Vaccinatie gele koorts Gambia

Wij gaan 1 febr. naar Gambia (Kotu). Omdat wij in een droge periode gaan vragen wij ons af of we toch nog een vacc. gele koorts moeten nemen.

Vaccinaties en inentingen voor Gambia

Gambia: vaccinaties die verplicht zijn

Vaccinatie tegen gele koorts is voor Gambia alleen verplicht als je in de zeven dagen voordat je Gambia binnenkomt in een gele koorts land bent geweest.

Een cholerastempel is verplicht als je Gambia over land binnenkomt.

Gambia: inentingen die worden aanbevolen

Ongeacht verblijfsduur worden de volgende vaccinaties voor Gambia aangeraden: vaccinatie tegen DTP (Difterie, Tetanus en Polio), vaccinatie tegen hepatitis A (besmettelijke geelzucht) en een gele koorts inenting. Als je geen mazelen of een vaccinatie tegen mazelen hebt gehad, wordt een BMR inenting aanbevolen voor Gambia.

Bij een verblijf van langer dan drie maanden worden voor Gambia inentingen aangeraden tegen buiktyfus, hepatitis B, rabiës (=hondsdolheid) en tuberculose. Soms worden voor Gambia vaccinaties tegen deze ziekten aangeraden bij een korter verblijf. Overleg hierover met ons.

Voor Gambia wordt vaccinatie tegen meningitis aangeraden bij een verblijf van zes weken of langer in combinatie met nauw contact met de plaatselijke bevolking in de periode van december tot en met juni. Ook bij elk verblijf van zes maanden of langer wordt deze vaccinatie aangeraden.

Inenting tegen gele koorts
Inenting tegen gele koorts geeft een bescherming van tien jaar. Deze vaccinatie kun je het beste minimaal tien dagen voor vertrek halen.

Sinds de eerste keer Gambia heb ik al een vaccinatie gele koorts.
Het maakt ook niet uit wanneer je er bent, regenseizoen of februari.

2 likes

Voor zover mijn info juist zou zijn is vanaf heden Gele Koorts verplicht.
Bij niet inenting zal eze door de Gambiaanse overheid aan de vluchthaven zelf gegeven worden.
Mvg
Peter

Inderdaad gele koorts in een verplicht vaccin om Gambia binnen te geraken!

Dit klopt niet als je regelrecht uit een westers land komt Dan wordt de vaccinatie alleen aanbevolen. Vaccinatie tegen gele koorts is voor Gambia alleen verplicht als je in de zeven dagen voordat je Gambia binnenkomt in een gele koorts land bent geweest.

Nunu heeft gelijk :wink: Als je bijvoorbeeld een trip naar Senegal maakt en Gambia weer binnen wilt komen zul je de stempel toch écht in je vaccinatie paspoort moeten hebben. Kom je vanaf Schiphol is er niets aan de hand.
Trouwens, nog nooit iemand die ooit in mijn gele paspoort gekeken heeft…

Toen ik in gambia was hebben ze mijn boekje wel gecheckt om na te gaan of ik die had hoor…

Ik geloof je hoor! Bij ons in twintig jaar tijd echter nog nooit de tas uit geweest :wink:
Daarbij echter moet je de inenting ook niet halen vanwege een wet die het zou verplichten, maar voor je eigen gezondheid.

Via Wereldwijzer app

Maar gele koorts word sterk aanbevolen da klopt, maar ze controleren denk ik vnl die stempel die erin moet staan.