Gele Koorts inenting verplicht of niet ?

Deze zomer gaan wij ( ik , mijn vrouw en ons kind , 3 Belgen )een self drive 4x4 camper safari reis doen in Botswana + de Caprivistrook in Namibië.
Onze tocht start in Johannesburg en vandaar rijden wij naar Botswana.
Wij vertrekken met een vlucht vanuit Brussel naar Johannesburg met Ethiopian Airlines met 1 overstap te Addis Ababa Airport Ethiopia .
Nu is mijn vraag : zijn wij verplicht om een inenting te nemen tegen gele koorts omdat wij voor de overstap in een land gaan zijn geweest waar er nog gele koorts heerst ? De overstap op vliegveld in Ethiopië duurt 2 u40 min , wij gaan niet in het land Ethiopië maar blijven in de transit zone van het vliegveld voor de overstap op een ander vliegtuig.
Ik heb dit al opgezocht op het internet maar erg duidelijk is het niet , de ene site schrijft " het is aan te raden " , een andere : " het is verplicht " , nog een andere : verplicht als je langer dan 12 uur in het transitland bent waar gele koorts heerst.
Weet iemand hoe het nu echt zit en wat verplicht is ?
Groetj,
poldas

Zuid Afrika wil inderdaad dat je een gele koorts vaccinatie hebt als je via een land vliegt waar er gele koorts heerst (volgens hun). Ethiopia is 1 van deze landen. De regels zijn de laatste jaren veranderd, en ik las inderdaad ergens dat je een vaccinatie nodig hebt als je ten minste 12 uur in transit zit.

Ik ben als een paar keer van Brussel via Addis naar Joburg gevlogen en ik denk niet dat men ooit naar mijn kaart gevraagd heeft. In principe zouden ze dat als in Brussel zelf moeten doen.

Ik zou echter het risico niet nemen en toch een gele koorts vaccinatie laten doen. Je hebt het dan sowieso voor de komende 10 jaar. Is er een reden om geen vaccinatie te halen? Zoals gezegd, dan ben je zeker. Je weet nooit met immigratie in Zuid Afrika…

Inderdaad maar wel doen. Het rare en vervelende is, is dat gele koorts helemaal niet besmettelijk is van mens op mens.
Als je het niet doet, kun je je volgens mij ook ter plaatse laten doen. Voor t zelfde laten ze je gewoon door. Maar lastig om dan een beslissing te nemen!

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Ik heb weleens alleen een stempel in mijn vaccinatieboekje gekregen en niet de inenting…
Ook een optie?

Met zonnige groet,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience

Ik zou het ook wel doen en niet het risico nemen. Stel je vlucht in Addis is vertraagd en je moet langer dan 12u op het vliegveld blijven of je moet toch het land in omdat de luchtvaartmaatschappij hotelovernachtingen regelt met immense vertragingen dan heb je meteen een groot probleem. Zou het risico niet willen lopen. Veel plezier in Botswana, erg mooi land!

Sent from my SM-G920F using Wereldwijzer mobile app

Nog even een toevoeging. De keren dat ik over land ZA inging vroegen ze altijd om mijn inentingsboekje. De keren dat ik vloog naar ZA hebben ze daar nooit naar gevraagd. Ook is me nooit gevraagd waar ik vandaan kwam qua vlucht. Maar wellicht weet customs dat er een vlucht uit AMS aankomt en dan nemen ze wellicht aan dat ik daarmee ben gekomen. Weet niet of ze het wel zouden vragen als je als Nederlander voor hun neus staat en er geen vlucht uit AMS is geland. Heb ook wel eens gehoord dat iemand zich nog op de luchthaven moest laten vaccineren voor hij het land in mocht. Misschien is dat nog iets om uit te zoeken!

Sent from my SM-G920F using Wereldwijzer mobile app

Ik ben nog nooit om mijn vaccinatieboekje gevraagd! Nergens in zuidelijk Afrika. En ik woon er nu al ruim 11 jaar!

Met zonnige groet vanuit de bush,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience

Bedankt voor de reacties,
Na overleg met onze huisarts en met de gelezen reacties hier op het forum gaan we ons niet laten vaccineren , ons kind is 9 jaar en onze arts zegt : “als het niet nodig is zou ik het niet doen” . Als door onvoorziene omstandigheden in Addis de transittijd uitloopt naar meer dan 12 uur kunnen we misschien wel een probleem hebben , dat zien we dan wel . Indien nodig kunnen we ons dan nog ter plaatse laten vaccineren .
Groetj, poldas