Hallo allemaal,
Wij zijn vorig jaar voor drie weken naar Japan geweest. Een geweldige reis, die we vooraf goed hadden voorbereid. We hadden o.a. hier en op andere websites veel inspiratie opgedaan. We dachten alle belangrijke bezienswaardigheden wel op een rijtje te hebben gezet en daaruit de voor ons interessantste er uit te hebben gepikt.
Toen het eindelijk zover was en het vliegtuig de daling voor de landing in Tokio inzette, keek ik op precies het juiste moment uit het raam en zag ik een paar seconden een Boeddhabeeld wat bijna niet waar kon zijn. We vlogen nog behoorlijk hoog, maar ik herkende duidelijk een gigantisch Boeddhabeeld, midden in het vlakke land. Het was zo groot in vergelijking tot de gebouwen en hoogspanningsmasten in de omgeving, dat het veel groter moest zijn dan alle beelden die we ooit gezien hadden (en we hebben er heel wat gezien). Ik kon me alleen niet herinneren dat ik in de voorbereiding van onze reis iets gelezen had over een dergelijk beeld. Natuurlijk zouden we naar Kamakura gaan, maar dat was een zittende Boeddha en die was bovendien maar een meter of 15 hoog en deze moest wel tien keer zo hoog zijn.
In het hotel vervolgens gezocht op internet naar grote Boeddhabeelden in Japan en uiteindelijk er achter gekomen dat het de Ushiku Daibutsu was. Een 120 meter hoge, staande Boeddha.
Gebouwd in 1993 en tot 2002 het hoogste standbeeld ter wereld.
Toen is het door een Boeddhabeeld in China overtroffen en inmiddels staat het zelfs derde achter een beeld in Myanmar. Toch blijft het een imposant beeld. Ruim twee keer zo groot als het Vrijheidsbeeld, maar toch vrij onbekend onder toeristen.
Je kan er ook in. Er is een klein museum met foto’s van de bouw
en er staan ook nog “een paar” kleine Boeddhabeeldjes.
Je kan ook met de lift naar boven, vanwaar je door kleine spleten naar buiten kunt kijken. Er ligt ook een mooi aangelegde tuin omheen.
Alles bij elkaar vonden wij het zeker de moeite waard. Het is er totaal niet toeristisch. Toen wij er waren liepen er misschien 20 mensen rond in de omgeving. Allemaal Japanners. Dit komt vooral omdat het dus nergens in reisgidsen, reisverslagen e.d. vermeld staat.
Natuurlijk heeft het beeld veel minder historische waarde dan het veel oudere beeld in Kamakura, maar toch vind ik het intrigerend dat ook tegenwoordig mensen nog om religieuze redenen zulke grote bouwwerken neerzetten. Het is er zeker niet neergezet om toeristen te trekken, want dan hadden ze niet zo’n afgelegen plek gekozen. Vanaf het moment dat ik wist van het bestaan van de Ushiku Daibutsu, moest ik er naartoe.
Omdat ik hier op het forum helemaal niets over dit beeld kon vinden, deel ik dit met jullie. Misschien dat zelfs de ervaren Japan-gangers dit beeld nog niet kende? Of misschien vinden jullie het gewoon niet interessant genoeg? Kan natuurlijk ook
Wij vonden het in ieder geval wel de moeite waard!
Voor wie hier ook naartoe willen:
Neem de JR Joban Line vanaf Ueno en stap uit op Ushiku station. Ongeveer drie kwartier met de “rapid train” en ongeveer een uurtje met de normale trein.
Op Ushiku station neem je de bus naar Ushiku-joen. Dit was de bus toen wij er waren, maar dat kan natuurlijk wijzigen:
Er staat alleen in Japanse tekens op waar hij heen gaat, dus vraag voor de zekerheid even of het de goede bus is. De chauffeur spreekt waarschijnlijk geen Engels, maar als je gewoon “Daibutsu” zegt, zal hij ja of nee knikken. De rit duurt een half uurtje.
De bus gaat niet erg regelmatig. Dit was het schema toen wij er waren, maar dat kan natuurlijk ook wijzigen: