Vakantie in Ierland

Maar het is ingewikkelder dan ik dacht. Dit is de allereerste vakantie die ik zelf plan. Maar ik weet nu eigenlijk niet meer goed wat de beste (makkelijkste, goedkoopste) optie is.
Wij willen iig naar Castlebar in ierland.

Mij lijkt het beste via Calais of Oostende naar Dover en dan via Pembroke naar Rosslare. Hotel bij Pembroke? of eerder in engeland? maar je kan ook van Fishgaurd naar Rosslare, zit daar veel verschil in?

En er is de optie om de eurotunnel naar dover te nemen en dan de ferry van pembroke of fishgaurd.

er is zelfs een optie om van Cherbourg, frankrijk, rechtstreeks naar rosslare te gaan, maar ja dan is het de vraag of de rit met de auto naar cherbourg langer duurt dan de rit van dover naar pembroke (We wonen in Lummen, belgie ca 45 min van brussel) (dat de ferry overtocht zelf langer duurt maakt niet uit)
die zal op zich wel duurder zijn maar of die ook duurder is dan twee keer met de ferry weet ik niet en ik kon op internet ook geen prijzen van de oversteek cherourg naar rosslare of cork vinden (mankement op server ofzo :/)

Of is de oversteek van liverpool of holyhead naar dublin beter, scheelt in reistijd in ierland zelf maar wel langer rijden in engeland (mits via de ferry-overtocht naar dover). Ik weet dat de oversteek van hoek van holland duurder is maar het stukje engeland naar liverpool is relatief kort om te rijden, korter lijkt me dan dover-pembroke. (nog uit te rekenen -> diesel kosten tegen ferry kosten)

vliegen naar dublin (via brussel) en huurauto nemen trekt ons niet direct want we rijden liever met onze eigen auto maar is te overwegen als het beduidend goedkoper is.

nou ja gelukkig dat het pas is voor augustus 2012 maar toch heel veel uitpluis werk.
Een hotel vinden zal, denk ik, het makkelijkste zijn van de hele planning. :wink:

Heeft iemand een tip, idee, suggestie ed over wat de makkelijkste, beste, goedkoopste manier van reizen naar Castlebar, ierland is?

Eens kijken of we een aanzetje kunnen maken! :slight_smile:

Vanuit Nederland heb ik het twee keer via Rotterdam - Hull en dan Holyhead - Dublin gedaan. Sluit mooi op elkaar aan. (Je vertrekt eind van de middag, begin van de avond vanuit Rotterdam, komt 's ochtends uitgeslapen aan in Engeland en dan heb je ruim voldoende tijd om in Holyhead te komen)

Voor die directe overtocht kun je eens kijken op http://www.celticlinkferries.com of http://www.irishferries.com daar staan ongetwijfeld indicatieprijzen op. Voor augustus 2012 kun je, denk ik, nog niet boeken.

Ik weet niet hoe lang je in Ierland wilt blijven maar persoonlijk zou ik niet direct naar Castlebar rijden maar via de, erg mooie, zuid-west kust (Cliffs of Moher, Aran islands, The Burren). Vanuit bijvoorbeeld Doolin zijn al die plaatsen goed bereikbaar en zijn volgens mij genoeg mogelijkheden om te overnachten.

Naja… Wat duurder is moet je zelf natuurlijk uitrekenen. Rijden is over het algemeen wel goedkoper dan varen maar (met goed weer) is varen leuker. Als ik moet gokken denk ik dat via Dover de goedkoopste optie is.

Hotel zou ik trouwens zelf niet pakken in Ierland, wat rondtrekken en van B&B naar B&B reizen is een betere manier om Ierland te leren kennen (of kamperen, wat ik zelf altijd doe).

Hey Salenea,
de twee keren dat ik auto-gewijs Ierland bezocht heb, was

• 1x Calais - Dover en vervolgens Pembroke - Rosslare met de boot
  • 1x vliegtuig naar Shannon en dan huurauto.

De land/zee-variant (mn eerste Ierlandbezoek) vond ik toffer. Op de boot staan en in de verte Ierland zien liggen (“land in zicht!”) na een lange reis had wel iets. Destijds had ik ook de Holyhead-Dublin optie overwogen, maar ik meen me te herinneren dat het weinig tijdswinst opbracht maar ietske duurder was (geen idee of dat nu nog zo is).

Maar puur praktisch beviel me de vliegtuig-optie beter omdat ik minder verlofdagen te spenderen had en je dan tevens voor geen geld daar bent (met Ryanair naar Shannon gaat niet meer, maar vanuit Charleroi ben je er al voor 50euro in dublin).

Doch als reistijd geen rol speelt, gok ik zoals Theiz dat Calais-Dover, Engeland doorkruisen en dan de ferry het goedkoopst is.

In ieder geval nog veel planplezier :wink: