Vakantietrip naar Kazan, Ta

Ik ben van plan om deze zomer een vakantietrip naar Kazan, Ta aan de Wolga te maken. Wie kan mij een goed advies geven inzake de te ondernemen reis; trein of vliegtuig en visum. Wie heeft hier ervaring mee ?
Met dank,
Ep Brinkman

Ik heb er in juni 2007 een dagtripje naartoe gemaakt. Ik was op dit moment al langer in Rusland. Het is mogelijk om er rechtstreeks naartoe te vliegen met KLM, maar die tickets zijn vaak prijzig. Probeer cheaptickets.nl maar eens. Je kunt natuurlijk ook naar Moskou vliegen en daarna de trein pakken. Kazan ligt per slot van rekening aan de Trans Siberie spoorlijn. Voor Rusland heb je uiteraard een visum nodig. Ik laat dit altijd regelen door de visumdienst in Rotterdam, maar er zijn meer van dat soort bureau’s.

Bedankt voor je antwoord. Ik vind echter de vliegreizen zo vreemd. Wanneer ik rechtstreeks naar Kazan vlieg ben ik meer dan 3x zoveel kwijt als dat ik eerst naar Moskou vlieg en daarna het vliegtuig pak naar Kazan. Dus dat moet ik dan uitvogelen. Of heb jij dat ook onderonden? Met de trein naar Kazan, hoe lang gaat dat duren? Enig idee?
Gr, Ep

Ja, zoals ik al aangaf is een rechtstreekse vlucht vanuit Nederland relatief duur. Waarschijnlijk ben je een stuk goedkoper uit als je eerst naar Moskou vliegt en daarna een binnenlandse vlucht naar Kazan neemt. Wat betreft tickets voor binnenlandse vluchten zijn er verschillende mogelijkheden. Aeroflot verzorgt veel binnenlandse vluchten. Check op de Aeroflot website of ze ook naar Kazan gaan. Zo ja, dan kun je dit zelf online boeken. Gaat het om vagere maatschappijtjes, dan heb ik zelf uitstekende ervaringen met Peace Travel Services (www.go-russia.com) in Moskou. Ook als het gaat om transfers tussen de verschillende luchthavens in Moskou. Fantastische gasten, die me vaak uit de brand hebben geholpen. Tenslotte heb ik ook nog weleens succes gehad bij een reisbureau hier in mijn woonplaats. Ik had een ticket nodig voor een binnenlandse vlucht in Rusland met een maatschappijtje dat niet in West-Europa vliegt (Orenair). Op het reisbureau konden ze dat toch regelen, omdat Rossiya Airlines (een lowbudget maatschappijtje die een dienst onderhoudt tussen Amsterdam en Sint-Petersburg) een licentie had om die tickets uit te geven. Een kwestie van geluk hebben.

Een reis per trein naar Kazan duurt naar schatting 13 uur.

Geweldig, enorm bedankt. Je hebt me goed geholpen.
Gr, Ep

Geen dank. Wat ik nog vergat. Behalve bij Aeroflot kon je voor binnenlandse vluchten ook terecht bij Siberia Airlines. (www.s7.ru). Ik heb er tenminste goede ervaringen mee, moderne vliegtuigen, goede service aan boord, kortom vergelijkbaar met de Westerse standaard.

Super, nogmaals bedankt!
Ep

Als je naar Kazan gaat via Moskou, heb je dan een ander visum nodig, dan als je vanuit Amsterdam rechtstreeks/ direkt naar Kazan reist.

Graag reactie.

Groet,

Gerth

Wat bedoel je met een “ander” visum. Er zijn in principe maar enkele mogelijkheden, die voor heel Rusland gelden. De meest gebruikelijke is een toeristenvisum voor een afgesproken periode (maximaal 30 dagen). Wil je meer flexibiliteit of vaker per jaar naar Rusland, dan is een multiple entry businessvisum te overwegen. Verder bestaat er nog een zogenaamd privévisum, dat van toepassing is als je door Russische vrienden of kennissen wordt uitgenodigd. Van de laatste optie wordt maar weinig gebruik gemaakt, omdat het zeer tijdrovend is.

Met een standaard toeristenvisum naar Kazan is dus per definitie geen probleem. Daarbij maakt het niet uit hoe je de stad bereikt.

Voor het bezoeken van bepaalde gebieden, zoals de noordelijke grenszones, de dichtbij Alaska gelegen deelrepubliek Chukotka en bepaalde steden in Siberië, heb je naast een visum nog een speciale permit nodig, die alleen in Rusland zelf kan worden aangevraagd. Ik heb daarmee persoonlijk geen ervaring, maar het schijnen bijzonder bureaucratische procedures te zijn die soms wel een maand kunnen duren.