal zo’n 12 uur??

Succes!

Met 5 weken al ietsje realistischer, in 4 weken lijkt me dit haast niet te doen. Bedenk ook dat je op de dag dat je ergens aankomt, meestal ook nog niet meteen van alles kunt zien / doen.
Bijvoorbeeld Puno zelf is niks aan, die eilanden in het Titicacameer zijn interessant (persoonlijk vind ik die in de Peruaanse helft het bijzonderst, maar er zijn ook mensen die de Boliviaanse eilanden mooier vinden, die je vanuit Copacabana kunt bezoeken).
Wat ik bedoel is: vaak zul je niet precies een paar uur na aankomst, alweer op een tweedaags toertje kunnen (of willen!!) vertrekken, dus verlies je eigenlijk alweer een dag. Dat is niet erg als je die dag in een mooie stad bent, maar soms zul je dus ook in een lelijke stad als Puno zitten. (Dan is de markt altijd nog wel leuk, of eens naar een kerkje.)

Ook zul je tijd kwijt zijn aan het regelen van buskaartjes en zoeken naar hotels. Wat ik een heel leuk onderdeel van het reizen vind, maar als je om de dag een lange busrit moet maken is het echt niet meer relaxed.

Wel is die Salar de Uyuni echt de moeite waard… dus als jullie er 5 weken van kunnen maken, zou het wel tof zijn om het te proberen…

Overigens kan Puno - Cusco tegenwoordig in ongeveer 5-6 uren.

Misschien kan je de stukken in Argentinië per vliegtuig doen, of per trein, dat is meestal ook al wat prettiger dan een bus. Kan je nog een beetje rondlopen enzo.
Ik weet ook niet wat jullie budget is… Argentinië is wel flink duurder. Dat is dan wel lekker als je daarna de goedkopere landen in reist, kom je opeens voor veel minder geld rond (alhoewel georganiseerde tourtjes er ook wel in kunnen hakken, ook al zijn die nog steeds in verhouding heel goedkoop voor wat je ervoor krijgt).

Het kan wel helpen om het echt even op te zoeken en achter elkaar op te schrijven: welke plaatsen je echt persé wilt zien, en hoeveel reistijd het kost van de ene naar de volgende. Dan zie je ook hoeveel dagen je overhoudt om daadwerkelijk in de plaatsen door te brengen.
Ik bedoel niet dat je alles moet dichttimmeren, maar gewoon om een indruk te krijgen… zelf vind ik het bijvoorbeeld wel fijn om af en toe 2-3 nachten op één plek te zitten. Voor mij persoonlijk zijn 3 lange busritten per week wel een maximum, liever maar 2. Al dat inpakken en verhuizen elke keer… maar dat is een kwestie van smaak, sommigen reizen het liefst elke dag weer door.
Als je het uitschrijft, zie je misschien dat je toch iets moet overslaan.

En vergeet dan ook niet de andere ritten mee te tellen naar bezienswaardigheden, bv. de boottocht naar de eilanden in Titicaca is ook best pittig, en de rit van Arequipa naar de Colca Canyon is 5 uur over een stuiterweg…

Veel plezier.

Als je op rio of sao paolo vliegt ben je eerder in Iguazu. Ik vind Rio ook interessanter als Buenos Aires. Op deze manier zie je ook eerst de braziliaanse kant van Iguazu en dan pas de argentijnse wat naar mijn mening beter is.
Het stuk van Iguazu naar Salta is erg lang. Hier zou ik eens naar een goedkope vlucht zoeken. Absoluut niet vergeten om die jeeptour van San pedro naar uyuni te maken. Dus vanuit Salta eerst naar san pedro Chili gaan en daar ook zeker de maanvallei bezoeken.

Bedankt voor de reacties!

Ondertussen besloten we om zes weken in Zuid-Amerika rond te reizen omdat dit ons iets meer ademruimte geeft.

Laat de tips ondertussen maar komen!
Het plan blijft Buenos Aires - Lima, maar wat we ertussen allemaal doen, ligt nog helemaal niet vast. We staan open voor alle adviezen en wijze raad.

Lekker, 6 weken! Dat geeft inderdaad net wat meer speelruimte en dat het nog ‘vakantie’ blijft, en niet alleen maar doorjakkeren. :slight_smile:

Ik ben het met Schoentje eens dat de omgeving van San Pedro de Atacama in Chili heel mooi en bijzonder is. En had ook al gezegd dat die Salar de Uyuni tour erg de moeite waard is (een van de bizarste landschappen die ik ooit ter wereld heb gezien, en ik heb aardig wat continenten gezien). Die tour kun je op verschillende manieren doen: startend in San Pedro de Atacama en eindigend in Uyuni, of ook vanuit Uyuni als rondje, maar het eerste is natuurlijk handiger. Ik geloof dat er ook nog andere startpunten zijn maar dat zou je dan eens op internet moeten zoeken.

Mocht je er nog tijd voor hebben, het dorp Sorata in Bolivia is heel leuk. Ligt op 5 uur van La Paz, weinig toeristen, groene omgeving, meer zuurstof, en een goed startpunt voor wandelingen (van 2 uurtjes, tot aan trekkings naar gletsjers).

Het is alweer een tijdje geleden dat je de reis hebt gemaakt.
Maar ik wil dezelfde reis maar dan van Lima naar Buenos aires over een paar weken ook gaan maken in 6 weken.
Was het goed te doen? Nog tips?

Deze reis was erg goed te doen. Af en toe moet je wel eens lang op de bus zitten, maar dat heb je er uiteraard voor over! Wij genoten het meest van Bolivië. Zowel de wondermooie natuur als de mensen spraken ons enorm aan. Probeer dus misschien hier het meeste tijd te spenderen. In Peru zou ik zo snel mogelijk via Machu Picchu naar de grens met Bolivië trekken, je zal het je niet beklagen als je langer in Bolivië kan rondlopen (ook al omdat het er veel en veel goedkoper is). Wij pikten ook een hoekje van Chili mee (San Pedro de Atacama). Dit was erg toeristisch, maar opnieuw wondermooi. Vanuit Uyuni kan je een driedaagse jeeptour boeken naar dit dorpje.
In Argentinië zijn de afstanden enorm. Wij gingen van Buenos Aires naar Iguazu (20uur) en van Iguazu naar Salta (24u). Het land is ook veel duurder, maar zeker de moeite.

Deze reis is dus ongetwijfeld een aanrader!