Op 21 december zou ik van Ubud naar Java willen om er diezelfde nacht en morgen (tussen 2u en 8u) de Kawah Ijen te bezoeken. En dan diezelfde morgen nog terug te reizen naar Seminyak. Met privé gids/chauffeur.
Iemand suggesties of aanbevelingen? De timing blijft belangrijk voor mij.
Dat ga je niet redden kwa tijd. Hier op Bali zijn er alleen nog maar ceremonies en je zit rustig 1 tot 1.5 uur te wachten in je auto totdat ze voorbij zijn, tot de volgende komt.
Hallo Paulana,
Bedankt voor je snelle reactie.
Ben ik dan zo fout als ik denk 's morgens vroeg vanuit Ubud naar Java te trekken en dat ik dan even na middernacht kan vertrekken om de Kawah Ijen te bezoeken?
Om dan om een uur of 9 's morgens terug te keren richting Seminyak waar ik 's avonds dan hoop terug te zijn?
Het is geen standaard tour, maar het zou ongeveer moeten kunnen.
In het noorden van Bali kun je een trip boeken van een ruime dag naar Kawah Ijen. Je vertrekt dan heel vroeg. De bootovertocht naar Java duurt een uur, en in 2-3 uur ben je aan de voet van de vulkaan. In 3 uur kun je op en neer naar de krater, en dan weer terug.
Nadeel is dat je dan midden op de dag in Kawah Ijen bent, en dat het meer tegen de middag vaak dicht zit. Ook kan de wind voor meer schadelijke dampen zorgen.
Als je genoeg betaalt kun je een chaufeur wellicht zo gek krijgen om eerder te rijden. Boek wel je accommodatie bij Ijen van tevoren, het zit snel vol. Houd rekening met een extra reistijd van minstens 3 uur wanneer je naar Seniyak wilt in plaats van naar Pemuteran.
Als je meer tijd hebt zou ik absoluut langer gaan!
Mijn reisverslag: IkReis - Kawah Ijen vulkaan: de mooiste vulkaan van Java (met blue fire!)
Hey Jenny,
Ook jij bedankt voor het antwoord.
Maar blijkbaar ben ik niet helemaal duidelijk.
Op 21 december wil ik vanuit Ubud vertrekken om diezelfde nacht de uitstap - in het donker - naar Kawah Ijen aan te vatten. En 's morgens terug te vertrekken - zonder overnachting - naar Seminyak. Alleen, want mijn partner blijft die 2 dagen en nacht op Bali…
Misschien crazy, maar ja. Daarna heb ik nog een dikke week om nog uit te rusten in Seminyak.
Vanuit Pemuteran wordt een dergelijke trip aangeboden, vanuit Ubud is het niet standaard. Bovendien is de Pemuteran-trip midden op de dag op Java.
De trip vanuit Ubud midden in de nacht vind ik zeer onverstandig. Het is waar dat je kan slapen, maar houd je ook rekening met je chauffeur?!? De weg is onverlicht, en zeer en zeer slecht. (Het is niet eens een weg te noemen.) Ik twijfel of de weg zomaar daar iedere willekeurige Balinees gevonden zal worden… Ik zou later op de dag gaan, en vertrekken uit Pemuteran als je perse niet wilt slapen.
Al met al: kijk nog eens naar je planning. Je vrouw kan echt wel een paar uur langer zonder je, veiligheid gaat voor!!!
Een “beetje crazy” ja dat is het!! Vergeet jouw timing dat kan niet. Afgezien van de ceremonies die hier echt heilig zijn, en waar alles en iedereen voor in de “wacht” moet echt uren lang en geduld is dan een schone zaak. En die zijn niet alleen overdag maar dat gaat momenteel 24 uur per dag. Maar dat is ieder jaar in november-december. Is er geen andere mogelijkheid bv charter een helicopter (geen grap) voor 4-6 uur. Is een prachtige gewaarwording en je hebt 2-3 vliegen in 1 klap. Geen wachten-geen tour in die oude roestbak naar Java, en je hebt een prive -piloot ipv driver. De prijs valt reuze mee. Wel onderhandelen natuurlijk dat is een must.
Suc6 Paulana >>>
Wat een leuk idee… een helikopter… tot ik de prijzen zag >>>
Kwestie timing valt het blijkbaar toch mee als ik de binnengekomen aanbiedingen mag bekijken (Bromotours, Ijenresorts)
's morgens vertrekken rond een uur of 9 in Ubud
- Late namiddag in omgeving Kawah Ijen -
- 's avonds eten en rusten
- 's nachts een ontdekkingsreis (met een andere chauffeur en 4x4)
- 's morgens terug vertrekken richting Bali
- 's avonds aankomst in Seminyak
Ben ik fout geïnformeerd?
Dat is toch wat ik hierboven al schreef? Op tijd vertrekken en slapen (post 4)? Blij dat je me nu wel gelooft
Ondertussen ben ik terug en heb ik de vulkaan niet kunnen doen, omdat de toegang tot de vulkaan verboden werd door de autoriteiten wegens eruptiegevaar. Het verbod geldt sinds 17dec2011 en is nog steeds van kracht.
De tocht was goed te doen. Volgende reservatie heb ik kunnen organiseren (maar niet uitgevoerd)
Een eerste trip tot de ferry met privé chauffeur vanuit Ubud. In Java een andere chauffeur met 4x4, die mij tot boven in het mijwerkersdorp zou brengen. Om 4u 's morgens zouden een aantal miners de tocht aanvangen en zou ik mee kunnen.
Tussen 9 en 10 zou de 4x4 mij terugbrengen naar de ferry.
In Bali zou opnieuw de privé chauffeur klaarstaan om mij tot Seminyak te brengen. Totaal kostenplaatje: net geen 300 dollar.
Ik hoop nu in augustus, als de ceremonies volop bezig zijn, terug te kunnen en West-Bali te gaan verkennen als fotograaf. En de Kawah Ijen mee op het programma te nemen.