vakantieliefje

ik ben nu een maand geleden tijdens mij vakantie in tunesie mijn huidige ‘‘vriend’’ tegen gekomen, nu hebben we elke dag nog via sms en telefonisch contakt dus t begint al wat serieuser te worden. Nu zou ik zelf terug komen naar tunesie in oktober en dan zou ik gewoon een hotelletje boeken want je weet maar nooit he, maar hij wil daarna naar nederland komen en logeren bij mij thuis. Maar zegt dat het een heel gedoe is met de ambassade enzo want die moeten toestemming geven en daar zouden meerdere maanden overheen gaan. Heeft hier iemand ervaring mee en weet een beetje hoe dat precies zit want ik vind het allemaal een beetje raar klinken?

alvast bedankt groetjes!!!

Hallo Fernanda,
Altijd fijn zo’n vakantieliefde die uit kan groeien tot iets moois!
Kijk eerst even op http://tunesie.nlambassade.org/homepage
Je moet bij jouw gemeente eerst een officiele uitnodiging getekend door de gemeente ophalen. Je maakt vervolgens een afspraak voor jouw vriend bij de ambasade in Tunis met meenemen van allerlei andere documenten zoals geboorteuitreksel en inkomensgegevens van je vriend. Zonder afspraak komt hij al niet eens in het gebouw! Je kunt gewoon in het nederlands spreken wanneer je belt.
Bij de ambassade heeft je vriend een kort gesprek waarna de ambassade de papieren kopieert en doorstuurt naar de IND in Nederland. reken op een wachttijd daarna tot 6 tot 8 weken.
Je kunt er vanaf het begin van uitgaan dat wanneer hij geen vaste werkgever heeft het onmogelijk is om een visum aan te vragen voor een vakantie of een verblijf tot 3 maanden in Nederland.
Sterkte met de procedure en heel veel succes en vooral geluk!
Groetjes, Wenda.

ok hartstikke bedankt voor deze info.
maar zou hij niet zomaar op vakantie kunnen naar nederland zonder dat hij iets over mij zou vertellen?

O, helaas nee dus. Tunesiers mogen alleen vrij reizen in de arabische landen.
Voor Europese landen hebben zij een visum nodig wat eventueel alleen afgegven wordt op uitnodiging. Die uitnodiging is dus dat papier dat je bij jouw eigen gemeente kunt ophalen en moet laten tekenen en stempelen.
Krijgt hij uiteindelijk dat visum dan wordt er ook verwacht dat jij eventueel financieel garant wil staan. Daarvoor moet je verklaringen aan de visa dienst tekenen.
Ik vind het zelf heel naar dat ik me heb moeten verdiepen in deze materie en ik heb zelf de deksel op mn neus gekregen.
Er komt zo wel heel wat bij kijken bij die volgende stappen richting toekomst met een Tunesisch vakantieliefje.
Ikzelf was heel naief positief over die hele papierwinkel en kwam er zwaar gefrustreerd weer uit, gelukkig vinden hij en ik elkaar nog steeds heel erg lief!
Voor mij is het ook nog onvoorstelbaar dat ik vrij reizen kan en andere mensen op deze wereld niet.