gele koorts vaccinatie

Hoi,
ik heb me geinformeerd over vaccinaties en mijn huisdokter vertelde me dat vaccinatie voor gele koorts verplicht is, terwijl ik zelf gevonden had dat dit enkel nodig is als je uit een gebied komt waar gele koorts voorkomt. En aangezien we uit belgie vertrekken… Klopt dit?
Ook had ik nog een vraagje over het visum aanvragen. Is er veel verschil in prijs als je het visum gaat aanvragen in Brussel zelf in plaats van het op te laten sturen?
Alvast bedankt!
Nathalie

Beste Nathalie

Ik citeer: “Endemische landen zijn landen waar gele koorts (of een andere ziekte) voorkomt. Om verspreiding van het virus te voorkomen stellen sommige landen vaccinatie verplicht. Hiermee wil de World Health Organisation voorkomen dat gebieden besmet raken die vrij zijn van gele koorts maar waar wel muggen leven die het virus kunnen overbrengen. Bij binnenkomst in een dergelijk land heeft u een geldig inentingsbewijs nodig. Reist u naar een bestemming waar gele koorts vaccinatie verplicht is of aanbevolen wordt, laat u dan minimaal tien dagen voor vertrek inenten.”

Dit lijkt mij voldoende duidelijk. Als u naar een land gaat waar Gele Koorts heerst, laat u dan in godsnaam inenten. Gele Koorts is een heel gevaarlijke ziekte en een simpele vaccinatie biedt u tien jaar effectieve gegarandeerde bescherming tegen dit onbehandelbare virus.

Veel landen eisen een vaccinatie. Na een inenting krijgt u een inentingspaspoort dat geldt als internationaal bewijs van inenting tegen Gele Koorts. Dat is niet voor niets, die heb je ook nodig dus vergeet deze niet mee te nemen op reis!

Mag ik vragen naar welk land u reist?

Groetjes,
Wouter v. Kuijk

Bedankt voor de reactie! Ik was het niet zeker.

(we reizen in Noord-India en Nepal.)

groetjes,
Nathalie