Vakantie naar Sicilie

Hallo,

wij gaan op 20-06-2009 op vakantie naar Sicilie:zon02:, we landen op Palermo en hebben een accomodatie gehuurd in de buurt van Patti.
Nou wilde ik jullie vragen of er plaatsen zijn de we niet mogen missen,(liefst die die niet in de boekjes staan)
Waar we het beste een (grote) auto kunnen huren en natuurlijk alle andere leuke tips die jullie ons kunnen geven
Alvast bedankt

Nina

Ciao!
Wat autohuur kan ik je niet helpen, maar ik wil je wel een aantal tips geven van wat je absoluut moet zien.
Palermo is natuurlijk echt de moeite waard, met haar architectuur in arabische en normaanse stijl… (la Zisa!). Waar je absoluut moet gaan eten in Palermo: Antica Focacceria S. Francesco, via paternostro 58, tel (0039) 091320264 (reserveren is handig). Streekgerechten en slow-food!
Verder is Monreale echt de moeite waard, met de Dom die prachtige byzantijnse mosaieken heeft.
Segesta biedt vanuit het Griekse theater een ongelooflijk mooi uitzicht (hier worden overigens in de zomer ook theaterstukken opgevoerd) en is een prachtige archeologische site. Wat dichter bij Patti is het stadje Cefalu, dat zeker een bezoek verdient, en waar je net buiten de stad 's middags prima kunt zwemmen…
Eigenlijk biedt Sicilie ongelooflijk veel. Bovenstaande plaatsen zijn allen aan de noord-kant van het eiland, maar ook de overige delen van het eiland zijn de moeite waard… In het binnenland ligt bijvoorbeeld Piazza armerina, met la Villa del Casale die op de lijst van UNESCO staat; een laat-romeinse villa met prachtige vloermosaieken.
Kortom, te veel om op te noemen. Als je specifieke vragen hebt, stel ze gerust.
Fijne vakantie alvast!

Ik ben vorig jaar november met Nederlands vrienden op Sicilie geweest. Aangezien er weinig tijd was zijn we gelijk van het vliegveld naar Erice gegaan. Het op 751 meter liggend Erice heeft een schitterende oude stad, ,in de winter vaak in nevelen gehuld en in de zomer heerst er een stevige bries die fluitend door de straten gaat. Om elke hoek wacht een verrassing. In de zomer zijn er veel touristen dus ga in November.
De volgende dag naar Segeste waar de mooist gelegen nooit afgemaakte Griekse tempel staat, tegen een heuvel en groene bos. Het onvergelijkbare amfietheater had vroeger een schitterend uitzicht maar dat is nu verpest door enkele (men zegt de mafia) huizen en natuurlijk door de snelweg . D

aarna richting Agrigento, het was wel een tour om de stad in te komen maar toen hadden ook we een B&B midden in het centrum. Savonds verrukkelijk gegeten, in Sicilie vind je de wonderlijke combinatie van de Italiaanse en Arabische keuken, zoet en zoet. We bemerkten dat Agrigento een levendig uitgaansleven heeft.

De volgende dag hebben we de tempelvallei bezocht, uitzonderlijk, zelfs in Griekenland vind je niet zo’n veelheid aan Griekse tempels. Smiddags in een klein maar schilderachtig havenplaats Castellamare del Golfo lekker vis gegeten. Daarna richting Taormina, maar we hebben eerst een stop gemaakt in Catania, een decadente stad, een stad in verval, een stad met een schuld van 800 miljoen euro maar o zo mooi.

Na veel moeite bereikten we savonds de B&B in Taormina en we werden gehuisvest in een echte villa met zwembad, de volgende dag keken we uit het raam en keken van 100 meter neer op de zee, een overweldigend uitzicht. De rest van de dag hebben we doorgebracht aan het strand, nog wel gezwommen, het water was wel wat koud voor de tijd van het jaar. Leuke gezellige stad.

Op de terugweg wilden de heren de Etna nog even beklimmen, dus ik nam met de auto de slingerende weg tussen de koude lavastromen naar de kabelbaan om naar de top te komen. Aangezien het teveel waaide ging de kabelbaan niet. Ik blij, ik heb last van hoogtevrees en we gingen terug, onder stoppend in een onooglijk en arm dorp Paterna, wel lekker gegeten.

Daarna richting Palermo alwaar ik vlakbij het vliegveld in Terrasini weer een schitterende B&B had gereserveerd

Palermo niet bezocht want het is een crime de strad met de auto in te gaan, het is een zooitje en er zijn best andere en mooiere steden op Sicilie.
Slecht eten kan je niet in Italie, wel is een goede gids nodig, bvb Guide Du Routard, wat wel lekker is, is ijs met brood.

Tja, smaken kunnen verschillen. Palermo is de stad bij uitstek om de invloeden van de arabi en normanni te zien en te proeven (dat laatste met name wat betreft de arabieren…). La Kalsa is de wijk waar de arabische invloeden samenvloeien en ik zou hier zeker een bezoek aan brengen…
En als je op de tip van Pesche ingaat om Agrigento te bezoeken, ga dan ook naar Selinunte, een andere prachtige archeologische site (minder tempels dan Agrigento, maar zeker de moeite waard). Bovendien kun je hier ook zwemmen, met zicht op de ruines…
Ik denk niet dat dit de plaats is om alle waardevolle plaatsen van Sicilie op te noemen, dus ik houd het hier bij…
Veel plezier!
PS: het ijs in brioche is inderdaad geweldig! En als je bij Trapani in de buurt komt, vergeet dan niet om een granita te eten: nergens zo lekker als daar…