Onze arts raadt ons aan ons te laten vaccineren voor TBC, aangezien wij gebruik zullen maken het lokale vervoer.
We moeten dan naar een TPC post in het ziekenhuis om te prikken en 3 dagen later weer terugkomen ter controle. Kosten €20,- pp. Als het moet moet het, maar we hebben het idee dat het wellicht helemaal niet nodig is.
Het is altijd beter om je te laten vaccineren, dan ziek te worden in je vakantie. Als je met bus reist, kan het zijn dat je het sneller krijgt omdat je in een dichte ruimte met veel mensen opeen zit.
De BCG-vaccinatie biedt geen volledige bescherming tegen het krijgen van tuberculose. De vaccinatie beschermt wel tegen de eerste (mogelijke ernstige) gevolgen van tuberculose, zoals hersenvliesontsteking.
Het is ieder zijn eigen verantwoording wel of niet vaccineren!
Bij mijn vorige thuiskomst was de dokter bang dat ik het had opgelopen ook al ben ik gevaccineerd. Ze hebben een longfoto gemaakt en gelukkig niets gevonden.
Wat is wijsheid? Tja dat kan niemand je vertellen, denk ik.
Wanneer je niet bent ingeënt, dus kun je met een Mantoux-test zien of je antilichamen hebt gemaakt tegen TBC of niet (en als je antilichamen hebt gemaakt, dan ben je in aanraking geweest met de ziekte. Je krijgt dan subcutaan (tussen je huidlagen) een soort van prik, die je een paar dagen later laat aflezen.
Wanneer je ingeënt bent, maakt je lichaam antilichamen als reactie op het HCG-vaccin. De Mantoux-test zal dus áltijd positief zijn. Mocht men het vermoeden hebben dat je TBC hebt, dan zal er een longfoto gemaakt moeten worden om het uit te wijzen. Een Mantoux-test is echter gevoeliger dan een foto.
Ik heb me laten vaccineren toen ik een jaar door Azie ging reizen (met OV)en vrijwilligerswerk ging doen. Voor een korte vakantie zou ik me niet zo snel laten inenten. Ook omdat geen enkel vaccin 100% bescherming biedt.
Ik heb mij niet laten inenten voor TBC ondanks 5 keer vrijwilligerswerk als verpleegkundige in een ziekenhuisje. En ook veelvuldig gebruik van het openbaar vervoer
Bij mij adviseerde de GGD om vooraf en erna een mantoux te laten zetten.
Ik heb het gelukkig nooit opgelopen ondanks dat ik toch wel patienten die tbc hadden heb verpleegt.