Vakantie China - Mondkapje nodig voor grote steden? (Beijing, etc.)

Ik ben een rondreis door China aan het plannen, waar dit forum zeer handig voor is :slight_smile:

Maar ik zat me nog af te vragen of, in verband met de vervuiling, mondkapjes nodig zijn voor steden zoals Beijing?
En waar kan je deze het beste halen?

Ik heb al het een-en-ander gelezen over de ‘Beijing Cough’ en dergelijke, maar vraag me af of het niet overkill is als je maar een dikke week in Beijing bent? (In totaal ben ik zo’n 20 dagen in grote steden).
Al stel ik mijn gezondheid wel op prijs. En hoe zit dit met zwangere vrouwen?

Ik ben inmiddels een aardig aantal keren in China geweest, alleen bij m’n (dankzij de IJslandse aswolk wat langer dan geplande) bezoek aan Beijing in april 2010 heb ik echt last gehad van de luchtvervuiling, toen zijn we ook min of meer de stad uit gevlucht naar Shanhaiguan. De andere keren, ook dezelfde periode in andere jaren was het niet dusdanig dat ik er last van had. Het zal dus toch deels een kwestie van geluk zijn.

Of een mondkapje daartegen helpt waag ik te betwijfelen, die zijn toch in de eerste plaats bedoeld om wanneer je zelf verkouden bent te voorkomen dat je anderen aansteekt. Die smog is zover ik weet veel fijner, en wordt door zo’n kapje maar beperkt tegengehouden.

Bij zo’n kort bezoek lijkt het me niet heel erg nodig.

Of een mondkapje helpt hangt af van het soort en de kwaliteit. Ik zie mensen met stoffen mondkapjes lopen, met chirurgisch uitziende kapjes, maar ook met grotere maskers. De grotere hebben naar mijn idee echt wel effect.
In het begin dat ik in Beijing woonde had ik geen ‘mondkapje’ en bij sterke vervuiling had ik aan het eind van de dag echt wel last van mijn keel.

Dank voor de reacties :slight_smile: