Eind februari gaan mijn vrouw Ilse en ik weer naar Curaçao.
We zijn inmiddels al begonnen met het aanschaffen van school en knutselspullen voor de foundation “Un man pa hubentut”.
Op een vorige vakantie naar Curaçao zijn wij, na wat speurwerk op internet, in contact gekomen met deze foundation. In een arme wijk van Curaçao heeft Dhr. Speranza samen met een klein team van vrijwilligers in zijn voormalige timmermans werkplaats een naschoolse opvang gecreëerd waar zij dagelijks ongeveer 80 kinderen opvangen.
Het belangrijkste werk wat zij daar doen is naar ons idee het geven van huiswerk begeleiding. Maar zeker ook belangrijk is dat kinderen er o.a. computerles krijgen, kunnen leren koken en timmeren, muzieklessen kunnen volgen maar ook onder begeleiding kunnen knutselen of gewoon spelen.
Omdat Un man pa hubentut geheel op vrijwilligers draait en ook van de overheid geen enkele subsidie of steun ontvangt hebben wij besloten onze koffers tot het maximaal toelaatbare gewicht te vullen met spullen die ze daar kunnen gebruiken. Van vrienden en kennissen die weten waar wij mee bezig zijn krijgen we regelmatig speelgoed etc. aangeboden wat we helaas moeten weigeren omdat het gewoon veel te zwaar is om mee te nemen.
Mocht U dit lezen en ook op vakantie gaan naar Curaçao en denken van hé dat wil ik ook doe dat dan. Denk aan schriften, potloden, pennen, stiften, wasco, kleurboeken, touw, schaartjes, hobby karton, foam etc. etc. Loop eens door een action winkel of een euroshopper en U ziet allerlei dingen die ze daar kunnen gebruiken en voor 50 euro heeft U al een zak vol maar het kan goedkoper. Kijk op zolder hoeveel bruikbaar speelgoed er nog ligt of vraag eens aan een familielid of kennis. Als je wat geeft kijk dan wel even of het niet stuk is en vooral lego is heel welkom.
Als U al op Curaçao woont, kunt U nog beter helpen door bruikbare spullen langs te brengen bijvoorbeeld die sjoelbak of de voetbaltafel die al een tijd niet meer gebruikt worden.
Het adres vindt U op http://www.unmanpahubentut.com deze site wordt niet echt bijgehouden maar ze hebben nuttiger werk te doen. Woont U op Curaçao maar kunt of wilt of durft U niet zelf langs te gaan stuur ons een e-mail en tijdens onze vakantie op Curaçao vinden we vast wel een oplossing.
Wij hopen op heel veel reacties.
André en Ilse
sneeuwman@planet.nl