Kawa Ijen vanuit Bali

In december zullen we Bali bezoeken, 18 dagen trekken we ervoor uit.
Als fotograaf zou ik erg graag de vulkaan Kawah Ijen bezoeken en denk er 2 dagen en 1 nacht voor uit te trekken - vanuit Ubud of Seminyak.
Ik denk eraan om alleen en liefst individueel, met gids te gaan. Mijn vrouw blijft dan in Ubud of Seminyak.

Iemand tips of ervaringen?

In het noorden van Bali (o.a. Pemuteran) kun je een dagtrip naar de Kawah Ijen boeken. Dit is op zich te doen, maar is een erg lange trip. Bovendien kom je te laat aan, veel zwaveldragers zijn al weg. Prijs voor een dagtocht is ongeveer 90 euro. (Al denk ik dat het goedkoper kan.)

Je optie om te blijven slapen is dus beter. Maar… Mijn ervaring de afgelopen zomer was dat ik op eigen gelegenheid geen accommodatie kon vinden :frowning: Georganiseerd was echter geen probleem: reisbureaus kopen alle kamers op! Nu is juli wellicht net wat drukker dan december, maar ook december is min of meer hoogseizoen. Als je de boot van Gilimanuk naar Java neemt, vind tegenover de haven een reisbureau die de trip kan organiseren voor je. Ze heten Javatour of zoiets. Ik kan ze echter niet met google vinden. Google laat wel een hoop andere tours zien.

Maak goede afspraken wat wel en niet inbegrepen is in de trip. Entree, accommodatie, enz. Maak ook afspraken hoelang je de vulkaan mag beklimmen. Groepen moeten vaak binnen 3 uur weer beneden zijn. Het is te doen om tot in de krater te lopen als je een redelijke conditie hebt.

Ik had een fantastische ‘gids’, die me heel veel over zijn werk wist te vertellen. Ik vond het een leerzame ervaring. Er zijn echter geen Engelstalige gidsen te huur voor zover ik weet.

Zoals bovenstaande zie, een dagtrip is te kort.
Wij hebben via een klein kantoortje in Kuta een tweedaagse geboekt, op die manier waren we op tijd voor de zwaveldragers.

Hallo Gilors,

2 dagen + 1 nacht is goed te doen, een goed hotel aan de overkant is : HOTEL KETAPANG INDAH in Bangyuwangi, zij kunnen ook een trip voor je regelen. Je dient dit wel minimaal 3 maanden vantevoren bij ze te boeken, wegens drukte!

Ijen Plateu / Crater Tour

04.30 a.m. : - leaving Ketapang Indah hotel
05.45 a.m. : - arrived at Paltuding
- breakfast
- start the hiking trip for 3 km
07.00 a.m. : - arrived at the top of the crater
- walking down to the lake or
- free time for taking photographs
09.00 a.m. : - snack time
- walking back to Paltuding
12.00 p.m. : - arriving back to Ketapang Indah hotel

Warme groet,