Vakantie in oktober tips gevraagd

hoi,

wij (mijn man en ik) zijn door jarenlange verbouwingen eigenlijk nooit verder geweest dan weekendjes ardennen.

nu willen we in de herfstvakantie een weekje weg.

de reisgidsen zien er allemaal geweldig uit maar het is erg moeilijk om een keuze te maken.

wie heeft voor ons het perfecte vakantieland voor:

20/25 graden
natuur/stadjes bekijken
strand is leuk. zonaanbidden niet
geen jongerenvakantie/discotheken etc
restaurantjes en kroegjes vinden we erg leuk
beetje winkelen

Hoi Mascha,

In oktober zie je sowieso relatief weinig jongeren en discogangers, behalve in de échte discogebieden. Dus denk eens aan Madeira of Malta bijvoorbeeld, en dan in beide gevallen niet in hartje strand-district bij de haven gaan zitten maar iets verder van de kust met mooie uitzichten. Ook in de Portugese Algarve en de kustplaatsen ten westen van Lissabon zijn er genoeg opties.

Sukses,

-Erik> & [Sandya]

Beste Mascha!

Welkom op Wereldwijzer.nl!

Voor een weekje zou ik inderdaad denken aan het Middelandse Zee gebied. Andalusië, Spanje is heel aantrekkelijk in oktober. Zeker als je niet naar de kant van Torremolinos gaat, waar toch de meeste toeristen zitten.

Op Málaga gaan interessante, voordelige vluchten. Vanaf daar zou je een rondreis kunnen doen. Ook kan je vliegen op Jerez of Sevilla. Persoonlijk vind ik de Costa de la Luz erg mooi. Wil je liever in één stad blijven, dat kan ook. Zelf woon ik in Jerez de la Frontera, een leuke stad, waar je van alles kan doen, maar die ook redelijk centraal ligt voor bezoek aan andere steden.

Mocht je meer info willen, kun je altijd een berichtje sturen!
Succes met de zoektocht naar een geschikte plek!

Liefs,
Carolina

De Algarve of Zuid-spanje zou ik persoonlijk aanraden. Malta en Madeira zijn eilanden waar toch wat meer wind staat waardoor het wat kouder aanvoelt. Tevens is Madeira mooier in het voorjaar omdat dan alles in bloei staat!!

Beste Mascha,

Je zou eens op www.landenreizen.nl kunnen kijken, zodat je eerst een aantal video’s van bepaalde bestemmingen kunt bekijken. Ik denk dat je daar veel aan hebt.

Groetjes,

Vanessa

bedankt voor jullie antwoorden! spanje heb ik zelf eigenlijk helemaal niet bij stilgestaan. ik heb toch een beetje het “enge” Lioret de mar etc in mijn hoofd maar spanje is natuurlijk veel groter. ik ga eens rondneuzen! zeker die filmpjes lijken me interessant want van de reisgidsen worden we niet veel wijzer…

grin Spanje is inderdaad nogal wat groter dan alleen maar Lloret de mar.
Gelukkig maar!!!

Houd ons op de hoogte van je beslissing. Ben trouwens wel benieuwd in welke richting je zelf dan zat te denken voor je vakantie.

Hoi,
vorig jaar zijn we op kreta geweest eind Oktober, het weer was 20,25 graden. We waren in Malia hier was een mooi strand, niet zoveel toeristen ivm einde seizoen en je kon voldoende uitstapjes maken zowel met ov als met de auto. Denk aan Agios Nikolos (havenstadje) en met de boot naar Spinalonga varen (leprozeneiland)

groetjes Laura

Ik ben afgelopen jaar naar Turkije geweest in oktober en dat was heerlijk. Er zijn genoeg dingen te bekijken, het is niet té warm (dus tussen de 20 en 25 graden) en het water in de zee is ook lekker warm. En het uitgaansleven is natuurlijk overal erg verschillend. Het is natuurlijk maar net welk gedeelte van Turkije je bezoekt.

Succes verder!

Aangezien het nu oktober is vraag ik me af of Macha007 al iets geboekt heeft…? :slight_smile:

…Mascha?

Italie! Zeker nu het laagseizoen is begonnen, maar de zomer nog even doorgaat daar! Veel plezier!

tja het is nu herfst vakantie… Ben benieuwd wat het geworden is…

Ik zou in de richting gaan van Kreta, Rhodos, Bodrum… Hmmm :slight_smile:

oeps! vergeten hier te melden…

we zijn dus helemaal niet gegaan, maar de ideetjes gaan richting sicilie/Griekenland zo’n beetje. we weten nog steeds niet wanneer… mijn schoonmoeder is ziek dus we vinden het moeilijk in het voren te boeken.

Hoi Mascha007,

Gaan jullie alleen voor een zonvakantie met vanuit één plaats wat excursies, bezienswaardigheden en stadjes? Of vinden jullie het ook leuk om verschillende plaatsen aan te doen?

(Sorry voor mijn nieuwsgierigheid. Ik ben reisadviseur van mijn beroep en ik vind het altijd leuk om te kijken wat mensen graag op vakantie willen :biggrin:)

Sicilië is vrij groot en de afstanden zijn best groot. Verschillende touroperators bieden zowel pakketreizen inclusief vlucht als autorondreizen aan over het eiland. De prijs ligt wat hoger dan bij de Griekse eilanden, maar de combinatie cultuur, natuur en fijn klimaat maakt het een prachtige bestemming. :wub:

Wat Griekenland betreft: verschillende eilanden, met heel verschillende karakters.
Kreta, Rhodos, Kos en Corfu zijn dé toeristeneilanden waar van mei tot en met september veel Engelsen, Nederlanders, Duitsers en tegenwoordig ook Russen komen.

Daarnaast zijn er ook wat minder toeristische eilanden die erg leuk zijn. Persoonlijke tips: Samos en Lesbos, Karpathos en de Cycladen. :nod:

Groetjes,

Tientje84

Hey Tientje en de anderen,

misschien willen jullie mij ook wel wat advies geven? Wij hebben elk jaar verlof van 1 tot 20 oktober. Normaalgezien gaan we dan 1 weekje op reis, dit jaar waarschijnlijk vanaf 3 oktober ongeveer.

De voorbije jaren zijn we steeds met de auto naar het zuiden van Frankrijk geweest (provence, Côte d’azur). Daar zijn we nu eigenlijk een beetje op uitgekeken en daarom aan het uitkijken naar iets anders. Normaalgezien huren we een huis/villa met zwembad, maar vorig jaar was het in de provence al te koud om het zwembad te kunnen gebruiken en dat was wel jammer.

We zoeken dus iets voor een weekje ongeveer, ofwel met de auto, ofwel met het vliegtuig en eventueel vervoer ter plaatse.
We willen graag nog wat zon en warmte. Hier thuis moeten we de hele zomer hard werken en kunnen we weinig van de zon genieten en daarom willen we ons graag nog eens opwarmen voor de winter begint.
We zijn het dus gewoon om iets te huren (we houden van rust en privacy), maar een rustig hotel is ook mogelijk, liefst geen hotels die overspoeld worden met Russen, Duitsers,…

We blijven liefst op 1 plaats, om van daaruit uitstapjes te doen naar dorpjes, markten, bezienswaardigheden,… We zijn absoluut geen discogangers of strandliggers. Ook drukke steden zijn niet ons ding. We houden wel van lekker eten en gaan graag op restaurant.

Aangezien we maar 1 weekje op reis gaan (1 weekje ter plaatse, eventueel een dag heen en terug), willen we liefst niet al te lang rijden of vliegen. We hebben een voorkeur voor Europa (Italie? Griekenland? Canarische Eilanden? Portugal? Etc…), plaatsen zoals Turkije, Djerba,… trekken ons absoluut niet aan.

Iemand een idee wat voor ons leuk zou zijn?

Groetjes,
Rebecca

Hoi RebeccaV,

Nah heb er even over na zitten denken. Met de auto in Europa komen weinig landen en bestemmingen aan bod die warm genoeg zijn om ook het zwembad te kunnen gebruiken.

Daarom is vliegen misschien een beter alternatief. Op Kreta is het in oktober ongeveer 22 graden Celsius en het water is er dan ongeveer 21 graden. Er kan een regendag tussen zitten, dat is soms lastig te voorspellen, maar de temperaturen zijn zoals het nu hier is. :slight_smile:

Heb wel persoonlijke tips (uiteraard smaak verschillen):

• Villa Orsalia 5***** - Chania. Bestaat uit 2 luxe villa’s met gedeeld zwembad en met een mooi uitzicht vanaf het terras. Dichtbij het centrum van Platanias (= vissersdorpje uitgegroeid tot badplaats met mooi strand, wat goede restaurants en bars). In de omgeving veel leuke dingen te bekijken, zoals Chania (leuk stadje, niet te druk wel gezellig), de kleine dorpen in het binnenland en de authentieke zuidkust van het eiland. Bij Holland International 05okt-12okt 8 dagen inclusief auto (Peogeot 207 of gelijkwaardig) € 1.400,- met 2.

• Villa Selini Suites 4**** - Kolimbari. Nieuwe en ruime villa’s met privé zwembad en veel privacy. Er zijn gratis fietsen ter beschikking gesteld en de accommodatie wordt aangeboden met auto erbij. Rustig gelegen. Kolimbari = rustige kustplaats met gemoedelijke sfeer. *Bij Holland International *05okt-12okt 8 dagen inclusief auto (Peugeot 207 of gelijkwaardig) € 1.600,- met 2.

Ben benieuwd wat je ervan vindt. Er zijn verschillende reissites als Zoover of Vakantiereiswijzer waar mensen hun meningen op achterlaten.

Groetjes,

Tientje84

Ik vind het heel goed klinken en ga er zeker wat meer info over zoeken. We hadden zelf ook al gedacht aan Kreta, maar ik begon terug wat te twijfelen, omdat het weer er in oktober soms wat onvoorspelbaar zou kunnen zijn.

Er is ook zo’n groot aanbod aan hotels en regio’s, dat ik niet goed wist waar te zoeken. Ik ga zeker eens “googlen” op deze 2. Dank je wel.