Ik ga in februari voor 4,5 maand naar Zuid Amerika. Ik begin in Buenos Aires en mijn plan op dit moment is om rond te reizen door Chili, Bolivia, Brazilië (en via Uruguay weer terug). Weet niet of ik dit haal in de tijd, maar hier wil ik me op richten.
Mijn vraag is wat voor vaccinaties echt nodig zijn voor deze landen. Op de site van de GGD zag ik dat aanbevolen worden gele koorts, buiktyfus, hepatitis A en DTP. Maar een kennis die anderhalf jaar in Bs As woonde zegt dat vaccinaties voor Argentinië totaal niet nodig zijn. “zonde van je geld”.
Heeft iemand goede tips hierover? Misschien dat ik voor de andere landen beter wel mijn vaccinaties goed kan regelen?
Kan je die kennis aansprakelijk stellen als je wel wat oploopt? Zo niet, dan zou ik het toch maar doen Voor Brazilië en Bolivia is het volgens mij ook raadzaam om aan malaria te denken. Maar gelukkig ben ik geen arts en zou ik het inderdaad aan deskundigen vragen.
Trouwens, voor veel inentingen geldt dat als je ze binnen een jaar (geloof ik) herhaalt, je voor de komende 10 jaar gebakken zit. Dus dan valt het qua kosten toch ook wel mee?
Ik zou gewoon naar het GGD kantoor gaan en daar je reisadvies vragen, het is soms zo dat je een land niet in mag of moeilijk in komt omdat je bijvoorbeeld de ‘gele koorts-vaccinatie’ niet hebt. Ik zou daarom het advies van een persoon die hier toe bevoegd is aan nemen. Succces!